ماساژ تریگر پوینت: روش باستانی شفا

با هنر شفابخش و باستانی ماساژ ‌تریگر پوینت یا ماساژ نقطه ماشه ای و فواید متعدد آن، از کاهش تنش ‏عضلانی گرفته تا بهبود دامنه حرکتی آشنا شوید‎.‎

ماساژتراپیست در حال انجام ماساژ تریگر پوینت بر روی کتف و شانه زن جوان است، دختر به پهلو دراز کشیده است

تریگر پوینت چیست؟

در بدن ما انسان‌ها نقاط خاصی وجود دارند که اختلال در آن‌ها باعث به وجود آمدن درد در نقاط مختلف بدن می‌شود. در ماساژ ‌تریگر پوینت Trigger point Massage تمرکز بر روی این نقاط است تا بتوان درد‌ها را از بدن دور کرد. اگر بخواهیم نقاط ماشه‌ای را تشریح کنیم باید این‌گونه بگوییم که: یک نقطه ماشه‌ای یک گره کوچک یا یک توپ محکم و ملتهب است که در فیبر‌های استخوانی عضله تشکیل می‌شود.

نقطه ماشه‌ای به دلیل کوچک بودن و موضع‌گیری در عضله در نوع درد یا گرفتگی متفاوت است و در صورت لمس شدن احساس درد ایجاد می‌کند. این بیماری می‌تواند باعث درد منتقل شده نیز بشود، درد منتقل شده، دردی است که علت آن در منطقه دیگری از بدن است. به‌عنوان مثال، نقاط ماشه‌ای روی گردن و شانه‌ها اغلب می‌توانند به سردرد منجر شوند. در ماساژ ‌تریگر پوینت تلاش می‌شود که با واردکردن فشار‌های کم و متوسط به نقاط ماشه‌ای، عارضه آن‌ها را درمان کرده و درد موجود را از بین برد.

چه چیزی باعث تحریک نقاط ماشه‌ای می‌شود؟

عوامل مختلفی در تحریک شدن نقاط ماشه‌ای و ایجاد درد در نقاط مختلف بدن تأثیرگذار هستند. ازجمله این عوامل می‌توان به استرس، کار کشیدن زیاد از یک عضله، حادثه، کشش نادرست و یا کشش قبل از فعالیت بدنی اشاره کرد.

زمانی که یک عضله بیش‌ازحد توانش مورداستفاده قرار می‌گیرد منقبض‌شده و در آن گره‌هایی ایجاد می‌شود. وقتی فیبر‌های عضلانی فرد بیش‌ازحد تحریک شود به صورتی که نتوانند به وضعیت عادی‌شان برگردند این گره‌ها پیشرفت کرده و بزرگ‌تر خواهند شد. این انقباض ایجادشده در عضلات باعث می‌شود که جریان خون کاهش پیداکرده و اکسیژن به‌اندازه کافی به عضلات نرسد که نتیجه آن ایجاد ضایعات متابولیک خواهد بود. عضله در این حالت با ارسال سیگنال‌های درد به این فرآیند واکنش نشان خواهد داد. ماساژ ‌تریگر پوینت تالش می‌کند که نکته ماشه‌ای را از این حالت درآورده و درد ناشی از آن را از بین ببرد.

ماساژ ‌تریگر پوینت چگونه انجام می‌شود؟

نحوه کار بسیار ساده است! شما باید به نقاط ماشه‌ای موجود در بدنتان یک فشار ملایم وارد کنید. هنگامی‌که فشار به یک نقطه ماشه‌ای وارد می‌شود چرخه درد اسپاسم قطع‌شده و انقباض موجود در عضلات از بین می‌رود. همچنین این فشار باعث می‌شود که خون در این نقطه بیشتر به جریان افتاده و مواد معدنی و همچنین اکسیژن به‌اندازه کافی به عضله برسد درنتیجه عضله می‌تواند فیبر‌های خود را به حالت اولیه بازگردانده و ارسال سیگنال درد را متوقف کند.

در ماساژ ‌تریگر پوینت یک فشار پایدار در یک دوره زمانی مشخص حدود 10 تا 30 ثانیه برای از بین بردن درد نقطه ماشه‌ای اعمال می‌شود. این روش یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال مؤثرترین درمان‌ها برای از بین بردن ناراحتی‌های عضلانی است.

از ماساژ ‌تریگر پوینت برای درمان چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟ در پزشکی، ماساژ ‌تریگر پوینت یک درمان جایگزین برای بیماری‌های مزمن دردی مانند: سردرد ، درد مفاصل مانند مفصل ران، کمردرد و… مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ماساژتراپیست در حال انجام ماساژ تریگر پوینت بر روی کتف زن جوان است، دختر به پهلو دراز کشیده است
ماساژ تریگر پوینت

فواید ماساژ ‌تریگر پوینت

  1. از بین بردن درد کمر: اگر از این نوع ماساژ در کنار درمان‌های دیگر داده شده پزشکی استفاده کنید تأثیر آن را در از بین بردن درد‌های کمر خود به طرز شگرفی مشاهده خواهید کرد.  این‌ها یافتهٔ یک بررسی در تحقیقات انجام‌شده در سال 2005 میلادی است. بااین‌حال برای اثبات این فایده نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد.
  2. از بین بردن سردرد: بر اساس گزارش Neurotherapeutics of Review Expert در سال 2021 میلادی ثابت شد که ماساژ نقطه ماشه‌ای می‌تواند در مدیریت سردرد‌ها بسیار مؤثر باشد
  3. بیماری پارکینسون: در مطالعه ای که در سال 2006 میلادی انجام شده بود مشخص شد که ماساژ‌ تریگر پوینت می‌تواند تأثیر مثبتی در روند درمان بیماران مبتلا به پارکینسون داشته باشد. از 63نفر مبتلا به بیماری پارکینسون در این تحقیق کمک گرفته شد. در فرایند درمان این 63نفر علاوه بر درمان‌های مرسوم از ماساژ نقطه ماشه‌ای نیز استفاده شد به صورتی که هرکدام از این افراد در هفته دو بار این نوع ماساژ را در یافت می‌کردند. در پایان مطالعات مشخص شد که اعضای این گروه بهبودی بیشتری در عملکرد حرکتی خود نسبت به افراد دیگر داشتند.

درمان نقاط ماشه‌ای با ماساژ درمانی

نقاط ماشه‌ای به‌عنوان مناطقی با باند‌های سفت و دردناک در عضلات یا تاندون‌ها هستند که ممکن است درد موضعی و یا راجعه ایجاد کنند. نقاط ماشه‌ای هنگامی‌که عضلات تحت کشش زیاد قرار می‌گیرند یا خسته می‌شوند؛ گسترش می‌یابند. آسیب حاد، خواب ناکافی و سرد شدن عضلات ممکن است عوامل تسریع کننده باشند.

اغلب نقاط ماشه‌ای درنتیجه افزایش کشش و کوتاهی عضله به علت وضعیت نامناسب، فعالیت‌های شغلی و فشار‌های روانی ایجاد می‌شوند. برخی از نقاط ماشه‌ای ممکن است فقط هنگامی‌که فشار فیزیکی شدید وجود دارد؛ علائم را به وجود آورند. نقاط ماشه‌ای دیگر ممکن است هنگامی‌که بیمار استراحت می‌کند علائم را ایجاد کنند.

نقش موثر ماساژتراپیست

هنگام درمان نقاط ماشه‌ای می‌توان ترکیبی از تکنیک‌های ماساژ را به کاربرد. در هر شرایطی درمانگر باید متوجه نیاز‌های ویژه بیمار و چگونگی تغییر این نیاز‌ها در طول دوره درمان باشد. کیفیت بافت و دمای آن در پاسخ به ماساژ تغییر خواهد کرد و درمانگر باید از این طریق، به‌علاوه بازتاب کلامی بیمار برای راهنمایی خود جهت به کار بردن تکنیک مناسب در هر بار درمان استفاده کند. ناحیه تحت درمان باید به‌وسیله حرکات استروک و نیدینگ گرم شود.

درمان را به‌طور عمقی شروع نکنید. وقتی بافت گرم شد و خاصیت ارتجاعی آن افزایش یافت درمانگر می‌تواند بدون اینکه به بیمار آسیب برساند به عمق بیشتری در عضلات رفته و سپس استروک‌های عمیق‌تر مانند فشار را به کار ببرد.  نقاط ماشه‌ای اغلب در شروع درمان با فشار سطحی قابل درمان هستند. به دنبال ماساژ استروک و نیدینگ برای نرم کردن ناحیه می‌توان از ماساژ پینچینگ و رولینگ استفاده کرد.

تکنیک‌های عمقی ماساژ از قبیل فشار برای تخریب نقاط ماشه‌ای و چسبندگی‌ها در لیگامان یا عضله، ممکن است برای بیمار دردناک باشد. استروک‌های نیدینگ به‌صورت ملایم ممکن است به‌طور متناوب برای تسکین ناحیه، تسهیل تبادل جریان خون، تسریع تخلیه مواد زائد متابولیک و استراحت دست‌های درمانگر استفاده شود. استروک‌های ملایم و سبک در پایان درمان باید به‌منظور افزایش تبادل خون، جلوگیری از جراحت و ایجاد حالت آرامش استفاده شوند.

ماساژ استریپینگ

ماساژ استریپینگ هم می‌تواند همراه با تکنیک‌های فوق‌الذکر استفاده شود. درمجموع ترکیبی از توجه عمقی متمرکز بر روی نقاط ماشه‌ای و نیدینگ عمومی یا استروک‌های وسیع‌تر توصیه می‌شود. درمانگر به‌طور عملی ریتم ایجاد تغییر به‌صورت از یک تکنیک به تکنیک دیگر را پیدا می‌کند.  عضله مورد درمان باید تحت استرچ ملایم قرار گیرد و با استفاده از فشار انگشت در جهت عمود بر فیبر‌های عضله، باند‌های سفت و نقاط ماشه‌ای را پیدا می‌کنیم.  نوک انگشتان به‌منظور وارسی در طول عضله برای احساس بافت طنابی شکل،  باند‌های سفت در بافت متراکم و نقاط ماشه‌ای (ندول‌های متراکم کوچک) استفاده می‌شوند.

نقطه ماشه‌ای چیست؟

نقطه ماشه‌ای یا‌ تریگر پوینت (به انگلیسی: Trigger point) یک ناحیه خاص در ماهیچه اسکلتی یا فاشیای عضلانی است که در لمس حساس بوده، به نحوی که اعمال فشار روی آن قسمت منجر به حساسیت در همان ناحیه یا درد ارجاعی می‌گردد. درد ارجاعی دردی است که در قسمت دیگری از بدن نسبت به ناحیه اصلی خود حس می‌شود. نقاط ماشه‌ای از طریق لمس باند‌های سفت، چسبندگی یا گره‌های کوچک (ندول) در ماهیچه تشخیص داده می‌شوند. این نقاط در موارد سندرم درد میوفاشیال و فیبرومیالژی دیده می‌شوند.

در فیبرومیالژی، نقاط حساس گسترش یافته و بنابراین عضلات بیشتری را در نواحی مختلف درگیر می‌کند. عده‌ای معتقدند که سندرم‌های درد میوفاشیال جزئی از فیبرومیالژی باشند. سندرم درد میوفاشیال و فیبرومیالژی از طریق تست‌های آزمایشگاهی یا الکترومیوگرافی قابلت شخیص نیستند. این دو همانند بورسیت‌ها، تاندونیت‌ها و اختلالات مربوط به آسیب‌های دیسک بین مهر‌های به‌عنوان روماتیسم غیر مفصلی شناخته می‌شوند. در روماتیسم غیر مفصلی، عناصر بافت نرم دچار اختلال می‌گردند.


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید