5 دلیل علمی برای اینکه ماساژ باعث احساس بهتری میشود

توضیح پنج دلیل علمی اینکه چرا ماساژ گرفتن با ترکیبی از فضای آرامش‌بخش، روغن‌های معطر و لمس تنش‌زدای ‏ماساژور احساس بسیار خوبی به ما می‌دهد

ماسیس یا همان ماساژدهنده خانم در حال ماساژ پشت مشتری مرد که به پهلو دراز کشیده است

نیازی نیست که یک دانشمند بگوید تا بدانیم ماساژ گرفتن احساس بسیار خوبی به ما می‌دهد – اما درواقع برای توضیح دلایل آن نیاز به علم داریم. مطمئناً، همه ما دلیل کلی آن را می‌دانیم که چرا ماساژ گرفتن احساس خوبی دارد. ترکیبی از فضای آرامش‌بخش، روغن‌های معطر و لمس تنش‌زدای ماساژور برای رهایی از مشکلات هرکسی کافی است. اما این چیزی بیش از حواس ما است که در حین ماساژ در حال نقش بازی کردن هستند – ماساژ درواقع بر تعادل شیمیایی و وضعیت فیزیولوژیکی بدن ما تأثیر می‌گذارد.علم چنین می‌گوید:

اندورفین

اندورفین‌ها اغلب به‌عنوان ماده شیمیایی “احساس خوب” نامیده می‌شوند، اما آن‌ها دقیقاً چه هستند و چرا به این نام به آن‌ها اشاره می‌شود؟

اندورفین یک هورمون طبیعی است که در مغز و سیستم عصبی ما ترشح می‌شود و گیرنده‌های مواد افیونی بدن را فعال می‌کند. روش‌هایی که در آن اندورفین‌ها با گیرنده‌های ما تعامل می‌کنند، درواقع سیگنال‌های درد ارسال‌شده به مغز را کاهش می‌دهد، توانایی ما را برای تمرکز افزایش و بر خلق‌وخوی کلی ما تأثیر مثبت می‌گذارد.

تکنیک‌های مختلف ماساژ، به‌ویژه تکنیک‌هایی مانند طب فشاری و درمان نقطه ماشه‌ای به بدن ما کمک می‌کنند تا مقادیر بیشتری اندورفین را ساخته و آزاد کند. با توجه به اینکه بدن ما اساساً در حالت «افزایش اندورفین» قرار دارد، جای تعجب نیست که ماساژ باعث می‌شود ازنظر روانی و همچنین جسمی احساس خوبی داشته باشیم.

معجزه گردش

ماساژ معمولاً برای افزایش گردش مایعات مختلف در بدن ما از طریق دست‌کاری فیزیکی بافت نرم و همچنین از طریق مواد شیمیایی که درنتیجه آن ترشح می‌شود، استفاده می‌شود.

گردش خون تسهیل شده و گردش خون لنفاوی بهبودیافته، راه‌های بسیار خوبی برای افزایش جریان اکسیژن و سایر مواد مغذی در سراسر بدن، به‌ویژه ماهیچه‌ها هستند. این کار باعث ایجاد سلول‌ها و بافت‌های سالم‌تر می‌شود، که به‌نوبه خود به بدن ما کمک می‌کنند تا عملکرد مؤثرتری به‌ویژه در مورد حذف سموم و مواد زائد داشته باشد.

این کار برای کاهش درد و درد عضلانی نیز معجزه می‌کند و به ما احساس آرامش و سلامتی عمومی می‌دهد.

دوپامین

دوپامین یکی دیگر از هورمون‌هایی است که در بدن ما ترشح می‌شود و اثرات روانی نشاط‌بخشی به ما می‌دهد. این یک انتقال‌دهنده عصبی است که به کنترل مراکز پاداش و لذت مغز و همچنین تنظیم حرکت و واکنش عاطفی ما کمک می‌کند. به همین دلیل دوپامین نقش زیادی در رفتارهای پاداش محور دارد.

اما این همه چیز نیست – دوپامین (شبیه به اندورفین‌هایی که قبلاً ذکر شد) می‌تواند با تشویق احساساتی مانند شادی، الهام و اشتیاق، تأثیرات نشاط‌آوری بر خلق‌وخوی ما داشته باشد.

با ماساژهایی که میزان دوپامین آزادشده در بدن ما را افزایش می‌دهند، مطمئناً این اثرات مثبت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تجربه خواهیم کرد.

مغز ما خاموش می‌شود

خوب، شاید مغز ما به معنای واقعی کلمه خاموش نشود (زیرا درواقع چیز خوبی نخواهد بود)، اما در طول ماساژ، مغز ما تمایل دارد تا وارد یک نوع حالت مراقبه شود.

این بخصوص در هنگامی‌که ما ماساژهای ملایم دریافت می‌کنیم، در مقابل ماساژهای تهاجمی‌تر مانند ماساژ بافت عمیق (که فقط منطقی است) رایج‌تر است. همان‌طور که بدن ما شروع به احساس آرامش می‌کند، ذهن ما آرام می‌شود. پچ‌پچ مداوم زندگی روزمره که اغلب حتی کوچک‌ترین زوایای ذهن ما را پر می‌کند کم می‌شود تا جایی که در یک مکان “آرام” قرار می‌گیریم، به‌نوعی، جایی که مغز ما نه به چیز خاصی فکر می‌کند و نه بر روی آن تمرکز می‌کند.

این نبود فکر، فواید درمانی فیزیولوژیکی زیادی دارد، مانند کمک به ما در احساس آرامش و صلح با خود و موقعیت‌هایمان – تقریباً مانند احساس سرخوشی.

ماسوز یا ماساژدهنده مرد در حال کاساژ پشت مشتری خانم، مشتری لباس پوشیده است
ماساژ پشت

اکسی‌توسین؟ باشه!

سورپرایز، سورپرایز، یک هورمون دیگر!

اکسی‌توسین اغلب به‌عنوان “هورمون عشق” شناخته می‌شود، زیرا این هورمون بیشتر در طول تعاملات صمیمی مانند زمانی که ما در حال بغل کردن یا بوسیدن عزیزانمان هستیم ترشح می‌شود. این به‌طور مثبت بر توانایی ما برای اعتماد، پیوند و همدلی تأثیر می‌گذارد.

به عبارت ساده‌تر، اکسی‌توسین باعث می‌شود تا ما احساس گرما و نوعی گیجی درونی داشته باشیم، بنابراین منطقی است که یک ماساژ آزادکننده اکسی‌توسین همین احساس را به ما بدهد.

و این پایان کار نیست!

اکنون می‌دانیم که چرا ماساژ احساس خوبی دارد، اما آیا می‌دانستید که آن‌ها واقعاً برای سلامتی ما نیز بسیار مفید هستند؟

ماساژها به دلیل اثرات شیمیایی و فیزیولوژیکی که بر بدن ما دارند، به‌عنوان یک مکانیسم درمانی طبیعی برای بسیاری از مسائل پزشکی عمل می‌کنند.

برخی از فوایدی که ماساژ برای سلامتی ارائه می‌دهد (به‌غیراز تمام راه‌هایی که باعث ایجاد احساس خوب در ما می‌شوند) عبارت‌اند از:

  • ماساژ درمانی می‌تواند با افزایش انعطاف‌پذیری و عملکرد به بهبودی بدن شما پس از جراحات، جراحی‌ها یا تروما کمک کند.
  • ماساژ شکم می‌تواند به حل مشکلات گوارشی مانند یبوست کمک کند
  • ماساژ شانه، گردن و سر می‌تواند علائم سردرد و میگرن را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد
  • ماساژ می‌تواند به افراد مبتلا به بی‌خوابی کمک کند تا بهتر بخوابند
  • برخی از ماساژها به‌عنوان یک ضدالتهاب طبیعی عمل می‌کنند که می‌توانند به کاهش درد مزمن و حاد در تعدادی از موقعیت‌ها کمک کنند.
  • ماساژ حتی می‌تواند به پردازش و تخلیه مایع لنفاوی بدن شما کمک کند، درنتیجه می‌تواند پاسخ ایمنی شما را بهبود بخشد، به‌خصوص در افرادی که دارای اختلالات خود ایمنی هستند.
  • ماساژ درمانی هزاران سال است که در تمام فرهنگ‌ها و مناطق جهان به دلایل خوبی استفاده می‌شود: اثرات فیزیکی و فیزیولوژیکی ماساژ درمانی که برای ما فراهم می‌کند بی‌شمار است و هرروز فواید بیشتری کشف می‌شود.

منتظر چه هستید؟

پس از خواندن این مطلب، واضح است که علم اساساً به شما می‌گوید که جلو بروید و برای خود یک جلسه ماساژ رزرو کنید (یا دو جلسه یا بیشتر) – پس از یک هفته طولانی سزاوار این هستید که خودتان را درمان کنید، و اکنون می‌توانید ثابت کنید که این درمان کوچک برای شما مفید است. نه‌تنها با بدنی آرام بیرون خواهید آمد، بلکه ذهنیت بهتری نیز خواهید داشت! یک برد-برد واقعی!


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید