فواید ماساژ برای 5 شغل پر استرس

شاید ندانید، اما ماساژ می تواند برای سلامت روحی و جسمی شما مفید باشد. درباره فواید ماساژ در کاهش سطح استرس در پنج شغل پراسترس بیشتر بخوانید.

پرستار زن غمگین در بیمارستان به دیوار تکیه داده است و به فکر فرو رفته، لباس پرستاری آبی پوشیده است

ماساژ درمانی که به‌طور گسترده به‌عنوان یک درمان مؤثر برای آسیب‌ها و درد شناخته می‌شود، به بهبود آرامش و بهزیستی کلی نیز منجر می‌شود. اما ماساژ را می‌توان به‌طور گسترده‌تری نیز استفاده کرد و فایده‌های آن فقط به موارد فیزیکی خلاصه نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که ماساژ درمانی می‌تواند از راه‌های مختلف بر سلامت روان انسان تأثیر مثبت بگذارد.

یکی از راه‌هایی که ماساژ تأثیر مفیدی بر سلامت عاطفی دارد، کمک به کاهش اثرات ناشی از استرس است. استرس محل کار نیز یکی از چالش‌هایی است که اغلب افراد هرازگاهی با آن روبرو می‌شوند. درحالی‌که ماساژ درمانی بدون توجه به شغل یا نوع استرس تجربه‌شده، می‌تواند مفید باشد، اما برخی از افراد، به‌ویژه آن‌هایی که حرفه‌هایی پراسترس دارند، ممکن است استرس بیشتری را نسبت به دیگران تجربه کنند.

تحقیقات علمی، اثربخشی ماساژ درمانی را برای افراد شاغل در پنج حرفه پراسترس زیر ثابت نموده است، هرچند مزایای آن تنها به شاغلان در این زمینه‌ها محدود نمی‌شود.

ماساژ برای ورزشکاران

هدف اصلی ماساژ درمانی، درمان کشیدگی عضلانی، آسیب و تسکین درد عمومی است و ماساژ به‌طور گسترده توسط ورزشکاران به‌عنوان یک درمان و مراقبت پیشگیرانه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

یک مطالعه که اثرات ماساژ بر عملکرد عضلات را بررسی کرده، نشان داده است که ماساژ درمانی در کاهش درد عضلانی با شروع تأخیری و بدون تأثیر منفی بر عملکرد عضلات، مؤثر است. این محققان دریافتند که ماساژ همچنین به کاهش تورم به‌خصوص 3 تا 4 روز پس از ورزش کمک می‌کند.

مطالعه دیگری نشان داد که درمان‌های مبتنی بر ماساژ، زمانی که بلافاصله پس از ورزش انجام می‌شوند، نسبت به زمانی که این‌گونه درمان‌های ماساژ به تأخیر می‌افتند، نوید بیشتری برای بازیابی عملکرد عضلات و کاهش سطح التهاب نشان می‌دهند.

ماساژ برای مدل‌ها

بسیاری از مدل‌های مد و دیگر مجری‌ها، جلسات ماساژ درمانی منظمی را برای کاهش استرس حرفه‌ای خود انجام می‌دهند. استرس و کم‌خوابی می‌تواند پیری ظاهری را تسریع کند و مدل‌ها اغلب به دنبال درمان‌های جایگزینی مانند ماساژ برای کمک به حفظ سلامت عاطفی و فیزیکی خود هستند.

یک تیم تحقیقاتی اثر ضد پیری ماساژ درمانی را بر روی بافت‌های پوست، هم در داخل و هم در خارج از بدن آزمایش کرد و دریافت که بافت‌های پوست خارج از بدن (ex vivo) به درمان‌های ماساژ با استفاده از یک دستگاه مکانیکی پاسخ مثبتی نشان می‌دهند. محققان به افزایش ترکیبات ضروری ضد پیری مانند پروکلاژن-1 و تروپولاستین نیز اشاره کردند. پس از آزمایش بافت‌های پوست خارج از بدن ‌، محققان اثرات تجربه‌شده توسط گروهی متشکل از 20 زن را که ماساژ صورت را از طریق یک دستگاه مکانیکی دریافت کردند، بررسی نمودند و نتایج مثبتی را ثبت نمودند.

ماساژ برای کارکنان اداری

افرادی که ساعت‌های طولانی در محیط‌های اداری کار می‌کنند اغلب ممکن است وضعیت بدنی نامناسبی داشته باشند که می‌تواند به ساختار اسکلتی عضلانی گردن، شانه و پشت آن‌ها فشار وارد کند. بسیاری از ما بیش از نیمی از ساعات بیداری خود را می‌نشینیم و این نشستن طولانی‌مدت می‌تواند تکانه‌های عصبی را در پاهای ما غیرفعال یا اصطلاحاً خاموش کند. نشستن همچنین ترشح آنزیم‌های گوارشی را متوقف و سرعت مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. ماساژی که حداقل 20 دقیقه طول می‌کشد می‌تواند عمل هضم را دوباره به جریان و درعین‌حال جان تازه‌ای به پاها ببخشد.

یک مطالعه که روی گروهی متشکل از 38 کارمند اداری که درمان دستی برای درد شانه دریافت کردند، اثربخشی لمس شفابخش برای کاهش درد، فعال کردن ساختارهای عصبی، طولانی‌تر کردن بافت‌ها و افزایش دامنه حرکت را نشان داد.

مطالعه دیگری که بر روی 34 کارمند زن انجام شد، نشان داد که ماساژ پوست سر، ضربان قلب، فشارخون و ترشح هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد. شرکت‌کنندگان در این مطالعه که جلسات ماساژ درمانی 15 یا 25 دقیقه‌ای دریافت کردند، بهبود قابل‌توجهی در سطوح کورتیزول و نوراپی نفرین (هورمون‌های مرتبط با پاسخ جنگ یا گریز) را نشان دادند.

ماساژ برای پرستاران

مطالعه‌ای که بر روی 66 پرستار بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) که یکی از پراسترس‌ترین کارکنان در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی هستند، انجام شد نشان داد که ماساژ درمانی باعث کاهش قابل‌توجه استرس شغلی آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، ماساژ درمانی منجر به بهبود سلامت عاطفی و کیفیت زندگی شرکت‌کنندگان در مطالعه گشت.

تحقیقات بیشتر نشان داد که ماساژ درمانی برای پرستاران نه‌تنها منجر به بهبود سلامت آن‌ها می‌شود، بلکه تأثیر مثبتی نیز بر توانایی آن‌ها در ارائه مراقبت به بیماران دارد.

تیفانی فیلد، مدیر مؤسسه تحقیقاتی لمسی دانشکده پزشکی دانشگاه میامی، رهبری یک تیم تحقیقاتی را بر عهده داشت که تأثیرات ماساژ درمانی را بر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مطالعه کردند. به گفته دکتر فیلد، مطالعه ماساژ با صندلی به مدت 10 دقیقه برای اساتید و کارکنان پزشکی، تغییر امواج مغزی را در جهت افزایش آرامش و بهبود عملکرد در محاسبات ریاضی نشان داد. خطاهای عملکردی آن‌ها را نصف و سرعت عملشان را دو برابر کرد.

اگر ماساژ درمانی چنین تأثیر عمیقی بر کاهش خطا و افزایش بهره‌وری دارد، ممکن است به‌عنوان یک عمل خودمراقبتی، ارزش ارائه به همه متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را داشته باشد.

پرستار زن در حال تجربه استرس در مرکز درمانی، او بر روی زمین نشسته است. ماساژ راهی خوب برای کاهش استرس است.
استرس در پرستاران

ماساژ برای آتش‌نشانان و امدادگرها

آتش‌نشانان، مانند پرستاران، اغلب در شیفت‌های طولانی (مانند 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت) مشغول به کار هستند. یکی از محققین که برای برنامه اجرایی آتش‌نشانی اوهایو در اداره آتش‌نشانی پارک جنگلی اوهایو مطالعه می‌کرد، دریافت که آتش‌نشانان پس از دریافت ماساژ کاهش استرس و افزایش احساس سلامتی را تجربه می‌کنند.

امدادگرها که با افراد مجروح یا فوت‌شده سروکار دارند، اغلب علائم استرس پس از سانحه (PTSS) را تجربه می‌کنند و برخی از آن‌ها علائم استرس پس از سانحه کامل (PTSD) را از خود نشان می‌دهند. برای مثال، در ماه‌های نخست پس از دو حمله تروریستی نروژ در سال 2011، امدادگرها نیز مانند آتش‌نشان‌ها، افسران پلیس و EMT در مورد تجربیات خود و علائم PTSD که تجربه کرده‌اند را گزارش دادند. بیش از 5٪ از پاسخ‌دهندگان، کار خود را “بسیار سخت” و 1 تا 2٪ نشانه‌هایی از PTSD را از خود نشان دادند.

یک گروه تحقیقاتی، امدادگرهایی را که پس از سانحه 11 سپتامبر توسط ماساژتراپیست‌ها (شامل پزشکان شیاتسو، توئینا و طب فشاری) و سایر ارائه‌دهندگان طب مکمل و جایگزین (CAM) تحت درمان قرارگرفته بودند را موردمطالعه قراردادند و اثرات مثبت این شیوه‌های جایگزین، آن‌هم هنگامی‌که با درمان‌های استرس استاندارد مانند درمان یا مشاوره ترکیب می‌شوند را اثبات نمودند.

آیا ماساژ به افراد حرفه‌ای کمک می‌کند؟

ماساژ درمانی می‌تواند برای هر حرفه‌ای مفید باشد. افراد از همه اقشار، صرف‌نظر از شغل، نیاز به تسکین و کاهش استرس دارند. تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که متخصصان شاغل در محیط‌های با فشار کاری زیاد، رقابتی و آسیب‌زا ممکن است نتایج مثبت‌تری از ماساژ درمانی دریافت کنند. صرف‌نظر از شغل شخص، چه فرد به‌طور منظم از آن برای سلامت جسمانی، آرامش، رفاه عاطفی استفاده کند یا به‌عنوان مراقبت‌های پیشگیرانه، ماساژ درمانی می‌تواند در هر دو حالت مفید واقع شود.


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید