فواید ماساژ برای خانم ها

سه زن خندان در حال گپ زدن در کافه

همه شایسته‌ی لحظاتی برای “خودمان” هستیم. آرامش جزء ضروری هر جنبه‌ای از سلامتی ما است. استرس‌های اضافی زندگی روزمره، مراقبت از خود را برای تندرستی کلی ما بیش از پیش پر اهمیت میسازد.

به ویژه زنان، باید برای مقاصد درمانی، بر آرامش تمرکز کنند. خانم ها دغدغه‌های بهداشتی منحصر به فردی دارند که نیاز به توجه ویژه دارد، چه درد لگنی بی‌توضیح، افسردگی پس از زایمان، افزایش وزن ناخواسته پس از بچه‌دار شدن یا نوسانات هورمونی ناشی از یائسگی.

در هر مرحله از زندگی، زنان با چالش‌های منحصر به فردی روبرو هستند و بنابراین باید زمان بیشتری را برای مراقبت و ارتقاء سلامتی خود اختصاص دهند. غیر از بیماری‌های جسمی که خانم ها باید مراقب آنها باشند، با فشارهای اجتماعی بر زنان، مهم است که به سلامت روانی آنها نیز رسیدگی شود.

پس چرا بسیاری از ما چیزهای کوچکی که تأثیر بزرگ و مثبتی بر احساسمان دارند، را از خودمان دریغ می‌کنیم؟ شاید پاسخ در این حقیقت نهفته باشد که ما همیشه از فواید واقعی این چیزها آگاه نیستیم.

اگر راهی برای کاهش استرس، تنش و حتی علائم سندرم پیش از قاعدگی وجود داشته باشد، چه کسی است که از این فرصت استفاده نکند؟ خبر خوب این است که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید، و این نه قرص است و نه ترفند خاصی – پاسخ، درمان با ماساژ است.

مقابله با PMS ناخواسته

“پریود” یا “عادت ماهانه” مخصوصاً اگر شما از PMS شدید یا PMDD رنج می‌برید میتواند ناراحت کننده باشد. یک ماساژ می‌تواند به تسکین بسیاری از علائم مرتبط با PMS کمک کند.

به عنوان مثال، نگاهی به نفخ بیندازیم. ماساژ بافت عمیق – به خصوص آن دسته که بر قسمت پایینی بدن تمرکز دارند – برای گردش خون عالی است. همچنین می‌تواند خروج لنفی را تقویت کند.

ماساژ پشت و پاها که جریان خون را تسهیل می‌کند، میتواند تسکین دهنده دردها، ناراحتی‌ها و گرفتگی‌های مرتبط با PMS و دوران قاعدگی باشد. همچنین توانایی ایجاد یک مانع موقت در برابر سیگنال‌های درد در مغز شما را موجب میشود.

نباید اضطراب اضافی که اغلب با چرخه ماهانه همراه است را فراموش کنیم. اضطراب می‌تواند به شکل‌های فیزیکی بروز پیدا کند، پس سردرد تنشی که هر ماه به شما دست می‌دهد می‌تواند صرفاً ناشی از سطوح بالاتر از حد نرمال اضطراب باشد. ماساژ دریافت کنید تا سطح هورمون استرس شما به طور قابل توجهی کاهش یابد.

یک زن در حال استراحت بر روی تخته پدل در آب‌های آرام
لذت بردن از آرامش در آب‌های آرام، یک راه فوق‌العاده برای تجدید قوا و تسکین استرس است.

آرام کردن ذهن

بیایید کمی بیشتر درباره استرس و اضطراب صحبت کنیم. برنامه‌های پرمشغله و شغل‌های پرفشار تمرکز بر مراقبت شخصی را سخت‌تر از همیشه کرده‌اند. خواه در خانه کار کنید یا در دفتر، عدم تعادل بین مسئولیت‌هایتان و زمان استراحت کافی میتواند سطوح استرس افزایش دهد.

تولید بیش از حد مواد شیمیایی در مغز، به ویژه آن‌هایی که تأثیر منفی بر ما دارند، عوارض جانبی بیشتری نسبت به استرس دارند. نشانه‌های رایج استرس می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کم تحملی
  • بی‌خوابی یا خستگی بیش از حد
  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب سریع
  • افزایش یا کاهش وزن
  • سردرد، به ویژه در ناحیه شقیقه‌ها
  • پای بی‌قرار
  • احساس ناخوشی به طور کلی
  • تهوع
  • مشکلات معده و IBS (سندرم روده تحریک‌پذیر)

اگر چندین نشانه از این علائم را تجربه می‌کنید، بسیار محتمل است که دچار استرس شده‌ باشید، که البته می‌توانند از طریق ماساژ تسکین یابد. تنها یک ساعت ماساژ در هفته یا یک جلسه در ماه می‌تواند نه تنها خلق و خوی شما بلکه سلامت بدنتان را نیز به شدت بهبود بخشد.

تقویت سلامت باروری

اگر برای بارداری در تلاش هستید یا به آن برای آینده‌ای نزدیک فکر می‌کنید، ماساژ می‌تواند کمک‌کننده باشد. شواهدی وجود دارد که سطوح بالای استرس می‌تواند احتمال بارداری را کاهش دهد. فشار برای باردار شدن می‌تواند شما را در چرخه‌ای معیوب گرفتار کند که در نهایت احتمال مشاهده علامت مثبت بر روی آزمایش را کاهش می‌دهد.

اگر قصد دارید خانواده‌ای تشکیل دهید، فواید کاهش کورتیزول ناشی از ماساژ می‌تواند به بدن شما برای شروع کار کمک کند. ماساژ همچنین می‌تواند به تنظیم چرخه قاعدگی شما نیز کمک کند و ردیابی زمان باروری خود را برای شما آسان‌تر می‌سازد.

آیا در انتظار فرزند هستید؟ خانم ها باردار پس از ۱۳ هفتگی می‌توانند ماساژ دریافت کنند. ماساژ بارداری به گونه‌ای طراحی شده است تا ناراحتی‌های رایج همراه با بارداری را تسکین دهد. ماساژ می‌تواند تسکینی بر درد پشت و لگن ارائه دهد و همچنین استراحتی بسیار مورد نیاز را فراهم آورد. مادرانی که از ماساژ دوران بارداری محروم مانده‌اند می‌توانند از مزایای ماساژ پس از زایمان بهره‌مند شوند.

به جز تسکین استرس و خستگی، ماساژ می‌تواند در بهبود پس از زایمان کمک کند. مهم است که اگر شما هرگونه دخالت جراحی مانند سزارین داشته‌اید، در مورد عمل جراحی خود و میزان مناسب بودن ماساژ با پزشک خود مشورت کنید. شما همیشه باید هر چیزی که احساس می‌کنید از نظر پزشکی مهم است را به ماساژ درمانگر خود اطلاع دهید.

زن باردار با کودک کنار پنجره
لحظات مادر و کودک، نشانه‌ای از مراقبت و عشق میان نسل‌ها

کمک به درمان فیبروم‌های رحمی

زنان بسیاری اغلب سؤال می‌کنند که آیا ماساژ می‌تواند در درمان فیبروم‌های رحمی کمک کننده باشد و پاسخ کوتاه این است که بله، ممکن است. فیبروم‌های رحمی تومورهای خوش‌خیم درون رحم هستند و می‌توانند ناراحتی زیادی را برای خانم ها در هر سنی ایجاد کنند. در صورت عدم درمان، آن‌ها می‌توانند باعث کمردرد، قاعدگی‌های سنگین و احساس کلی نفخ شوند. در موارد شدید فیبروم‌های درمان نشده، عمل هیسترکتومی کامل انجام می‌شود. این عمل شامل برداشتن کل رحم است و یک روش جراحی بسیار تهاجمی و دائمی می‌باشد.

در سایر موارد، زنان از داروهای داخل رحمی یا داروهای خوراکی استفاده می‌کنند. اگر شما تمایل دارید قبل از رفتن به سمت داروها، از روش‌های طبیعی استفاده کنید، می‌توانید از ماساژ برای فیبروم‌ها استفاده کنید. با استفاده از دانش آناتومیک و تکنیک‌های ماساژ منحصر به فرد، ماساژ درمانگر شما به افزایش احتمال رهایی از فیبروم‌ها برای همیشه کمک خواهد کرد.

بدون عوارض منفی

شاید بهترین چیز در مورد ماساژها این باشد که برای امتحان کردن آن‌ها تقریباً هیچ عارضه منفی‌ای وجود ندارد. وقتی توسط متخصصان آموزش‌دیده اجرا می‌شوند، ماساژها گزینه‌ای امن، آرامش‌بخش و غیر تهاجمی برای افزایش راحتی و سلامتی کلی هستند.

بدون عوارض جانبی ناخواسته؛ بدون داروها. فقط یک روش دلپذیر برای مبارزه با درد، ناراحتی، استرس و خستگی بیش از حد. و علاوه بر این، حتی نیازی نیست برای دریافت ماساژ به کلینیک ماساژ بروید. اگر شما خانمی پرمشغله با کارهای زیادی بر روی دستتان هستید، ممکن است متوجه شوید که ترجیح می‌دهید ماساژ سیار را در راحتی خانه خود، یا ماساژ را در محل کار تجربه کنید. در ماساژستان، میتوانیدماساژتراپیستهای سیار را پیدا کنید که با برنامه‌ی شما کاملاً انعطاف‌پذیر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید