باید و نبایدهای ماساژ: چگونه یک روز ماساژ عالی را برنامه‌ریزی کنیم

زن جوان با حوله‌ای بر سر، در حال نوشیدن آب پس از ماساژ در یک حمام روشن

خب پس شما در حال برنامه‌ریزی برای اولین (یا جلسه بعدی) ماساژ خود هستید و خود را برای یک روز استراحت و سرشار از آرامش آماده می‌کنید. اختما می‌خواهید برای به دست آوردن بیشترین فایده از ماساژ خود بهترین برنامه‌ریزی را کنید و چند نکته مهم را برای کسب حداکثر مزایا در نظر بگیرید.

ما به برخی از بایدها و نبایدها قبل از ماساژ می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم بیشترین بهره را از جلسه ماساژ بعدی خود ببرید.

برای برنامه‌ریزی تجربه‌ای بی‌نظیر روز ماساژ آماده‌اید؟ بیایید به تمام سؤالات متداولی که احتمالاً در مورد آن‌ها کنجکاو هستید بپردازیم.

بهترین زمان برای رزرو ماساژ چه زمانی است؟

اول از همه، بیایید به شما کمک کنیم بهترین زمان را برای قرار دادن یک جلسه ماساژ در تقویم خود پیدا کنید.

بهترین زمان برای رزرو ماساژ واقعاً به این بستگی دارد که شما چه انتظاری از ماساژ دارید. اگر به دنبال آرامشی عمیق برای خواب بهتر هستید، ممکن است بخواهید یک ماساژ شبانه را رزرو کنید تا بلافاصله پس از جلسه خود به رختخواب بروید.

از طرف دیگر، اگر روز پرمشغله‌ای در پیش رو دارید و می‌خواهید قبل از جلسه، نگرانی‌های قبل از جلسه را تسکین دهید، ماساژ صبح برای شروع روزتان با احساس آرامش ممکن است بهترین انتخاب برای شما باشد.

برخی از افراد پس از ماساژ احساس انرژی بیشتری دارند، در حالی که برخی دیگر احساس خستگی می‌کنند، بنابراین شما بهتر است این را در نظر بگیرید که کدام بازه زمانی برای شما بهتر است.

ماساژ در حال انجام بر روی زنی در یک اتاق نشیمن روشن
جلسه ماساژ خانگی با تمرکز بر پشت و کمر در یک فضای دلنشین

آیا باید قبل و بعد از ماساژ غذا بخورم؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که در مورد ماساژها پرسیده می‌شود این است: آیا می‌توانم قبل از ماساژ غذا بخورم؟

پس، بیایید موضوع را روشن کنیم. معمولاً توصیه نمی‌شود دو ساعت قبل از ماساژتان غذا بخورید زیرا عمل هضم را تحریک می‌کند و ممکن است در طول جلسه شما را بیشتر دچار نفخ و خسته کند.

نکته ما؟ از خوردن وعده‌های غذایی بزرگ که بسیار سیر کننده هستند دقیقاً قبل از رزرو خودداری کنید، و به جای آن، چیزی سبک مانند میوه یا سبزیجات را به عنوان میان وعده انتخاب کنید و به خودتان زمانی بدهید تا قبل از ماساژ هضم شود.

همین مسئله برای وعده غذایی پس از ماساژ نیز صدق می‌کند. سعی کنید از خوردن وعده غذایی سنگین پس از جلسه ماساژ خودداری کنید زیرا این می‌تواند باعث شود به جای احساس انرژی، احساس نفخ و کندی کنید.

یک میان وعده سبک، کار را انجام می‌دهد یا اگر گرسنه هستید سعی کنید یا سبزیجات سرخ کرده با برنج بخورید.

مرد جوانی که بر روی تخت در حالت مدیتیشن با چای است
آرامش و تمرکز قبل از شروع یک جلسه ماساژ با یک فنجان چای

چه چیزی باید قبل و بعد از ماساژ بنوشم؟

برای به دست آوردن حداکثر فواید ماساژتان هیدراته نگه داشتن بدن شما قبل و بعد از جلسه ماساژ کلیدی است.

به طور ایده‌آل، شما باید در طول روز قبل و بعد از ماساژتان به میزان کافی آب بنوشید تا هیدراته بمانید. علاوه بر این، آیا می‌دانستید که نوشیدن آب به پاکسازی سیستم لنفاوی شما نیز کمک می‌کند؟

شما همچنین باید پس از ماساژتان به میزان کافی آب بنوشید زیرا عضلات شما ممکن است در طول درمان دچار کم‌آبی شوند.

نکته دیگر این است که از نوشیدن کافئین و الکل قبل و بعد از ماساژ خودداری کنید و به جای آن با چای گیاهی بنوشید. همچنین یک ایده خوب است که قبل و بعد از ماساژتان دکمه pause را روی نوشیدن الکل بزنید، زیرا نوشیدن الکل سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند که اساساً اثرات مثبت ماساژها که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند را خنثی می‌کند.

آیا باید قبل یا بعد از ماساژ دوش بگیرم؟

قبل از اینکه به زیر دوش بروید، چیزهایی هستند که لازم است در مورد دوش گرفتن قبل و بعد از ماساژ بدانید. در نهایت، جواب به این سؤال که ‘آیا می‌توانید بعد از ماساژ دوش بگیرید؟’ واقعاً بستگی به این دارد که از چه کسی بپرسید.

بهتر است از درمانگر ماساژ خاص خود بپرسید که آیا باید قبل از ماساژ دوش بگیرید زیرا جواب می‌تواند بسته به نوع ماساژی که رزرو کرده‌اید متفاوت باشد.

دوش گرفتن بعد از ماساژ نیز بستگی به شخص دارد. برخی ماساژها از روغن‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند پوست شما را چسبناک کنند، بنابراین دوش گرفتن بعد از جلسه‌تان ممکن است لازم باشد (بخصوص اگر بلافاصله بعد از جلسه ماساژ قصد رفتن به قرار شام را دارید).

آیا باید قبل از ماساژ پاهایتان را بتراشم (شیو کنم)؟

در حالی که لازم نیست اما استفاده از تیغ و اصلاح قبل از ماساژ می‌تواند در طول جلسه‌تان حس راحتی بیشتری به شما بدهد.

واقعاً به ترجیح شخصی بستگی دارد. درمانگر ماساژ شما احتمالاً با صدها مشتری مختلف کار کرده است و در نتیجه اگر پاهایتان را اصلاح نکنید اهمیتی نمی‌دهد.

با این حال، اگر احساس راحتی بیشتری می‌کنید، اصلاح پاها می‌تواند به شما کمک کند کمتر نگران فرآیند ماساژ باشید و در نتیجه به شما کمک کند که در طول جلسه‌تان بیشتر آرام باشید.

آیا باید ماساژ خود را قبل یا بعد از تمرین برنامه‌ریزی کنم؟

آیا برنامه‌ریزی کرده‌اید تا در همان روز ماساژ خود، تعریق کنید؟ بسته به نوع ماساژی که رزرو کرده‌اید، ممکن است نیاز باشد برنامه ورزشی معمول خود را تنظیم کنید.

ماساژهای پیش از ورزش می‌توانند عالی باشند تا نقاط سفت را شل کرده و عضلات شما را برای آماده‌سازی جهت یک تمرین شدید گرم کنند. ایده‌آل است که ماساژهایی با سبک آرام‌تر مانند ماساژ سوئدی آرامش‌بخش یا ماساژ آروماتراپی را رزرو کنید.

ماساژهای پس از ورزش بر روی تسکین خستگی عضلات و التهاب تمرکز دارند. این ماساژها برای بهبود گردش خون پس از یک تمرین سنگین عمل می‌کنند و می‌توانند واقعاً زمان بهبودی را سرعت ببخشند. این ماساژها معمولاً شامل ماساژ ورزشی، ماساژ بافت عمیق یا ماساژ آزادسازی میوفاشیال هستند.

اتاق ماساژ آرام با نور طبیعی و تخت ماساژ آماده
فضای آرامش‌بخش ماساژ با نور طبیعی و دکور گیاهان سبز

آیا باید قبل یا بعد از ماساژ از سونا یا اتاق بخار استفاده کنم؟

رفتن به سونا یا اتاق بخار قبل و بعد از جلسه ماساژتان فواید مختلفی دارد، بنابراین بستگی به این دارد که شما چه انتظاری از آن دارید.

استفاده از سونا قبل از ماساژ می‌تواند به شما کمک کند تا برای جلسه پیش روی خود احساس آرامش بیشتری داشته باشید. گرمای سونا عضلات شما را شل می‌کند، به ویژه نقاط دردناک سفت شده در بدن – تقریباً مثل آماده کردن بدنتان برای ماساژ است.

رفتن به سونا پس از ماساژ به شما کمک می‌کند تا سموم را از بدن خارج کرده و فواید بسیاری در زمینه سم‌زدایی دارد. در واقع، هیچ زمان درست یا غلطی برای استفاده از سونا یا اتاق بخار وجود ندارد، همه چیز به این بستگی دارد که شما از ماساژ خود چه انتظاری دارید.

حالا که شما در مورد همه باید و نبایدهای قبل و بعد از ماساژتان آگاه شده‌اید، می‌توانید آماده شوید تا از فواید ماساژها بهره‌مند شوید و یک ماساژ در خانه را با ماساژستان رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید