ماساژ سنگ داغ: تمام آن چیزی که باید بدانید

قدرت آرامش را با ماساژ سنگ داغ احساس کنید! اینکه چگونه گرمای ملایم می تواند عضلات دردناک را تسکین و استرس را طی یک درمان نیروبخش و در عین حال ملایم کاهش دهد.

ماساژ تراپیست سنگ های گرم شده را از کاسه برداشته و بر روی پشت برهنه دختر جوان میگذارد

ماساژ سنگ داغ چیست؟

ماساژ سنگ داغ به انگلیسی Hot Stone Massage برای کسانی که درد و تنش عضلانی دارند یا اینکه فقط می‌خواهند آرامش داشته باشند از همه بهتر است. این نوع ماساژ درمانی شبیه ماساژ سوئدی است، فقط اینکه ماساژ درمانگر به‌جای دست‌ها یا علاوه بر دست‌هایش از سنگ‌های داغ نیز استفاده می‌کند. این کار تنش عضلانی را کاهش می‌دهد، جریان خون را افزایش می‌دهد، و از طریق استفاده از سنگ‌های داغ درد را تسکین می‌دهد.

فواید ماساژ سنگ داغ

  • تسکین تنش عضلانی
  • بهبود جریان خون
  • تسکین درد
  • افزایش آرامش
  • بر طرف کردن استرس

در طول انجام ماساژ سنگ داغ، سنگ‌های داغ شده روی نقاط مختلفی از سرتاسر بدنتان گذاشته می‌شوند. درمانگر شما ممکن است هنگامی که با استفاده از فشار ملایم بخش‌های مختلفی از بدنتان را ماساژ می‌دهد سنگ را نیز در دست خود نگه دارد. گاهی از سنگ‌های سرد نیز استفاده می‌شود. برای انجام ماساژ سنگ داغ نباید لباس به تن داشته باشید مگر آنکه با پوشیدن لباس زیر احساس راحتی بیشتری بکنید. روی شما ملحفه‌ای کشیده می‌شود.

معمولاً این نوع ماساژ 90 دقیقه طول می‌کشد.  برای آماده شدن برای درمان، تراپیست سنگ‌ها را در آب با استفاده از هیتر برقی تا جایی که به محدوده درجه حرارت مشخصی برسند گرم می‌کند. او سنگ‌ها را در نقاط مشخصی از کمر قرار می‌دهد. در حالی که نقاط ممکن است از نظر گرفتگی و سابقه بیماری فرد تفاوت داشته باشد.

سنگ‌ها معمولاً در طول دو طرف ستون مهره‌ها در کف دستان و روی ساق پا یا بین شست پا قرار داده می‌شوند.  حرارت متمرکز، ماهیچه‌ها را گرم و رها می‌کند و به تراپیست اجازه می‌دهد عمیق‌تر ماساژ دهد.  در حالی که خیلی از ماساژ تراپیست‌ها از آناتومی به‌عنوان راهنمای نقاط قرارگیری سنگ‌ها استفاده می‌کنند؛ برخی از آن‌ها هم سنگ‌ها را بر نقاطی که گمان می‌رود انرژی ذهن و بدن را به تعادل می‌رساند، قرار می‌دهند.

تاریخ استفاده از سنگ‌های داغ برای درمان بر می‌گردد به زمانی که بومیان آمریکا سنگ‌ها را با آتش برای دردهای عضلانی گرم می‌کردند. ماساژ درمانی مدرن با سنگ داغ، توسط ماری نلسون، ماساژ تراپیست آریزونا اعتبار بخشیده شد. کسی که روش سنگ درمان Therapy Lastone را به‌عنوان تکنیکی مجتمع از سنگ داغ و ماساژ درمان‌کننده توسعه بخشید. سنگ‌های مورداستفاده برای ماساژ سنگ داغ قبل از استفاده در آب داغ قرار می‌گیرند تا گرم شوند.

نقاطی از بدن مورداستفاده برای ماساژ سنگ داغ

  • کمر
  • معده
  • صورت
  • دست‌ها
  • پاها

این نوع از درمان سنگ داغ به نظر می‌رسد از 2000 سال پیش در چین آغاز شد. از آن به بعد روش استفاده از سنگ‌های داغ برای درمان در بسیاری از فرهنگ‌های مختلف، شامل آمریکا، آفریقا، مصر و هند استفاده شد.

زن و مزد بصورت همزمان در حال دریاف ماساژ سنگ داغ ( ماساژ هات استون) هستند
ماساژ سنگ داغ

پنج فایده ماساژ سنگ داغ

  1. تسکین درد: ماساژ سنگ داغ به‌طور خاص با تسکین علائم در افراد با مشکلات مختلف، مانند فیبرومیالژیا و سایر اختلالات خود ایمنی مرتبط است. چندین تحقیق از جمله در مورد فیبرومیالژیا و آرتریت روماتوئید با تکنیک‌های ماساژ متوسط را با کاهش درد و افزایش دامنه حرکت مرتبط ساختند.
  2. رفع استرس: ماساژ یک روش مؤثر برای رفع استرس است. چندین تحقیق نشان داده است که ماساژ استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد و سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.
  3. افزایش انعطاف مفصل: تنش عضلات می‌تواند ایجاد مشکل کند و درد بیشتری را به‌سوی مفاصل ببرد. ماساژ به آرام شدن عضلات کمک می‌کند که حرکت کردن را برای شخص آسان‌تر و راحت‌تر می‌کند. افرادی با اختلالات مفصلی خاص نیز می‌توانند به‌خصوص از ماساژ سنگ داغ بهره ببرند.
  4. کاهش تنش و اسپاسم عضلانی: عضلاتی که تحت تنش و اسپاسم هستند می‌توانند موجب درد زیادی شوند و با زندگی روزانه تداخل ایجاد کنند. کاهش التهاب و تنش در عضلات اسکلتی هم اسپاسم عضلات و هم درد را کاهش می‌دهد. قبال گفته شد، ماساژ و استفاده از سنگ داغ می‌تواند آرامش عضلات و مفاصل را در بدن تقویت کند و درد و اسپاسم را کاهش دهد.
  5. خواب راحت: بسیاری از افراد نمی‌توانند خوب بخوابند. عواملی همچون استرس، بی‌خوابی و مشغولیت‌های زندگی به این معنی است که آن‌ها بسیار کمتر از ۷ تا ۸ ساعت خواب توصیه در شب می‌خوابند. بررسی برخی از مقالات در مورد اثر بخشی ماساژ نشان می‌دهد که در ارتقا آرامش و خواب در افراد مسن مفید است.
زن جوان بصورت برهنه دراز کشیده و از ماساژ سنگ داغ لذت میبرد. زن دستهای خود را زیر چانه قرار داده است
ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ با دیگر انواع ماساژ چه فرقی دارد؟

استفاده از سنگ‌های داغ، این روش را منحصر به فرد می‌کند. سنگ‌های داغ نوعاً از جنس بازالت و غنی از آهن هستند و حرارت را در خود نگه می‌دارند. از سنگ‌های رودخانه‌ای استفاده می‌شود چون در جریان آب رودخانه صاف و نرم شده‌اند.

چه کسانی نباید ماساژ سنگ داغ بگیرند؟

اگر شما فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی، عروق واریسی، میگرن، آرتریت روماتوئید، کم شدن احساس درد زخم تازه، نواحی سوخته یا ضعیف شده پوستی، تومور، ایمپلنت فلزی دارید یا تحت درمانی که باعث کم خونی می‌شود قرار دارید، قبل از گرفتن ماساژ سنگ داغ، موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. به‌طور کلی، ماساژ سنگ داغ نبایستی بر کسانی که نمی‌توانند ماساژ تراپی استاندارد دریافت کنند اعمال شود. همچنین اگر اخیراً شیمی درمانی، پرتو درمانی یا جراحی داشته‌اید با پزشک خود مشورت کنید. زنان باردار و بچه‌ها باید از ماساژ سنگ داغ اجتناب کنند.

نکات سنگ‌های داغ

افزودن سنگ‌های داغ به جلسه ماساژ، یک عنصر طبیعی و خاکی به نتایج ماساژ شما اضافه می‌کند. ماساژ سنگ داغ یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در اسپا است و تجربه فوق العاده ای را برای مشتریان فراهم می‌کند.

افزودن سنگ‌های داغ به جلسه ماساژ، یک عنصر طبیعی و خاکی به نتایج ماساژ شما اضافه می‌کند. ماساژ سنگ داغ یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در اسپا است و تجربه فوق العاده ای را برای مشتریان فراهم می‌کند. سنگ‌های ماساژ سنگ داغ چیز جدیدی نیستند. هزاران سال است که از سنگ‌های داغ برای درمان درد استفاده می‌شود، اما در دهه 1990 روش‌های استفاده از این سنگ‌ها به صورت مدون و سیستماتیک به دنیا معرفی شد که در این میان استفاده از سنگ بازالت برجسته شد.

دلایل استفاده از سنگ بازالت به این دلیل است که این نوع سنگ تحت فشار و حرارت زیاد تشکیل می‌شود و متراکم است که به آن توانایی بیشتری در حفظ گرما می‌دهد. علاوه بر این، این سنگ دارای خواص مغناطیسی است که تأثیر مثبتی بر بدن دارد. علاوه بر این بازالت به نسبت وزن زیادی دارد و فشار حاصل از آن بر بدن باعث آرامش می‌شود.‌

یافتن سنگ‌های بازالت با اندازه مناسب از بستر رودخانه و اقیانوس‌ها یکی از کارهای سخت به حساب می‌آید. هرچند که استخراج این سنگ‌ها از معادن به لحاظ اندازه، نتیجه دقیقتر و مناسب‌تری را می‌دهد ولی سنگ‌های بستر رودخانه و دریاها طبیعی‌تر بوده و نتیجه بهتری خواهند داشت.‌

زمین و دریا

هنگامی که یک آتشفشان فوران می‌کند مواد مذاب به داخل رودخانه‌ها و دریاها پرتاب می‌شود و سنگ‌های بازالت را تشکیل می‌دهند. سپس به مرور زمان و طی هزاران سال این سنگ‌ها بر اثر فرسایش، هموار و صیقلی می‌شوند. این سنگ‌ها علاوه بر مواد معدنی موجود در محیط به هنگام تشکیل مواد مذاب، در طول فرسایش نیز مواد معدنی نظیر آهن، منیزیوم، سیلیس و کلسیم را از آب و هوا جذب می‌کنند.

این سنگ‌ها به مرور زمان در اشکال مختلف به سواحل رانده شده و دارای انرژی طبیعی فوق‌العاده‌ای می‌شوند. بیشتر این سنگ از سواحل دیگر تهیه می‌شود، زیرا امروزه برداشت این نوع سنگ در سواحل آمریکا ممنوع است، اما کشورهای دیگر نیز این نوع سنگ را از رودخانه‌ها و سواحل برداشت می‌کنند، بنابراین یافتن طبیعی آن روز به روز سخت‌تر می‌شود. سنگ‌ها بازالت معدنی نیز در طول فوران‌های آتشفشانی استخراج می‌شود.

تشکیل مواد معدنی شامل جذب مواد معدنی و فلزات از زمین است. این رگه‌ها که برخی از آنها چندین تن وزن دارند، خرد شده و برای استفاده نهایی پرداخت می‌شوند. سنگ‌های استخراج شده از معادن معمولاً گران‌تر از سنگ‌های رودخانه و دریا هستند. زیرا زمان، دانش و تجهیزات بیشتری نسبت به جمع آوری سنگ از بسترهای آبی صرف آماده سازی شده است. در مقیاس سختی، بازالت 7 امتیاز از 1 تا 10 می‌گیرد. برای مقایسه، الماس امتیاز 10، مرمر امتیاز 3 و سنگ آهک نمره 1 را از آن خود می‌کنند.‌

گرما و انرژی

سنگ‌های معدنی حدود 25 تا 30 درصد دارای آهن و منیزیوم بیشتری نسبت به سنگ‌های بستر آبی هستند و انتظار می‌رود که حدود 25 درصد حفظ گرمای بیشتری داشته باشند که این مسئله یکی از مزایای استفاده از این نوع سنگ‌ها است. تحقیقات نیز نشان داده که این سنگ‌ها به دمای بالاتری می‌رسند و گرما را مدت طولانی‌تری در خود نگه می‌دارند.

گرچه این امر کمک شایانی به ماساژور برای استفاده طولانی‌مدت‌تر از سنگ به هنگام ماساژ می‌کند، ولی باید دقت بیشتر کرد تا این دمای بالاتر باعث سوختن بدن ماساژگیرنده نشود. بنابراین این نوع سنگ‌ها نباید بدون حرکت بر روی بدن بدون محافظ باقی بمانند و بهتر است از حوله یا چندین لایه پارچه به عنوان محافظ استفاده شود.‌

این دو نوع سنگ از نظر انرژی نیز با یکدیگر تفاوت دارند. سنگ‌های کف دریا و رودخانه سفر خود را از بستر آبی شروع کرده و طی هزاران سال غلتیدن در آب شکل می‌گیرند. این سنگ‌ها در طول سفر خود با ماسه تماس پیدا می‌کنند و در معرض نور خورشید، ماه و جزر و مد قرار می‌گیرند و به آنها «خاصیت انرژی» می‌دهند. در معرض عناصر طبیعی مانند سنگ‌های زیر آب.

به همین دلیل به این نوع سنگ‌ها «نوزاد» می گویند و ماساژور در شکل گیری «شخصیت انرژیایی» این سنگ‌های تازه متولد شده نقش دارد. اما پس از تولد، این سنگ‌ها تحت فرآیندهایی مانند سوراخ کاری، حمل و نقل، برش و پرداخت قرار گرفته‌اند.

رنگ و سایز

سنگ‌های مشکی نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند زیرا رنگ مشکی تمام نور را جذب می‌کند. آن‌ها می‌توانند انرژی اضافی را جذب کنند و درد را به طور موثرتری تسکین دهند. امروزه سنگ‌های داغ در تعداد و اندازه‌های مختلفی وجود دارند، به عنوان مثال مجموعه‌های 36، 50 و 72 عددی.

تعداد سنگ‌های بزرگ در مجموعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به عنوان مثال، مجموعه 54 عددی با 12 سنگ بزرگ بهتر از مجموعه 72 عددی با 6 سنگ بزرگ است. دلیل آن این است که وقتی سنگ به بدن می‌چسبد، وزن آن فشار و نتایج لازم را ایجاد می‌کند و به استثنای نواحی خاصی مانند صورت، بیشتر قسمت‌های بدن به سنگ‌های بزرگ برای این کار نیاز دارند. مورد استفاده درست است که کیفیت سنگ‌ها به شدت بر نتایج ماساژ تأثیر می‌گذارد.

هرچه کیفیت سنگ بالاتر باشد، احساس بهتری در ماساژ، اثر آرامش بخشی و تسکین درد عضلانی بیشتر می‌شود و طبیعتاً تعداد متقاضیان ماساژ افزایش می‌یابد. بنابراین در انتخاب سنگ‌ها باید دقت کرد تا بهترین بازگشت سرمایه را تضمین کرد.

گرم کننده‌های سنگ داغ (هیترها)‌

هیترها دارای انواع متفاوتی از لحاظ شکل، اندازه و نحوه عملکرد هستند. هیترهای با سایز کوچک (حدود 6 لیتری) معمولاً به شکل دایره و یا بیضی بوده و تعداد سنگ‌های کمتری را در خود جای می‌دهند و بیشتر برای ماساژورهایی که به تنهایی مشغول به کارند مناسبند. در صورتی که برای یک مرکز اسپا که دارای مراجعه‌کنندگان زیادی است به‌طور قطع باید از هیتر بزرگ (حدود 18 لیتری)، معمولاً به شکل مستطیل، استفاده نمود.‌

از لحاظ عملکرد، دو نوع هیتر مکانیکی و دیجیتالی وجود دارد که نوع دیجیتالی آن دقیق‌تر ولی نوع مکانیکی آن دارای دوام بیشتری است. در هر دو نوع باید دقت کرد که هیتر حتماً دارای ترموستات باشد تا آب را در درجه دمای مشخصی ثابت نگه دارد چراکه هیترهای بدون ترموستات و یا با ترموستات‌های غیرمتعارف وجود دارند که آب را به نزدیکی نقطه جوش می‌رسانند و برای ماساژ سنگ داغ به شیوه‌ای که مرسوم است مناسب نیستند.

نکته‌ای که باید بدان توجه کرد این است که سنگ‌ها حتماً باید در آب قرار بگیرند و داغ شوند به‌خاطر اینکه یکنواختی دمای همه قسمت‌های سنگ و همه سنگ‌ها با هم تضمین شود. بنابراین اگر سنگ‌ها را در مایکروویو، اجاق گاز، نزدیک آتش و غیره گرم می‌کنید، لطفاً مراقب باشید که بدن شخص ماساژ دهنده نسوزانید.

نکته مهم دیگر وجود ملاقه (اغلب چوبی) برای جدا کردن سنگ از داخل اجاق گاز است. اصول کلی در این مورد اعمال می‌شود. اگر آب گرم شده خیلی داغ است و سنگ را نمی‌توان به راحتی با دست جدا کرد، گذاشتن سنگ روی بدنه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. بنابراین برای ست سنگ داغ نیازی به ملاقه ندارید.

پاسخ این است که بستگی به فرد ماساژ داده شده و میزان تحمل او در برابر گرما دارد، اما به عنوان یک اصل پذیرفته شده، دمای 40 تا 45 درجه برای افراد عادی دمای مناسبی است. توجه داشته باشید که دمای سنگ نباید از 50 درجه بیشتر شود، زیرا در صورت ماندن سنگ داغ برای مدت طولانی روی پوست، حتی برای افرادی که تحمل دمای بالا را دارند، خطر سوختگی وجود دارد.

در مورد کودکان باید توجه بیشتری نمود و از دمای پایین‌تری برای آنها استفاده کرد (38 تا 40 درجه) چراکه پوست کودکان حساس‌تر است و سریعتر دچار سوختگی می‌شود. علاوه بر این در خصوص افراد دیابتی نیز باید دقت بیشتری شود چون امکان دارد این افراد، دمای سنگ داغ را به درستی حس نکنند و دچار سوختگی شوند.‌

بعضی از هیترها دارای امکانات اضافه دیگری نیز هستند مانند قسمت گرمکن روغن ماساژ و یا قسمت استریل‌کننده سنگ‌ها با استفاده از اوزون که باید توجه داشت گرچه این امکانات به نظر جالب می‌رسند ولی معمولاً کاربردی نبوده و جزو الزامات هیتر هات‌استون نیستند.

چرا تکنیک‌های ماساژ سنگ داغ در مراکز ماساژ، آموزشگاه‌ها و کتاب‌های مختلف با هم بسیار متفاوت است؟

این مسئله به طول عمر شکل‌گیری این نوع ماساژ مربوط است. گرچه تاریخچه استفاده از سنگ‌های داغ برای التیام دردها به هزاران سال پیش در میان قبایل و بومیان مناطق مختلف جهان از آسیا و استرالیا گرفته تا آفریقا و امریکا برمی‌گردد، ولی آنچه ما امروزه به‌عنوان ماساژ سنگ داغ یا ماساژ هات‌استون می‌شناسیم، در آگوست سال 1993 توسط خانمی به نام مری نلسون در امریکا ابداع شد.

وی آگاهی بومیان هاوایی را با دانش چینیان باستان درهم آمیخت و یک ماساژ منسجم و کلاسیک با استفاده از سنگ‌های داغ را به دنیا معرفی کرد. از آنجا که این ماساژِ تازه متولد شده، پیش از آن بدین شکل مطرح نشده بود، دارای ریشه و استحکام کافی برای مصون ماندن از تغییرات نبود. این شد که پس از آن افراد مختلفی در دنیا تکنیک‌ها و روش‌های متفاوت دیگری را برای ماساژ سنگ داغ ارائه کردند چرا که می‌پنداشتند تکنیک‌های آنها بهتر از روش‌های مری نلسون است.

نتیجه این امر، تنوع فراوان در نحوه ارائه این ماساژ شد و عمر آن در مقابل عمر چندین هزار ساله ماساژهای شرقی خیلی زیاد نیست، هنوز نمی‌توان ادعا کرد که هر یک از روش‌های مختلف دارای چه تاثیراتی بوده و کدام تکنیک‌ها از سایرین کاراتر و موثرتر هستند. مسلم اینکه، تکنیک‌های اصلی ماساژ سنگ داغ معروف به ‌LaStone، دارای طرفداران زیادی در دنیاست.‌

خواص سنگ‌ها

باید بر روی بدن از سنگ‌های نیمه‌قیمتی استفاده کرد. این سنگ‌ها که در دمای محیط طبیعی از آنها استفاده می‌شود باید مستقیماً بر روی پوست قرار گرفته و برای مدت 15 تا 20 دقیقه بدون حرکت در محل خود ثابت قرار گیرند تا بتوانند تاثیرگذار باشند. استفاده از سنگ‌های مختلف برای مهار خواص آنها از دیرباز مورد بحث بوده است و افسانه‌های مختلفی در مورد آن نقل شده است. سنگ‌های زیر هر کدام خواص زیادی دارند، اما مهم‌ترین آنها را فقط ذکر می‌کنم.

یشم سرخ (Red Jasper)‌

این سنگ ارتعاشات منفی را از بین می‌برد و لطافت را در فرد ایجاد می‌کند. همچنین مشکلات روده‌ای، نفخ و یبوست را برطرف می‌کند، معده را تقویت می‌کند و حالت تهوع را از بین می‌برد و در عین حال تولد نوزاد را بدون درد می‌کند. این سنگ برای تحریک گردش خون و افزایش انرژی فوق العاده است، در دوران نقاهت بسیار مؤثر است و همچنین می‌تواند به مشکلات جنسی و بیماری‌های مقاربتی کمک کند.

تأثیر قوی روی کمر دارد، به فرد کمک می‌کند در هنگام عصبانیت تحمل کند و به تدریج ساختار بدن را افزایش دهد.

سنگ خون (Blood Stone)‌

سنگ خون وجود ما را تقویت و تهییج می‌کند و به رفع مشکلات مثانه کمک می‌نماید. این سنگ در تصفیه اندام‌های بدن به‌خصوص کبد، کلیه‌ها، طحال و خون بسیار مؤثر است. همچنین در ایجاد آرامش و جلوگیری‌کننده از استرس و آشوب‌های روحی مؤثر می‌باشد.‌

چشم ببر (Tiger Eye)‌

سنگی با اثر محافظتی قوی. برای کسانی که اعتماد به نفس می‌خواهند توصیه می‌شود. این سنگ قدرت خوبی برای تقویت بینایی دارد. چشم ببر سنگی بسیار گرم است که ایجاد گرما و آرامش، تفکر مثبت و تمرکز، رفع اضطراب، تقویت افراد ضعیف، تقویت استخوان‌ها و مفاصل، فعال کننده مراکز حرکتی مانند مفاصل و تحریک کبد می‌باشد و می‌توان از آن برای تقویت استفاده کرد. خواص کلی این سنگ به شرح زیر است:‌

  • افزایش قدرت و تمرکز ذهن
  • بسیار مفید برای درمان بیماری‌های روان تنی، ترس و اضطراب
  • بهبود کارایی چشم‌ها، گلو و ارگان‌های تولید مثل
  • کمک به دفع مواد سمی
  • کاهش درد
  • تسریع درترمیم شکستگی استخوان و ستون فقرات
  • بهبود سوخت‌وساز بدن
  • افزایش میل جنسی
  • افزایش شور و قدرت فیزیکی
  • ایجاد تعادل در احساسات و عواطف

کوارتز صورتی ‌ (Rose Quartz)‌

از خواص این سنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • افزایش اعتماد به نفس و تقویت بیان و خلاقیت، ایجاد آرامش و آسودگی
  • کسب انرژی‌های مثبت و تأمین انرژی‌های از دست رفته
  • تسریع بهبود لک‌های صورت و یا بدن همچنین برای کمک به بهبود بیماری‌های معده (به‌جز زخم معده)
  • تقویت امواج مثبت و انرژی‌زا
  • تقویت باروری و گردش خون
  • ایجاد آرامش
  • تنظیم سیستم عصبی پاراسمپاتیک
  • تقویت احساس محبت
  • مفید برای کاهش افسردگی و بی‌خوابی
  • افزایش قدرت باروری و محافظت از مادر و جنین
  • کمک به عملکرد صحیح سیستم گردش خون، کلیه‌ها، آدرنال، اندام تناسلی، کبد، ریه و قلب
  • از بین بردن نگرانی‌ها و رنجش‌ها، ایجاد محبت و ملایمت و نفوذپذیری کلامی
  • تقویت قلب و مجاری خون و تسریع درترمیم زخم‌ها

فیروزه (Turquoise)‌

این سنگ برای تقویت قلب، گردش خون، دستگاه تنفسی، چشم‌ها و کبد مفید می‌باشد و دارای خواص زیر است:‌

  • آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده اعصاب
  • رفع افسردگی و خستگی
  • افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن
  • کمک به ترمیم بافت‌ها
  • دارای اثرات ضدالتهابی و زدودن سموم
  • تصفیه ریه‌ها
  • تخلیه گلودرد
  • تقویت چشم‌ها و کمک به بهبود آب مروارید
  • کمک به بهبود روماتیسم، نقرس، مشکلات معده و بیماری‌های ویروسی
  • پاکسازی ذهن
  • کمک به رفع یبوست
  • از بین برنده ترس، استرس و افسردگی و ایجاد شادی

سودالیت (Sodalite)‌

سودالیت توانایی ایجاد نظم و هماهنگی درونی و افزایش شهامت و اعتماد به نفس را دارا است. این سنگ اعصاب را آرام و موزون می‌کند، تیروئید و غدد دیگر را تقویت می‌کند، محرکی برای مغز و بافت‌های لنفاوی است، مؤثر برای فشار خون بالاست و به بدن نیروی می‌بخشد.‌

لعل کبود (Amethyst)‌

لعل کبود قدرت پاک‌کنندگی و تصفیه نفس را دارد و همه انرژی‌های منفی را از وجود بیرون می‌راند. همچنین برای کمک به کاهش دردهای میگرنی و دردهای مفاصل مفید است. این سنگ بدبینی و منفی‌گرایی را از وجود فرد دور کرده، احساس حقارت و خودکم‌بینی را در وی از بین می‌برد و آرامش و صبر را در شخص افزایش می‌دهد.‌

چه اتفاقی در حین ماساژ سنگ داغ می افتد؟

ماساژ سنگ داغ نوعی از ماساژ است. از این ماساژ برای ریلکسی و کاهش تنش عضلانی و آسیبهای موجود در بافت نرم بدن استفاده می‌شود. در حین ماساژ سنگ داغ از سنگهای، نرم صاف و گرم شده بر روی بخشهای خاص بدن استفاده می. شود سنگها اغلب از بازالت و نوعی از سنگهای آتشفشانی که گرما را در خود نگه می‌دارند تهیه می‌شوند به گفته بخش سلامت دانشگاه نیوهمپشایر سنگ‌های هات استون، ماساژ بین ۱۳۰ تا ۱۴۵ درجه گرم می‌شود.‌

مکان قرارگیری سنگها

  • در راستای ستون مهره‌ها
  • بر روی شکم
  • بر روی سینه
  • بر روی صورت
  • بر روی کف دستان
  • بر روی کف پا و انگشتان

ماساژ تراپیست ها ممکن است سنگها را در هنگام استفاده از تکنیکهای ماساژ سوئدی نیز به روشهای زیر به کار گیرند

  • ضربات بلند
  • حرکت‌های چرخشی
  • لرزش
  • ضربه زدن
  • ورز دادن

برخی اوقات سنگهای سرد نیز در حین ماساژ سنگ داغ مورد استفاده قرار می‌گیرند سنگهای سرد ممکن است بعد از سنگ داغ برای آرام کردن رگهای خونی و جریان خون و نیز و تسکین پوست به کار برده شدند.‌

فواید ماساژ سنگ داغ

تمام ماساژها به طور کلی زیر چتر طب جایگزین قرار می‌گیرند آنها تبدیل به مکملهای درمانی برای بسیاری از شرایط شده‌اند. در ادامه به برخی از مزیتهای دریافت ماساژ سنگ داغ اشاره می‌کنیم.

  • کمک به کاهش تنش عضلانی و درد. گرما برای کاهش تنش عضلانی و درد از گذشته‌های دور مورد استفاده قرار می‌گرفته. است گرما کمک می‌کند تا جریان خون در محل مورد نظر افزایش پیدا. کند همچنین ممکن است کاهش اسپاسم عضلانی و افزایش انعطاف پذیری و گستره حرکت را در پی داشته باشد درمان با سرما نیز ممکن است التهاب را کاهش دهد بسته به علایم شما به کارگیری متناوب سنگ داغ و سرد در حین ماساژ ممکن است کمک کننده باشد.‌
  • کاهش اضطراب و استرس ‌. به گفته انجمن ماساژ تراپی، امریکا ماساژ تراپی می‌تواند برای کاهش استرس سودمند. باشد تحقیقات از صحت این موضوع پشتیبانی می. کند تحقیقی که در سال ۲۰۰۱ انجام شد نشان داد که ۱۰ دقیقه ماساژ می‌تواند واکنشهای قلبی عروقی مانند حجم خون پمپاژی را بهبود بخشد. در تحقیق دیگری که در سال ۱۹۹۷ انجام گرفت مشخص شد که ۱۵ دقیقه ماساژ بر روی صندلی ماساژ در محل کار می‌تواند تا حد بسیار خوبی استرس را در مقایسه با ۱۵ دقیقه استراحت بدون ماساژ کاهش دهد تحقیق ۲۰۱۵ نشان داد که کسانی که جراحی روده را پشت سر گذاشته‌اند احساس درد تنش و اضطراب کمتری را پس از دریافت ماساژهای بعد از عمل تجربه کرده‌اند.‌
  • بهبود خواب. در مقایسه‌ای که سال ۲۰۰۶ ارائه شد آمد که ماساژ ممکن است جایگزینی برای قرصهای خواب در بزرگسالان دارای بیخوابی باشد. تحقیق نشان داد که ماساژ بر روی کمر به آرامش و خواب کمک می‌کند تحقیق دیگری در سال ۲۰۰۱ نشان داد که نوزادان با مشکل خواب که ۱۵ دقیقه توسط والدینشان ماساژ داده شده بودند سریعتر به خواب رفتند. آن‌ها همچنین بعد از بیداری هوشیارتر فعال‌تر و خوش خلق تر بودند ماساژ همچنین به شما کمک می‌کند تا خوابی نیروبخش‌تر داشته باشید که البته هنوز علت این موضوع کشف نشده است.‌
  • ممکن است به تسکین علایم بیماری خودایمنی کمک کند. ماساژ سنگ داغ ممکن است شرایط دردناکی همچون فیبرومیالژیا درد) بافت عضلانی را کاهش دهد. فیبرومیالژیا شرایطی است که باعث شیوع دردهای مزمن می‌شود بر پایه تحقیقی که سال ۲۰۰۲ انجام شد کسانی که به فیبرومیالژیا دچار بودند پس از دریافت ۳۰ دقیقه ماساژ خواب طولانی‌تری داشتند از نقاط ماشهای کمتری رنج بردند و در درجه سطح ‌P‌ کاهش نشان دادند سطحی) که عامل انتقال سیگنالهای درد است در مقایسه با کسانی که درمانهای ریلکسی داشتند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا بتوان ماساژ را به عنوان درمان استاندارد فیبرومیالژیا معرفی کرد. تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد اشخاص دارای رماتیسم مفاصل ممکن است از ماساژ با فشار ملایم مانند ماساژ سنگ داغ منفعت ببرند شرکت کنندگان در تحقیق درد کمتر توان جسمانی بالاتر و دامنه حرکتی وسیعتری را پس از یک ماه دریافت ماساژ تجربه کردند.
  • ممکن است باعث کاهش علایم سرطان شود. در تحقیقی گسترده‌ای که به مدت سه سال انجام شد و ‌Journal of Pain and Symptom Management چاپ شد بر روی این که ماساژ چگونه می‌تواند بر روی درد خستگی، استرس و اضطراب، تهوع و افسردگی ۱۲۹۰ بیمار مبتلا به سرطان تأثیر بگذارد مطالعه صورت گرفت تحقیق نشان داد که ماساژ به ویژه ماساژ سوئدی، علایم سرطان را بهبود می‌دهد حتی در آنهایی که علایم قوی داشتند محققین بر این باروند که آرامش ناشی از لمس انسانی نقشی کلیدی در این میان دارد.
  • ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند. ماساژ ممکن است باعث شارژ و تقویت سیستم ایمنی شما شود. در تحقیق سال ۲۰۱۰ یک جلسه از ماساژ سوئدی تأثیر مثبت قابل ارزیابی بر سیستم ایمنی بدن می‌گذارد نمونه‌های خونی گرفته شده قبل و بعد از ماساژ نشان از کاهش ‌arginine-vasopressin‌، هورمونی که به تنظیم فشار خون و نگهداری آب کمک می‌کند دارد

چه کسانی ممکن است از فواید ماساژ سنگ داغ بهره مند شوند؟

هر کسی که دچار تنش عضلانی و درد و بیخوابی یا استرس است می‌تواند از فواید این ماساژ بهرهمند شود. چنانچه دچار شرایط فرضی که برای شما ایجاد درد کرده است شده‌اید با پزشک خود در خصوص این که آیا این نوع ماساژ می‌تواند برای شما مفید باشد، صحبت کنید.‌

خطرات ماساژ سنگ داغ

چنانچه توسط یک متخصص انجام شود ماساژ سنگ داغ در مجموع ایمن است برخی شرایط هستند که باید از آنها دوری کنید. چنانچه یکی از شرایط زیر را دارید با پزشک خود قبل از دریافت این ماساژ مشورت کنید

  • اختلال خونریزی دارید یا رقیق کننده خون می‌خورید
  • بر روی پوست خود سوختگی دارید
  • زخم باز دارید
  • سابقه‌ای از لخته شدن خون دارید
  • در شش هفته گذشته عمل جراحی داشته‌اید
  • شکستگی یا پوکی استخوانی دارید
  • به عارضه کاهش تعداد پلاکتهای خونی مبتلا هستید ‌

یک ماساژ پیش از زایمان ممکن است باعث کاهش استرس و بهبود علایم بارداری شود اغلب ماسورها از به کارگیری ماساژ سنگ داغ بر زنان باردار خودداری می‌کنند چنانچه باردار هستید باید تنها ماساژی را دریافت کنید که پزشکتان اجازه آن را داده است آن هم زیر دستان پرسنل آموزش دیده و حرفه‌ای در این کار.

برای جلوگیری از سوختگی حتماً باید از یک محافظ مانند حوله یا ملافه بین سنگهای ماساژ داغ و پوستتان استفاده کنید. با درمانگر خود راجع به میزان داغی سنگها مشورت کنید یک گرمکن حرفه‌ای سنگ داغ باید مورد استفاده قرار گیرد. هیچگام از سنگهایی که با یکی از وسایل زیر گرم شده‌اند استفاده نکنید:‌

  • مایکروویو
  • آرام پز
  • چراغ خوراک پز
  • اجاق

روغن‌های اصلی ماساژ سنگ داغ

استفاده از روغن‌های اساسی در ماساژ درمانی نقش مهمی در سلامت جسم، ذهن، احساس و روح انسان دارد که دلیل آن استفاده از عطرها و اسانس‌ها در ماساژ درمانی است. درمان با استفاده از رایحه‌ها و اسانس‌ها (آروماتراپی) قرن‌ها است که به منظور تقویت سلامت جسمانی افراد به کار می‌رود. همچنین در مراسم مذهبی نیز استفاده می‌شده است. تاثیر رایحه بر ذهن و احساس اساس پزشکی و علمی دارد.

ماساژ سنگ داغ قرن‌ها است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، هرچند توسط ماری نلسون ماساژ درمانگر اهل آریزونا به شکل کنونی آن احیاء شده است. وی نام تجاری درمان لااستون را برای این کار انتخاب کرد. ماساژ هات استون به روش‌های دیگر نیز در سالن‌های مختلف انجام می‌شود و استفاده از روغن‌های اساسی برای آروماتراپی در بین ماساژ درمانگرها گزینه مورد دلخواه می‌باشد.

برخی از نرم‌کننده‌ها را می‌توان به تنهایی استفاده کرد. برخی دیگر از آنها باید یا با روغن‌های سبک‌تر یا روغن ماساژ ترکیب شوند تا تاثیر نرم‌کنندگی بیشتری روی پوست داشته باشند. نرم‌کننده‌ها نیز همانند گیاهان دارویی در جهان بسیار متنوع می‌باشند. با این حال، تعداد اندکی از آنها مفید بوده و استفاده از آنها ساده تر می‌باشد.

روغن های مخصوص ماساژ سنگ داغ در بطری های شیشه ای و دو عدد هاون و گیاه
روغن های ماساژ

روغن ریحان

این روغن عصاره گیاه ریحان است، که دارای خواص دارویی بی‌شماری می‌باشد. این روغن در اروپا و آسیا قرن‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هندوستان، این روغن بیشتر در آیین سنتی آیورودا مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن ریحان دارای منافع زیادی برای پوست می‌باشد. این روغن در ماساژ به منظور افزایش درخشندگی پوست بکار می‌رود. استفاده از آن بر روی پوست‌های چروکیده آن را سالم تر و درخشان‌تر نشان می‌دهد.

مزایای استفاده از روغن ریحان بی‌شمار است و شامل تسکین درد‌های مفصلی، آسیب‌هایی که در اثر انجام ورزش به بدن وارد می‌شود، رگ به رگ شدگی و سردردها می‌گردد. این روغن همچنین به بهبود گردش خون بدن کمک می‌کند و دارای تاثیرات آرام‌بخش است که به منظور رفع استرس و اختلالات مربوط به استرس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دلیل کاربردهای متعدد روغن ریحان، این روغن در میان ماساژ درمانگرهای سنگ داغ بسیار پرطرفدار است.

روغن بابونه

این روغن نیز در میان ماساژ درمانگرهای سنگ داغ طرفدار دارد و استفاده از آن در طول آروماتراپی بسیار متداول است. روغن بابونه دارای خواص آرامبخش و تسکین‌دهنده است و به منظور آرامش ذهن و از بین بردن اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن همچنین به منظور تسکین دردهای مرتبط با اعصاب و سردرد نیز بکار می‌رود. هنگام استفاده از این روغن برای ماساژ باید آن را با روغن حامل آن رقیق کرد.

روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس عصاره درخت اکالیپتوس است که بیشتر در استرالیا یافت می‌شود. این روغن از نظر بو تا حدودی جدید است و به تدریج به خواص و مزایای آن پی برده می‌شود. روغن اکالیپتوس موجب تسکین دردهای عضلانی و مفصلی و بهبود رگ به رگ شدگی می‌گردد و اغلب برای افراد مبتلا به رماتیسم توصیه می‌شود.

روغن اکالیپتوس دارای خواص تحریک آمیز است و به منظور رهایی از خستگی و بازیابی و احیای حواس نیز بکار می‌رود. این روغن همچنین یکی از مواد نرم‌کننده است که نیازمند روغن حامل می‌باشد؛ زیرا استفاده مستقیم از آن روی پوست ممکن است موجب سوزش گردد.

با این حال این روغن باید با احتیاط و با دقت مصرف شود به ویژه زمانی که بر روی مراجعه‌کنندگان مبتلا به فشار خون بالا و صرع مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این دلیل که روغن اکالیپتوس دارای خواص خنک‌کنندگی است و معمولاً به منظور پایین آوردن تب مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوی تند این روغن ممکن است موجب تشدید آسم گردد بنابراین در مورد افراد مبتلا به آسم باید با احتیاط مصرف شود.

روغن‌های اساسی متعددی هستند که می‌توان از آنها به منظور انجام ماساژ هات استون به همراه آروماتراپی استفاده کرد. هر یک از آنها دارای خواص التیام‌بخش و تسکین‌دهنده است و بسیار توصیه می‌شود.

سخن پایانی

تحقیقات بر این اذعان دارند که ماساژ سنگ داغ ممکن است راهی برای کاهش استرس و اضطراب بهبود آرامش و کاهش درد و تنش عضلانی باشد این ماساژ ممکن است بر بسیاری شرایط دیگر نیز تاثیرگذار باشد.‌

تحقیق بیشتری لازم است تا مشخص شود چطور ماساژ تراپی می‌تواند تاثیری این چنین عمیق بر بدن بگذارد. ممکن است کارهای بسیار بیشتری را بتوان با تماس انسانی انجام داد برای بسیاری از مردم تماس به منزله ایجاد حس ارتباط و امنیت است.‌

اگر می‌خواهید که تأثیر مثبتی از ماساژ خود داشته باشید تنها از ماسورهایی که در ماساژ سنگ داغ تخصص دارند بهره ببرید ممکن است در حین ماساژ یا روز بعد از آن احساس کمی جراحت یا سوزش داشته. باشید. این ممکن است به خاطر فشار و کمی تغییرات و دستکاری در بافت عمیق باشد نباید احساس درد داشته باشید چنانچه در حین ماساژ دچار احساس ناراحتی یا درد، شدید بلافاصله ماساژور خود را مطلع کنید.‌


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید