5 نوع اصلی ماساژ درمانی

آیا در مورد انواع مختلف ماساژ کنجکاو هستید؟ این راهنما به شما یک دید کلی درباره پنج نوع اصلی و ‏محبوب ماساژ درمانی این روزها ارائه می‌دهد.‏

ماساژدهنده زن پشت مرد بدون لباس که دراز کشیده را چرب و ماساژ میدهد، مرد احساس ارامش میکند و چشم هایخود را بسته است

اهمیت ماساژ درمانی

ماساژ درمانی روش درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند سردردها، بی‌خوابی، یبوست، درد مفاصل، و بسیاری دیگر از بیماری‌هاست. براساس اظهارات مدیر یکی از سالن‌های ماساژ معتبر، ساراسوتا، اف ال، جلسات منظم ماساژ درمانی چهار بار در هفته می‌تواند به افزایش شانس پرهیز از سرماخوردگی و خستگی عضلات کمک کند.

تکنیک‌های مختلف ماساژ درمانی با اهداف و در وضعیت‌های مختلف انجام می‌گیرد. دکتر آنی بوند از سالن ماساژ درمانی ساراسوتا، برخی از تکنیک‌های رایج ماساژ درمانی را که به بهبود وضعیت جسمانی بدن کمک می‌کند توضیح داده است.

ماساژ سوئدی

از ضربات التیام‌بخش، ضربه‌ای و مالشی به منظور ماساژ کل بدن، رفع تنش عضلات و شل کردن عضلات سفت استفاده می‌کند. ماساژ درمانگرهای سوئدی از پنج ضربه اساسی برای درمان استفاده می‌کنند. این ضربات به این صورت انجام می‌شوند؛ عضلات پتریساژ petrissage به آرامی گرفته و بالا آورده می‌شوند؛ شست‌های مالشی و نوک انگشتان به شکل دایره‌وار بر عمیق‌ترین بخش عضلات ماساژ را انجام می‌دهند.

ضربات خفیف و ملایم ساطوری، و ضربات آهسته؛ و انگشتان لرزه‌ای محکم بر روی عضله فشار وارد می‌آورند، سپس این ناحیه به سرعت به مدت چند ثانیه تکان داده می‌شود. بر اساس اظهارات ونیس، درمانگر مرکز ساراسوتا، ماساژ سوئدی برای افرادی که گرفتار بی‌خوابی و خستگی عضلانی هستند بهترین گزینه می‌باشد.

ماساژ بافت عمیق

تنش‌های مزمن عضلات را که در دورترین بخش‌های سطح بدن قرار دارند هدف قرار می‌دهد. پشت انسان دارای پنج لایه عضله می‌باشد. بیشتر ماساژها از جمله ماساژ سوئدی تنها به دو لایه نخست دسترسی دارند. ماساژ عمیق بافت از ضربات آهسته، فشار مستقیم یا حرکات اصطکاکی استفاده می‌کند که در سرتاسر این لایه‌ها توزیع می‌شود. ماساژ درمانگرها از انگشتان، شست‌ها یا حتی گاهی اوقات آرنج‌ها به منظور وارد آوردن فشار لازم استفاده می‌کنند.

طبق اظهارات یکی از ماساژ درمانگرهای سالن ساراسوتا، بسیاری از بیماران پس از درمان عمیق بافت احساس درد می‌کنند، اما این تنها واکنش طبیعی بدن به ضربات سنگین و آهسته است.

ماساژدرمانی کتف بیماری که بر روی شکم روی تخت ماساژ دراز کشیده و پایین تنه خود را با حوله پوشانده است
ماساژ درمانی کتف

ماساژ ورزشی

به منظور کمک به تمرینات آموزشی ورزشکاران و انجام بهتر تمرینات طراحی شده است. این تکنیک‌ها شبیه ماساژ سوئدی و ماساژ عمیق بافت می‌باشند، اما بنا به اظهارات یکی از درمانگران مرکز ساراسوتا، ماساژ ورزشی به منظور برآورده کردن نیازهای خاص ورزشکاران تعبیه شده است.

ماساژ قبل از رقابت می‌تواند به گرم شدن عضلات و بهبود گردش خون قبل از مبارزه کمک کند، در عین حال می‌تواند به نیرومند کردن یا آرامش ورزشکار و تمرکز بر مبارزه نیز کمک کند. ماساژهای پس از رقابت نیز موجب دفع سموم بدن و مواد زاید و تسریع بازیابی قدرت بدنی می‌گردد.

ماساژ بازتابی (رفلکسی)

تا حدودی با بیشتری تکنیک‌های ماساژ درمانی تفاوت دارد؛ زیرا بر نقاط حیاتی و بسیار مهم دست و پاها تمرکز دارد. این تکنیک با این نگرش موثر است که نقاط خاصی از بدن بر روی دست و پاها وجود دارند که بطور مستقیم با اندام‌هایی مانند کبد، قلب، ریه‌ها و غیره در ارتباط می‌باشند.

ماساژ بازتابی این نقاط را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا موجب عملکرد بهتر اندام‌ها یا حتی درمان اختلالات آنها گردد. با اینحال، یکی از ماساژورهای سالن ساراسوتا پیشنهاد می‌کند زنان باردار از انجام این نوع ماساژ به دلیل احتمال بروز درد زایمان جلوگیری کنند.

زن باردار به پهلو دراز کشیده و ماساژتراپیست با هر دو دست خود در حال ماساژ زیر شکم او است
ماساژ بارداری

ماساژ بارداری

صرفاً به منظور ماساژ زنان باردار طراحی شده است. این نوع ماساژ به ماساژ پیش‌زادی نیز معروف است. یکی از درمانگرهای سالن ماساژ ساراسوتا می‌گوید این تکنیک به زنان باردار کمک می‌کند بر دردهای معمول بارداری مانند کمر درد، گرفتگی عضلات پاها، سردرد و اضطراب غلبه کنند.

درمانگر با استفاده از میز مخصوص ماساژ که متناسب با شکم در حال بزرگتر شدن زن باردار است، قسمت تحتانی کمر، پاها، گردن و سر را هدف قرار می‌دهد. یکی از درمانگرهای مرکز ساراسوتا بر اهمیت خودداری از ماساژ نقاط حساس دست و پا در طول ماساژ بارداری تاکید می‌کند؛ زیرا موجب زایمان زودرس می‌گردد.

ماساژ درمانی به صورت ماهی یک بار گاهی اوقات بسیار موثر خواهد بود. اطمینان حاصل کنید قبل از تعیین وقت از کمک متخصص ماساژ ساراسوتا استفاده می‌کنید.


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید