آموزش ماساژ رفلکسولوژی‏: راهنمای نهایی

آیا می خواهید ماساژ رفلکسولوژی را یاد بگیرید؟ این راهنمای جامع همه چیزهایی را که برای تبدیل شدن به ‏یک رفلکسولوژیست ماهر نیاز دارید را ارائه می دهد. ‏

انجام ماساژ رفلکسولوژی پا توسط ماسور خانم

مشاهده و بررسی وضعیت کلی پاها

در وضعیت طبیعی، پاها مرتعش و انعطاف پذیرند و باعث می‌شوند با وقایع همیشه در حال تغییر زندگی به‌راحتی هماهنگ و سازگار شوند. پاها هنگام خطر کشیده شده و با ساختار مقاومی که دارند بسیار سفت می‌شوند.

وقتی این روند ادامه پیدا می‌کند پوست روی پا برای محافظت یا کتمان احساس‌های واقعی در قسمت‌های دچار ضعف سخت‌تر و ضخیم‌تر می‌شود.

ویژگی‌های پوست در اثر رویارویی با حوادث گوناگون

  • نرمی پوست در اثر تسلیم شدن خیلی راحت در برابر فشار و یا کمبود دائمی انرژی درونی به وجود می‌آید.
  • سفتی پوست در اثر وجود مانع و مقاومت نشان دادن در برابر صدمه دیدن ایجاد می‌شود.
  • پوسته پوسته شدن پوست در اثر حساسیت پذیری که در زیر پوست ایجاد شده و یا دیدگاه مقطعی نسبت به زندگی به وجود می‌آید.
  • کنده شدن پوست نشان دهنده یک دوره تغییر سخت در زندگی، افکار کهنه و یا هموار کردن راه برای کارهای تازه می‌باشد.

پوست پا رنگ طبیعی دارد اما به‌راحتی با گذشت عمر و شرایط گوناگون زندگی دستخوش تغییراتی می‌شود. تغییر رنگ دانه‌های پوست افت و خیزهای شرایط حاکم بر زندگی افراد و احساس‌های فوق‌العاده‌ای را که هر از گاهی در سطح پوست نمایان می‌شوند را برجسته می‌کند.

رنگ‌های گوناگون پوست در اثر رویارویی با حوادث گوناگون

  • سفید: در اثر فرسودگی، خستگی و از پا افتادگی.
  • سرخ: در اثر هیجان، عصبانیت شدید، ناکامی و شکست، دستپاچگی، غم و اندوه.
  • قهوه‌ای: در اثر برنزه شدن، زمین خوردن و تماس با طبیعت.
  • زرد: در اثر رنجش فوق‌العاده زیاد، نگرش مغرضانه و اشتیاق جانکاه.
  • سبز: در اثر حسادت و لذت از محیطی که فرد در آن قرار دارد.
  • سیاه و کبود: در اثر احساس خرد شدن شخصیت همراه با تیرگی رنگ که نشان دهنده شدت ضربه است. احساس آزردگی، به‌طور موقت در تاریکی بودن و نیاز به ابراز وجود داشتن.
  • نارنجی (ترکیبی از قرمز و زرد): در اثر عصبانی شدن به دلیل دل شوره و نگرانی مداوم و اشتیاق تبادل نظر درباره عقاید بر جسته فرد.

انرژی‌هایی که از خورشید و زمین جذب می‌شوند در بدن انسان به روش‌های گوناگون به رقابت با یکدیگر می‌پردازند تا دیدگاه و جلوه متعادل‌تری از زندگی را برای فرد فراهم کنند. با این دیدگاه دلیل هستی هر انسانی که روی کره زمین پا می‌گذارد، عمیق‌تر درک می‌شود.

یک دختر با هر دو دستش پاشنه های پاهای خود را گرفته است
پاها

 رفلکس‌های رویه پای چپ و راست به قرار زیر هستند

  • پای راست طرف راست بدن را باز می‌تاباند که نشان دهنده انرژی‌های مثبت مردانه است و بیشتر نشانه‌های تجارب گذشته را حمل می‌کند.
  • پای چپ نشان دهنده طرف چپ بدن است که نشان دهنده انرژی‌های منفی زنانه است و بیشتر تحت تأثیر احساس‌ها و افکار حاضر قرار دارد.
  • هر سلول دارای انرژی‌های هر دو جنس مؤنث و مذکر و هم چنین مثبت و منفی با درجه‌های متفاوت مطابق با افکار، احساس‌ها، اعمال و عکس‌العمل‌های جاری است. گوشه پا وضعیت فرد در زندگی مثل راه رفتن، ایستادن، نشستن و تکیه دادن را مشخص می‌کند.

تفاوت وجوه پاها

  • هنگام راه رفتن، پاها نشان دهنده جهتی هستند که فرد در آن سو گام بر می‌دارد.
  • پاها موازی به‌طور طبیعی نشان می‌دهند که فرد با سیروسفر روحانی همسو و همراه است.
  • پاها باز انعطاف پذیری بسیار زیادی دارند. همیشه سعی می‌کنند خوشحال و راضی باشند و به این ترتیب می‌توانند موانع را از سر راه بردارند.
  • پاها پنجه کفتری هرگز اعتمادبه‌نفس ندارند و نیمه آگاهانه برای جست و جوی روح از جهان اطراف غافل می‌شوند.
  • هنگام ایستادن، فضای میان پاها نشان دهنده فراخی اندیشه و نگاه سطحی نسبت به علایق شخصی هستند.
  • پاهای نزدیک به هم توجه به رفتار شایسته را نشان می‌دهند و یا این که کاملاً ً روی وظیفه‌ای که باید انجام دهند متمرکز می‌شوند.
  • پاهای باز همه چیزهایی که به طرفشان می‌آیند را با اندیشه‌ای باز در بر می‌گیرند.
  • پاهای پرانتزی نشان دهنده خود محوری یا عدم اطمینان هستند.
  • هنگام نشستن، انگشتان پا جهت علاقه یا افکار غالبی که به توجه زیادی نیاز دارند را نشان می‌دهند.
  • هنگام لم دادن به شکل آماده باش، پاها به سمت بالا قرار می‌گیرند.
  • اگر به سمت راست متمایل باشند، نشان می‌دهند که ذهن با مسائل گذشته دست به گریبان است.
  • اگر به سمت چپ متمایل باشند، ذهن فرد در صدد طرح ریزی و برنامه ریزی برای آینده است.

شروع ماساژ رفلکسولوژی

همیشه ماساژ رفلکسولوژی را با ماساژ عمومی که معروف به گرم کردن است، شروع کنید. حرکت‌های ملایم (نوازشی) گرم کردن، آرامش درونی را بر می‌انگیزد، روابط قابل اعتماد به وجود می‌آورد و بااحساس کردن پاها موقعیت مطلوبی را برای درک نیازهای ماساژ شونده ایجاد می‌کند. بنابراین ماساژ رفلکسولوژی به شرح زیر انجام می‌شود:

مرحله ماساژ محل رفلکس‌های حسی و مغز

به‌طور کلی محل رفلکس سیستم اعصاب مرکزی در انگشتان پا منعکس می‌شوند که در آن رفلکس‌های کلی حسی و مغز قرار دارند. ماساژ این قسمت ذهن را آرام یا آن را بر می‌انگیزاند، احساس‌ها را فرو می‌نشاند و حواس را تضعیف یا تشدید می‌کند.

مرحله ماساژ محل رفلکس‌های سیستم عصبی مربوط به ناحیه شکم و ستون فقرات

محل رفلکس ستون فقرات روی برجستگی حاشیه استخوان در امتداد کناره‌های داخلی هر دو پا منعکس می‌شود و رفلکس‌های سیستم عصبی مربوط به ناحیه شکم در حفره‌های زیر بر جستگی کف پا قرار دارد. ماساژ این قسمت اعصاب را آرام، عضله‌ها را تقویت، تنش و کشیدگی عمومی بدن را برطرف و گردش خون را بهبود می‌بخشد هم چنین عملکرد طبیعی همه قسمت‌های بدن را متعادل می‌کند.

مرحله ماساژ محل رفلکس‌های گردن و گلو

سیستم لنف و تمام بدن را تصفیه می‌کند و در گردن و گلو قرار دارد. محل رفلکس‌های آن در ساقه انگشتان پا منعکس می‌شود. ماساژ این قسمت تنش گردن و گلو را برطرف و تبادل نیروهای حیاتی مثل هوا را تسهیل می‌کند، راه‌های گویایی مثل سخن گفتن را باز کرده و در دریافت منابع انرژی زا مثل غذا همکاری می‌کند.

مرحله ماساژ محل رفلکس‌های غدد درون ریز

محل رفلکس‌های سیستم غدد درون ریز در تمام قسمت‌های دو پا قرار دارند. ماساژ این قسمت ذهن، جسم و روح را متعادل و هماهنگ می‌کند.

انجام ماساژ رفلکسولوژی پا توسط ماساژتراپیست خانم بر روی مشتری زن
ماساژ رفلکسولوژی پا

مرحله ماساژ محل رفلکس‌های نیم تنه فوقانی

محل رفلکس‌های سیستم تنفس و قلب، قفسه سینه، پستان‌ها، بازوها و کتف در قسمت‌های برجسته کف هر دو پا قرار دارد. ماساژ این قسمت‌ها عزت نفس و بالندگی فکری را افزایش می‌دهد، احساس‌های محبوس در قفسه سینه را آزاد می‌کند،

خروپف را از بین می‌برد، تنش دستگاه تنفس را بهبود می‌بخشد، عملکرد قلب را تثبیت کرده و جریان خون را تنظیم می‌کند.

مرحله ماساژ محل رفلکس‌های شکمی

محل رفلکس‌های قسمت بزرگی از دستگاه گوارش، بخشی از مجرای ادرار، دستگاه‌های تولید مثل و دفع روی پا منعکس می‌شوند. ماساژ این قسمت فرآیند هضم را تنظیم خواهد کرد، به بهره گیری مؤثر از مواد مغذی کمک می‌کند، جذب فرآیندهای زیستی را آسان کرده، ذهن، جسم و روح را تغذیه می‌کند. روابط رضایت بخش را شکل داده و آن را حفظ خواهد کرد و ناراحتی‌های شکمی را تسکین می‌دهد. انرژی ایجاد کرده و نشاط می‌بخشد.

مرحله ماساژ محل رفلکس‌های نیم تنه تحتانی

محل رفلکس‌های عضله‌ها، اسکلت بدن و هم چنین قسمت‌های مهم دستگاه‌های تولید مثل و دفع در پاشنه‌های پا قرار دارد. ماساژ این قسمت باانرژی احیا ء شده به ذهن، جسم و روح نیرو می‌بخشد، برای مشارکت در سیر و سفر زندگی شور و شوق ایجاد می‌کند، رشد و نمو فردی را تقویت کرده، مصونیت فردی را افزایش می‌دهد و تنش اسکلت و عضله‌ها را بهبود می‌بخشد.


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید