ماساژ فول بادی: راهنمای کامل

مرد نشسته روی میز ماساژ در اتاقی با دکور سفید و گل‌های روی میز کناری.

همانطور که از نام آن پیداست، ماساژ فول بادی بر روی کل بدن شما یعنی از سر تا پا کار می‌کند. این به این معناست که ماساژور با استفاده از حرکات، تکنیک‌ها و فشارهای مختلف در تمام قسمت‌های بدن برای کاهش تنش و استرس به کمک شما می‌آید.

در حالی که ماساژور قادر خواهد بود جلسه خود را مطابق با نیازهای شما  تطبیق دهد، اما ماساژ فول بادی معمولاً شامل موارد زیر است:

  • سر شما: از جمله پیشانی،  شقیقه‌ها، پوست سر و عضلات پشت سر شما
  • گردن شما: از جمله گردن و عضلات تراپز (یعنی عضلات طولانی که از طرفین پایین می‌روند و به پشت شما متصل می‌شوند)
  • شانه‌های شما: از جمله در اطراف استخوان‌های گردن، شانه‌ها و پشت بالا
  • دست‌ها و بازوهای شما
  • پشت شما: منطقه‌ای که معمولاً تنش و کشیدگی سرسختی دارد
  • پاهای شما: از جمله باسن، عضلات باسن، ران‌ها، ساق‌پا و پاها

انواع متعددی از ماساژ وجود دارد، از ماساژ ورزشی گرفته تا ماساژ ترمیمی، همچنین ماساژ لنفاوی، ماساژ بارداری، ماساژ زوج، ماساژ سوئدی و حتی ماساژ بافت عمیق.

اگر به دنبال یک جلسه با فشار نرم و تازه سازی بدن می‌گردید، ماساژ آرامش‌بخش مناسبترین گزینه برای شما است. اما اگر بخواهید پس از یک تمرین ورزشی استراحت کنید یا به عضلات کشیده  بپردازید، ماساژ ورزشی احتمالاً گزینه بهتری خواهد بود.

هدف نهایی ماساژ فول بادی این است که شما را با احساس بازسازی عمیق، پرانرژی و خودانگیخته برای داشتن یک روز بدون ناراحتی آماده کند. بنابراین،  به دنبال یک آرامش کامل بدن هستید، چه شما در ماساژ کم تجربه باشید یا یک علاقه‌مند حرفه‌ای آن، ماساژ فول بادی  یک روش عالی‌ای است تا خود را به آرامش  برسانید و به خود، مراقبتی که شایسته آن هستید را بدهید.

تاریخچه

نام ماساژ فول بادی مدرن قبل از دهه ۱۸۸۰ شنیده نشده بود، اما منشأ آن مربوط به درمان معروف استراحت برای درمان “نورواستنیا”، یک افسردگی رایج در میان خانم‌های جامعه در اواخر قرن ۱۹ میلادی است. در طول دوره استراحت در تخت، ماساژ فول بادی برای گردش خون و افزایش اشتهای بیمار، به عنوان جایگزینی برای ورزش داده می‌شد.

در نهایت، از محبوبیت درمان استراحت کاسته شد، اما محبوبیت ماساژ عمومی تا اوایل دهه ۱۹۰۰ به شدت افزایش یافت و به عنوان بخشی از روش خوب سلامتی در نظر گرفته شد. با این حال، تا دهه ۱۹۶۰، عبارات قدیمی مانند سالن‌های ماساژ، ماسور و ماساژ فول بادی به بدنامی افتادند و به عنوان کلمات کد برای قاچاق انسان عمل می‌کردند. بنابراین، عبارات مانند درمان ماساژ، متخصص ماساژ، و ماساژ سوئدی شروع به جایگزینی کلمات قبلی مربوط به ماساژ و متخصصانی که آن را انجام می‌دهند، کردند.

فواید ماساژ فول بادی چیست؟

در اینجا هشت فایده جالب از ماساژ برای را بدن شما بیان کرده‌ایم.

  1. مقابله با نشانه‌های فیبرومیالژیا: بر اساس اعلام کالج آمریکایی روماتولوژی، فیبرومیالژیا یک اختلال مزمن است که در پی درد عضلانی، خستگی و حساسیت تشخیص داده می‌شود. استرس و کم‌خوابی می‌تواند نشانه‌ها را آغاز یا تشدید کند. ماساژهای منظم موفق به کمک به تسکین استرس و همچنین کاهش درد عضلانی، ناراحتی و افسردگی در بیمارانی که فیبرومیالژیا دارند شده‌اند. در واقع، این یکی از موثرترین درمان‌های تکمیلی است، بر اساس گزارش انجمن ملی فیبرومیالژیا، حدود ۴۰ درصد مبتلاها از ماساژ به عنوان بخشی از طرح درمانی خود استفاده کرده‌اند.
  2. کاهش اثرات جراحی: توانبخشی پس از جراحی یکی از مهمترین جنبه‌های انجام هر روشی است. ماساژ می‌تواند به شما کمک کند تا با افزایش گردش خون، آرامش عضلات، و بهبود حرکت مفصلی و انعطاف‌پذیری، دوباره روی پاهایتان بایستید. حتی مشاهده شده است که ماساژ قادر به تسریع بازسازی بافت‌ها و کاهش چسبندگی‌ها و ورم پس از جراحی است.
  3. بهبود خلق و خو: اینکه ماساژ می‌تواند شما را آرام کند و باعث شود که شما از نظر ذهنی احساس خوب  کنید یک راز نیست. اما آیا می‌دانستید که حتی ممکن است در درمان اضطراب و افسردگی هم کمک کند؟ بر اساس یک نقد و بررسی توسط دانشکده پزشکی دانشگاه میامی، ماساژ قادر به کاهش سطح کورتیزول  به عنوان یک هورمون استرس در بدن، تا حدود ۵۳ درصد می‌باشد. همچنین به نظر می‌رسد که ماساژ هورمون‌های خوب احساس سروتونین و دوپامین را افزایش دهد.
  4. تسکین سردرد: تقریباً ۲۸ میلیون نفر از آمریکایی‌ها از سردرد میگرنی رنج می‌برند. اغلب، میگرن‌ها تحت تأثیر استرس و خواب ناکافی شروع یا تشدید می‌شوند. در یک مطالعه منتشر شده در مجله “Annals of Behavioral Medicine”، محققان کشف کردند که افرادی که ماساژ دریافت کردند، نسبت به افرادی که ماساژ را دریافت نکرده‌اند خواب بهتر و سردرد کمتری  دارند. اثرات آن حتی تا سه هفته پس از پایان درمان نیز به قوت خود ادامه داشت. ماساژ  درمانی می‌تواند در صورتی که  از سردرد  رنج  می‌برید، به شما کمک کند تا آن را تسکین دهید.
  5. کاهش فشار خون: حدوداً ۷۲ میلیون نفر از آمریکایی‌ها فشار خون بالا دارند، که این موضوع می‌تواند منجر به سکته و حمله قلبی شود. یک مطالعه در مجله “Biological Research for Nursing” نشان داد که افرادی که حداقل سه ماساژ ۱۰ دقیقه‌ای در هفته دریافت داشتند، فشار خون خود را بیشتر از افرادی که در همان مدت زمان فقط در حالت آرامش قرار داشته‌اند، پایین آورده‌اند.
  6. افزایش انعطاف‌پذیری: چه شما یک ورزشکار حرفه‌ای باشید که دائماً به زانوهایتان فشار وارد می‌کنید یا یک فرد میان‌سال که برخی از محدوده حرکتی در ناحیه ران خود را از دست داده‌اید، حفظ انعطاف‌پذیری بسیار مهم  می‌باشد. ماساژ می‌تواند به شما کمک کند تا انعطاف‌پذیری و محدوده حرکتی خود را با کار کردن بر روی عضلات، بافت‌های متصل کننده حفظ افزایش دهید. 
  7. تسکین پشت درد: در حالی که پشت درد یکی از مهمترین دلایلی است که افراد برای ماساژ مراجعه می‌کنند، هر چند بسیاری آگاه نیستند که چه درمان موثری است. در واقع، یک مطالعه در “Annals of Internal Medicine” نشان داده است که درمان ماساژ در تسکین درد پشت از درمان‌های دیگر، مانند اکوپانکچر و تغییرات نخاعی، موثرتر بوده است. حتی به نظر می‌رسد که استفاده از داروهای مسکن را تا ۳۶ درصد کاهش می‌دهد.
  8. کاهش تونل کارپال: تونل کارپال یک مشکل دردناک است که در آن عصب میانی، که بازو و دست را به هم متصل می‌کند، در مچ دست محبوس می‌شود. نشانه‌ها آن شامل سوزش، خارش یا بی‌حسی در کف دست، انگشت اشاره و انگشت‌های میانی است. همچنین ممکن است منجر به مشکلاتی در شکل گیری مشت یا محکم گرفتن اشیاء کوچک شود. درمان‌ها معمولاً شامل دارو و جراحی است. با این حال، یک مطالعه در مجله “Journal of Bodywork and Movement” گزارش داد که بیماران مبتلا به تونل کارپال که ماساژ منظم دریافت کردند، شاهد کاهش درد و نشانه‌ها و قدرت گرفتن بهبودی  بودند.
زنی با لباس نیمتنه آب می‌نوشد، در کنار دیوار سفید با قاب تصویر ساحل و پوشش نرم

چگونه برای ماساژ فول بادی آماده شوید؟

وارد شدن برای دریافت اولین ماساژ فول بادی می‌تواند تجربه‌ای ترسناک باشد. پس، ما در اینجا هستیم تا شما را از حدس و  گمان در مورد جلسه اول خارج   و به شما کمک کنیم تا قبل از رسیدن به میز ماساژ، آرام و  آسوده خاطر باشید.

بر اساس نیازهای خود  زمان مناسبی را رزرو کنید.

معمولاً متخصصان ماساژ سه مدت زمان جلسه برای ماساژهای کامل بدن ارائه می‌دهند: 60 دقیقه، 90 دقیقه یا 120 دقیقه.

مدت زمانی که انتخاب می‌کنید اغلب به چند چیز بستگی دارد، از جمله چقدر وقت در برنامه خود دارید و هدف شما از جلسه چیست. اگر می‌خواهید وارد حالت آرامش عمیق شوید و مطمئن شوید که تمام عضلات شما ماساژ کافی دریافت کنند، ارزش دارد که یک جلسه طولانی‌تر 90 یا 120 دقیقه رزرو کنید. این اطمینان می‌دهد که ماساژور زمان کافی برای رفع استرس و تنش در سراسر بدن شما داشته باشد.

اما، اگر وقت کمی دارید یا با یک رویکرد متمرکزتر که تنها قسمت‌های خاصی از بدن شما را هدف قرار می‌دهد، رضایت شما جلب می‌شود، یک جلسه 60 دقیقه می‌تواند گزینه خوبی باشد تا  آرامش و سرزندگی را به روتین روزانه خود اضافه کنید.

بدنتان را مرطوب کنید

مرطوب نگه داشتن بدن خود قبل از ماساژ راه خوبی است تا مطمئن شوید عضلات شما آماده هستند تا از  فواید جلسه  ماساژ به خوبی بهره‌مند شوند. این کار سبب می‌شود تا برای متخصص راحت‌تر باشد تا هر نقطه از تنش و سفتی را آزاد کند و علاوه بر آن پس از جلسه، کمک به سم زدایی می‌کند.

به دستگاه گوارش خود استراحت دهید.

بهتر است که در یک یا دو ساعت قبل از جلسه از خوردن غذا خودداری کنید تا مطمئن شوید بدن شما در طول ماساژ مشغول هضم غذا نیست. از هر گونه وعده غذایی بزرگ و سنگین خودداری کنید و قبل از رزرو خود به گزینه‌های سبک‌تر مانند میوه یا آجیل را مصرف کنید تا مطمئن شوید که در طول ماساژ احساس نفخ یا کسلی نمی‌کنید.

جواهرات خود را در بیاورید 

بهتر است همراه با انتخاب لباس مناسب (در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد) قبل از ماساژ هر گونه جواهرات را  در بیاورید. چیزهایی شامل گوشواره، حلقه، ساعت، گردنبند و دستبند که ممکن است مانع از ارائه بهترین تجربه ممکن توسط ماساژور شما شود.

همه چیزهایی که باعث حواس پرتی می‌شوند را خاموش کنید.

چه به یک سالن ماساژ می‌روید یا  برای یک ماساژ آرام‌بخش در خانه را  وقت رزرو می‌کنید، مهم است فضایی را ایجاد کنید که آرامش‌بخش و بدون حواس‌پرتی باشد. این به این معنی است که گوشی خود را خاموش یا به حالت “سکوت” قرار دهید، لپ‌تاپ خود را ببندید و ذهن و بدن خود را برای دریافت مزایای ماساژ فول بادی آماده کنید. به یاد داشته باشید: این جلسه در مورد در اولویت قرار دادن خودتان است.

لباس مورد نیاز در طول یک ماساژ چیست؟

یکی از متداول‌ترین سوالاتی که از مشتریان ما می‌شنویم این است که من باید در طول ماساژ چه چیزی بپوشم؟

معمولاً از مشتریان درخواست می‌شود که طی مدت ماساژ، لباس زیر خود را روی بدن خود نگه دارند. در نهایت این به شما بستگی دارد که چه چیزی راحتی بپوشید. ماساژ دهنده با حوله‌ها و ملافه‌های تازه قسمت‌هایی از بدن شما که در طول جلسه بر روی آنها کار نمی‌شوند را می‌پوشانند. آن‌ها از یک تکنیک تا کردن اوریگامی استفاده می‌کنند تا حریم شخصی شما را حفظ کنند و مطمئن شوند که شما پوشانده شده، گرم و راحت هستید.

در ماساژهای ورزشی شدیدتر، برخی افراد ترجیح می‌دهند لباس‌های ورزشی راحتی بپوشند. اما برای یک ماساژ فول بادی آرامش‌بخش، ممکن است برای ساژور شما آسان‌تر باشد تا بر روی یک بدن بدون پوشش و مانع کار کند.

ماساژ دهنده شما در حالی که شما لباس‌هایتان را در می‌آورید اتاق را ترک خواهد کرد و پس از پایان جلسه دوباره اتاق را ترک می‌کند تا شما راحتی لباس‌های خود  را بپوشید. اگر در نهایت تصمیم به پوشیدن لباس گرفتید، ما پوشیدن لباس‌های گشاد که  ماساژور به راحتی بتواند بر روی آنها کار کند را پیشنهاد می‌کنیم.

آیا برای ماساژ فول بادی لازم است لباس‌ها را در بیاورم؟

احساس آشفتگی و آسیب‌پذیری در یک اتاق با کسی که  او را نمی‌شناسید می‌تواند یک تجربه ناراحت‌کننده است. وقتی هیچ گونه لباسی وجود ندارد، این موضوع حتی بدتر هم می‌شود! اگر با ماساژ آشنا نیستید، این موضوع می‌تواند فشار روانی بر روی شما بیاورد – حتی ممکن است برای برخی از افراد واقعی‌ترین حالت ترس را ایجاد کند.

ممکن است کنجکاو باشید که چرا انتظار می‌رود برای یک دریافت ماساژ لباس‌هایتان را  در بیاورید. دو دلیل اصلی وجود دارد که خارج کردن برخی از لباس‌ها می‌تواند مفید باشد: این کار به ماساژور شما امکان دسترسی بهتر به عضلاتی را می‌دهد که نیاز به توجه دارند.

اگر لباس‌هایتان  شما و متخصص ماساژ شما جمع شود، تجربه ماساژ شما  آنچنان رضایت بخش نخواهد بود، بنابراین توصیه می‌شود که لباس‌هایتان را در بیاورید. با این حال، اگر مشکلاتی در مورد حفظ حریم شخصی وجود دارد یا مایلید که آنها یک ناحیه از بدن شما را در طول ماساژ لمس نکنند، می‌توانید این درخواست‌ها را همیشه  قبل از رزرو نوبت مطرح کنید!

به عنوان یک متخصص ماساژ معتبر، او همیشه باید سعی کند تا شما در کل طول جلسه آرام و راحت باشید. در حقیقت این هدف اصلی تجربه یک ماساژ فول بادی است!

اگر در هر زمانی در طول مشاوره پزشکی یا  درمان دیگر احساس ناراحتی کردید مطمئن شوید که قبل از رزرو نوبت  ماساژ آن را مطرح کنید. انجام تحقیقات نیز به شما کمک می‌کند تا بهترین ماساژور و  انواع ماساژهایی را که نیازهای شما را برآورده می‌کنند  را پیدا کنید – نظرات مشتریان قبلی و اطلاعات در مورد کسب و کارها را بخوانید تا هنگام رزرو نوبت، هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.

در طول ماساژ فول بادی چه انتظاراتی باید داشته باشید؟

از تکنیک‌های ماساژ تا آنچه که رفتار مناسب و یا نامناسب است، در اینجا یک راهنمای قدم به قدم وجود دارد که ماساژ فول بادی چگونه انجام خواهد شد.

قبل از اینکه روی میز ماساژ بروید

پیش از شروع ماساژ، ماساژ دهنده تنظیمات فضای مورد نظر را انجام خواهد داد. آن‌ها یک میز ماساژ، حوله و لباس‌های تمیز، روغن ماساژ و تجهیزات اضافی مانند شمع، بخور یا دستگاه پخش رایحه را برای کمک به آرامش شما را آماده خواهند کرد.

در زمان مشاوره پیش از ماساژ، می‌توانید با ماساژور خود در مورد هر گونه نگرانی، آسیب یا مشکلاتی که با آن‌ها سر و کار دارید و یا همچنین هر گروه عضلانی که مایلید روی آن تمرکز شود،  گفتگو کنید.

وقتی شما روی میز ماساژ قرار می‌گیرید

ماساژ دهنده شما اتاق را ترک خواهد کرد تا شما لباس‌هایتان را در بیاورید و راحت بر روی میز ماساژ روی یک پارچه دراز بکشید.

برای شروع، آن‌ها با گرم کردن بدن شما شروع خواهند کرد و معمولاً از شانه‌ها، گردن و پشت شروع می‌کنند. ماساژور با شما در مورد سطح فشاری که دوست دارید به شما وارد شود صحبت خواهد کرد، بنابراین مطمئن شوید که اگر می‌خواهید چیزی را در طول جلسه تغییر دهید، آن را بیان کنید.

سپس بسته به آن دسته از نقاط بدن که می‌خواهید روی آن ماساژ داده شود، ماساژور بر روی گروه‌های عضلانی اصلی شما حرکت خواهد کرد و استرس، تنش و کشیدگی را رفع خواهد کرد.

داشتن احساس  عجیب و غریب  بر روی میز  ماساژ واقعاً رایج است، به ویژه اگر از آن دسته افرادی باشید که به تازگی ماساژ دریافت می‌کنند. ماساژورها کاملاً می‌دانند که ماساژ برای بسیاری از مردم یک تجربه منحصر به فرد است، بنابراین آن‌ها شما را به یک مناسب هدایت خواهند کرد. وقتی در مورد آن شک دارید مدتی در یک موقعیت که احساس راحتی می‌کنید روی میز استراحت کنید.

علاوه بر این، معمولاً در نیمه جلسه ماساژ از شما خواسته می‌شود که برگردید (اما نگران نباشید، متخصص شما همیشه  حریم خصوصی شما را حفظ خواهد کرد).

در اینجا مهم است که بگوییم که یک متخصص حرفه‌ای ماساژ هرگز نباید ماساژی با هپی اندینگ Happy Ending ارائه دهد یا هر گونه فعالیت جنسی از جمله لمس سینه‌های شما انجام دهد. چنین آن‌ها باید قبل از کار بر روی عضلات اطراف باسن شما، ران‌های داخلی یا ناحیه کمر، رضایت شفاهی از شما کسب کنند تا مطمئن شوند که شما در هر مرحله از راهی که طی خواهد شد مطلع و راحت هستید.

پس از ماساژ فول بادی

این بخشی است که منتظر آن بوده‌اید: وقت آن است که از فواید جلسه ماساژ خود بهره‌مند شوید.

پس از ماساژ، شما به شدت سرزنده، آرام و آماده برای ورود به یک حمام گرم یا در رخت‌خواب خود هستید. هر گونه استرس یا تنش از بین رفته است و ممکن است حتی احساس یک موج از انرژی در خود کنید.

علاوه بر این، در طی 24 تا 48 ساعت آینده، شما احتمالاً احساس سبکتر، پرانرژی‌تر بودن خواهید  داشت و حتی ممکن است متوجه انعطاف‌پذیری و قابلیت حرکت بیشتری شوید.

برای تمدید این احساس پس از ماساژ، توصیه می‌شود که آب فراوان بنوشید تا این احساس را ماندگارتر کنید، وارد یک حمام یا دوش آب گرم شوید تا هر گونه سموم را آزاد کنید، یک مدیتیشن کوتاه انجام دهید تا شما را در آن حالت آرام و آگاه نگه دارد.

می‌دانیم پیدا کردن وقت برای در اولویت قرار دادن مراقبت از خود می‌تواند سخت باشد. به همین دلیل می‌توانید یک وقت ماساژ در خانه رزرو کنید. (به این معنا که دیگر نیازی به شتاب برای رسیدن به وقت قرار یا گیر افتادن در ترافیک نیست).

دیدگاهتان را بنویسید