ماساژ دریناژ لنفاوی چه مزایایی دارد؟

ماساژ درمانی با استفاده از ابزار چوبی بر روی شانه برای بهبود گردش لنفاوی

بدن انسان یک اکوسیستم جالب از استخوان‌ها، عضلات، بافت‌ها و الیاف است به صورت همزمان برای پمپاژ خون، هضم غذا، تولید انرژی و دفع مواد زائد سمی کار می‌کند.

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانیم بدن خود را از طریق رژیم غذایی و ورزش سالم و خوشحال نگه داریم. اما، درمان‌های تکمیلی نیز می‌توانند به بدن کمک کنند تا مواد زائد و سموم را به طور مؤثری دفع کند. دقیقاً همان موضوعی که ماساژ دریناژ لنفاوی درباره آن به کار می‌رود.

نکته مثبت؟ دریناژ لنفاوی به دلیل مزایای زیادی که دارد شناخته شده است، از جمله بهبود مشکلات پوستی (مانند سلولیت و آکنه)، مدیریت درد مزمن و حتی مقابله با عفونت!

ماساژ دریناژ لنفاوی به اندازه ماساژ کلاسیک سوئدی یا ماساژ بافت عمیق شناخته شده نیست. پس از افزایش محبوبیت در چند سال گذشته، ماساژهای لنفاوی سرانجام در حال  تجربه زمان  درخشان خود هستند.

بیایید توضیح دهیم که ماساژ دریناژ لنفاوی چگونه کار می‌کند، مزایای یک ماساژ لنفاوی چیست و چرا پس از اولین جلسه خود احساس انرژی‌بخشی، آرامش و جوان‌سازی خواهید کرد.

ماساژ دریناژ لنفاوی چیست؟

آیا در فکر ادغام ماساژها در روتین بهزیستی خود هستید؟ قبل از رزرو یک جلسه، ضروری است که تفاوت بین انواع مختلف ماساژ را بدانید تا بهترین نوع را برای خود انتخاب کنید.

ماساژ دریناژ لنفاوی از فشار بسیار کم و ضربات طولانی و ریتمیک استفاده می‌کند که به تسهیل جریان مایع لنف کمک می‌کند و سموم را به اعضای بزرگتر بدن هدایت می‌کند تا مواد زائد را دفع کند. یک ماساژور مجرب از تکنیک‌های خاصی، مانند ضربات ملایم بر روی گره‌های لنفاوی برای تحریک مجدد انقباضات طبیعی سیستم لنفاوی شما استفاده می‌کند.

این ماساژ هیچ شباهتی به ماساژ بافت عمیق ندارد و در عوض از ضربات آرام‌بخش و ریلکس کننده و فشار کم استفاده می‌کند که به حمایت از فرآیندهای طبیعی دریناژ بدن کمک می‌کنند.

مزایای ماساژ دریناژ لنفاوی

حال، بیایید نگاهی عمیق‌تر به مزایایی که در مورد آنها صحبت می‌کنیم  بیندازیم! سیستم لنفاوی شما یک شبکه زیبا از بافت‌ها است که در نهایت عامل بازیافت بدن شما است. این سیستم باید دائماً در حال حرکت باشد، و اگر چیزی ساکن شود، ممکن است شما تورم و تجمع بیش از حد مایعات را  احساس کنید.

از آنجا که این ماساژ آرام و ملایم نیاز به فشار زیادی برای حرکت دادن مایعات ندارد، برای تمام سنین مناسب است. دریناژ لنفاوی به عنوان درمانی دردناک در نظر گرفته نمی‌شود، با این حال، ممکن است هنگام دریافت این ماساژ، به دلیل هدف قرار دادن نقاطی از بدن که ممکن است دردناک یا حساس به لمس شده باشند، مقداری ناراحتی تجربه کنید.

با این حال، ماساژ دریناژ لنفاوی که درمان‌های مختلفی در نواحی مختلف بدن ارائه می‌دهد، شامل مزایایی بیشتر از ناراحتی‌های آن است:

  • بهبود سلولیت، ورم پوست، بافت اسکار، آکنه و ترک‌های پوستی

به دلیل تأثیر مستقیم سیستم لنفاوی بر چگونگی ظاهر و احساس پوست، بهبود مشکلات پوستی یکی از مزایای عالی ماساژ دریناژ لنفاوی است. برای کسانی که مشکلاتی با آکنه صورت یا بدن دارند، این نوع ماساژ عالی است زیرا از ضربات ملایم استفاده می‌کند تا التهاب پوست را کاهش و مایع لنف را از مناطق عفونی دور کند.

  • کاهش احتباس آب و بهبود گوارش

کاهش  احتباس آب و بهبود گوارش با تخلیه مایع از روده و جذب مجدد توسط سیستم لنفاوی بزرگ حاصل می‌شود. این می‌تواند به نوبه خود، کاهش وزن را تقویت کرده و به درمان هر گونه مشکلات مرتبط با گوارش که باعث افزایش وزن شده‌اند، کمک کند.

  • سرعت بخشی به کاهش وزن
  • مبارزه با عفونت
  • تسریع در بهبود و ریکاوری از سرماخوردگی و آنفولانزا
  • کمک به ریکاوری پس از ورزش

ماساژ دریناژ لنفاوی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و این امکان را فراهم می‌آورد تا بدن سریع‌تر از بیماری‌ها بهبود یابد و از عفونت‌های آینده جلوگیری کند. از آنجا که سیستم لنفاوی اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت است، تخلیه مایع لنفاوی برای جذب مجدد توسط بدن، به بدن اجازه می‌دهد تا سریع‌تر با آن مقابله کند. این مسئله در ریکاوری پس از ورزش نیز صادق است، که به عضلات اجازه می‌دهد تا به سرعت از حالت فرسودگی بهبود یابند.

  • کاهش استرس و خستگی

سایر مزایا شامل کاهش استرس و خستگی است که این نیز با تجدید قوای سیستم ایمنی توسط سیستم لنفاوی حاصل می‌شود.

بیمارانی  که می‌توانند از  مزایای ماساژ دریناژ لنفاوی بهره‌مند شوند

  • لنف آدم
  • آرتریت روماتوئید
  • فیبرومیالژیا
  • نارسایی مزمن وریدی
  • لیپیدما

دلایل زیادی برای دریافت ماساژ وجود دارد، اما برای افرادی که دارای شرایط خاص مزمن سلامتی هستند، ماساژ دریناژ لنفاوی ممکن است بهترین نوع برای مدیریت درد یا تجدید حیات سیستم لنفاوی باشد.

انواع ماساژ دریناژ لنفاوی

دو نوع اصلی ماساژ دریناژ لنفاوی وجود دارد: دریناژ لنفاوی دستی (MLD) و دریناژ لنفاوی ساده (SLD). ماساژ دریناژ لنفاوی دستی شامل استفاده از ضربه‌ها، فشارها و حرکات تخصصی توسط یک ماساژدرمانگر آموزش‌دیده برای رفع انسدادها و حمایت از جریان سالم سیستم لنفاوی شما می‌باشد.

از طرف دیگر، ماساژ دریناژ لنفاوی ساده می‌تواند توسط مراقب یا حتی خود بیمار انجام شود. SLD شامل استفاده از نسخهٔ ساده‌شدهٔ تکنیک‌های MLD است، با ضربه‌های ملایم‌تر و یک دنبالهٔ مشخص از حرکات دست.

هر دو نوع این ماساژهای دریناژ لنفاوی می‌توانند برای درمان شماری از شرایط مختلف پزشکی مانند لنف آدم یا دردهای عمومی لنفاوی استفاده شوند، اما SLD در مقیاس کوچک‌تری است زیرا نوع درمانی ساده‌تری می‌باشد.

چهار نوع تکنیک ماساژ دریناژ لنفاوی توسط ماساژ درمانگران، فیزیوتراپ‌ها و پزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این‌ها عبارتند از:

  1. وُدر: با استفاده از حرکات گسترده در اطراف ناحیه‌ای که درمانگر قصد درمان آن را دارد، این تکنیک یکی از اصولی‌ترین روش‌های ماساژ دریناژ لنفاوی است. وُدر می‌تواند به طور خاص فیبروز را هدف قرار داده و به درمان آن کمک کند.
  2. فولدی: فولدی گسترشی از تکنیک وُدر است و از درمانگر ماساژ می‌خواهد که بین حرکات دایره‌ای دست و لحظات استراحت تناوب ایجاد کند. فولدی برای مدیریت ودم عالی است.
  3. کیسلی-اسمیت: این تکنیک نیز شامل استفاده از حرکات دایره‌ای دست است، اما بر استفاده از کناره و کف دست‌ها برای افزایش فشار تمرکز دارد.
  4. لدوک: با استفاده از حرکات دست فنی برای جمع‌آوری مایع لنفی، این نوع حرکت مایع لنفی را برای جذب مجدد مناسب به سیستم لنفاوی بزرگتر هدایت می‌کند.
ماساژور حرفه‌ای که در حال انجام ماساژ لنفاوی بر روی پشت یک بیمار است
انجام ماساژ لنفاوی توسط متخصص

چند دوره باید ماساژ دریناژ لنفاوی انجام دهید؟

هر شخصی منحصر به فرد است، به این معنا که برنامه ماساژ شما نیز بستگی به نیازهای بدن خودتان دارد. ما پیشنهاد می‌کنیم که با یک ماساژ درمانگر آموزش‌دیده صحبت کنید تا در مورد هر مشکلی که دارید  گفتگو کنید. آن‌ها می‌توانند پیشنهاد کنند که چگونه ماساژ لنفاوی می‌تواند برای شما مفید باشد.

همچنین با تغییر فصول، فرآیندهای داخلی بدن شما نیز ممکن است تغییر کند. اگر احساس نفخ زیادی می‌کنید، می‌توانید یک جلسه ماساژ لنفاوی برنامه‌ریزی کنید تا به مدیریت نگهداری آب در بدن کمک کند. در غیر این صورت، یک دستورالعمل خوب حداقل یک بار در ماه است تا اطمینان حاصل کنید که بدنتان از مزایای این ماساژ آرامش‌بخش بهره‌مند می‌شود.

نکاتی برای انجام ماساژ لنفاوی

می‌خواهید بیشترین بهره را از ماساژ دریناژ لنفاوی آینده خود ببرید؟ اینجا چهار نکته برتر ما برای آماده‌سازی برای ماساژتان و حفظ مزایای آن برای مدت زمان طولانی‌تر است:

  • مطمئن شوید که قبل و بعد از درمان خود، آب فراوانی بنوشید.
  • بیشتر اوقات اثرات ماساژ را چند روز بعد احساس خواهید کرد، پس به خودتان زمانی برای استراحت دهید.
  • قبل از ماساژ وعده غذایی بزرگ نخورید، زیرا این ممکن است باعث شود که در طول درمان احساس ناخوشایندی داشته باشید.
  • در طول ماساژ فقط لباس زیر بپوشید (یا هرچیزی که شما با آن راحت هستید). تماس دست به پوست شما به ماساژ درمانگر کمک می‌کند تا سیستم لنفاوی شما را به طور موثرتری هدف قرار دهد.

علاوه بر این، شما می‌توانید تکنیک‌های دستی ماساژ دریناژ لنفاوی را در فضای  آرام خانه خود امتحان کنید! می‌توانید از ابزار خشک‌کنی پوست استفاده کنید (با حرکت به سمت بالا و به طرف قلب)، ابزار صورت مانند گواشا برای کمک به تخلیه مایعات از صورت، یا از دستان خود به عنوان یک روال آرامش‌بخش برای انرژی‌بخشی به شما در طول روز استفاده کنید.

در نهایت، ماساژهای دریناژ لنفاوی یکی از بهترین درمان‌ها برای جلسه آرامش‌بخش و جوان‌سازی سلامت هستند. بهتر از همه، شما می‌توانید جلسه بعدی خود را درخانه خود و از میان متخصصان موجود در سایت ماساژستان رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید