ماساژ صورت: راهنمای کامل

آیا می‌خواهید بدانید ماساژ صورت چیست، چگونه انجام می‌شود و بر روی کدام‌یک از عضلات تأثیر ‏می‌گذارد؟ این راهنمای جامع شامل همه‌چیزهایی است که باید بدانید!‎

دختر جوان دراز کشیده با لبخند رضایت در حال گرفتن ماساژ صورت توسط ماساژ تراپیست خانم

ممکن است درباره ماساژ صورت از وبلاگ نویسان زیبایی که اغلب آن را در باره مراقبت از پوست صحبت می‌کنند، چیزهایی یاد گرفته باشید. حالا ما اینجا هستیم تا تمام فواید ماساژ صورت را برای شما عزیزان توضیح دهیم تا بتوانید این نوع ماساژ را به صورت جدی و مکرر انجام و از تمام مزایای آن را بهره مند شوید.

ماساژ صورت چیست؟

به منظور ارتقای سلامت و زیبایی پوست صورت، به کمک انگشتان دست یا سایر ابزارهای ماساژ از تکنیک‌ها و حرکات تخصصی در حین ماساژ صورت استفاده می‌شود. ماساژ صورت مزایای زیادی دارد. به طوری که تنها پس از چند جلسه ماساژ درمانی توسط متخصص، مشکلات شدید پوستی از بین می‌روند. ماساژ صورت انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها از روش‌ها یا تجهیزات خاصی استفاده می‌کنند.

مزایای ماساژ صورت

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، از ماساژ صورت برای مراقبت از پوست یا اهداف زیبایی استفاده می‌شود. این چند مورد از مهمترین مزایای ماساژ صورت است:

  • جریان خون را در پوست صورت افزایش می‌دهد.

افزایش و بهبود گردش خون در بافت پوست صورت یکی از اولین اثرات و مزایای ماساژ صورت است. این نتیجه با استفاده از تکنیک‌های مختلف ماساژ صورت به دست می‌آید. با این حال، ماساژ صورت با استفاده از غلتک تأثیر بیشتری در افزایش جریان خون به پوست دارد. بر اساس تحقیقات سال 2018، ظاهر پوست افراد پس از 4 هفته با 5 دقیقه ماساژ صورت با غلتک به دلیل افزایش گردش خون و توزیع گرما در بافت پوست، بهبود یافته است.

  • زخم‌ها و جای زخم را التیام می‌بخشد.

اگر اسکار روی صورت خود دارید و از آنها ناراضی هستید، باید توجه داشته باشید که یکی از مزایای ماساژ صورت، بهبود اسکارهای خفیف است. ماساژ صورت با آرام و نرم کردن بافت اطراف زخم باعث نرمی و التیام آن می‌شود. همچنین باید توجه داشته باشید که اگر جای زخم به مرور زمان شروع به سوزش، خارش یا پوسته پوسته شدن کرد، چند جلسه ماساژ صورت هر یک از این مسائل را برطرف می‌کند. در صورتی که یک زخم عمیق و قدیمی دارید، بهتر است از مزایای ماساژ صورت برای حذف کامل جای زخم همراه با روش‌های درمانی مانند طب سوزنی، درم ابریژن یا لیزر پوست برای لایه برداری استفاده کنید. لازم به ذکر است که ماساژ صورت در زمانی که جای زخم جدید و خفیف است در بهبود زخم مؤثر خواهد بود.

  • به نوسازی پوست کمک می‌کند.

کاهش اثرات پیری و احیای پوست دو مورد از کاربردها و مزایای اصلی ماساژ صورت و زیبایی است. همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، ماساژ پوست صورت که به درستی و منظم انجام شود، گردش خون را در پوست افزایش می‌دهد. انتقال مواد مغذی و اکسیژن به سلول‌های پوست با گردش خون بهتر آسان‌تر می‌شود. در نتیجه، تولید کلاژن بهتر عمل می‌کند، که منجر به از بین رفتن تدریجی چین و چروک، لکه‌های تیره و سایر مشکلات پوستی ناشی از عملکرد پایین تولید کلاژن می‌شود.

  • پوست خشک را بهتر می‌کند.

ماساژ صورت را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های مختلفی انجام داد. ماساژ پوست صورت با استفاده از روغن‌های ارگانیک مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام، ویتامین E و روغن نارگیل یکی از این تکنیک‌ها است. علاوه بر این، بسیاری از محصولات بهداشتی در حال حاضر فقط برای ماساژ صورت ساخته می‌شوند. اگر پوست خشک و حساسی دارید بهتر است پوست خود را با استفاده از این تکنیک ماساژ دهید. خشکی شدید پوست، ریشه بسیاری از مشکلات پوستی است. خشکی پوست در اثر عوامل محیطی مختلف ناسالم از جمله استرس، کم آبی، مصرف بیش از حد الکل و تنباکو و عوامل دیگر ایجاد می‌شود. یکی از مزایای ماساژ صورت در شب با روغن و مرطوب کننده‌های مختلف این است که به رفع خشکی پوست کمک می‌کند. با این کار می‌توانید در عرض چند هفته به پوستی نرم و لطیف برسید.

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش التهاب، قرمزی و خارش پوست، ماساژ دادن یخ روی صورت است.

  • عضلات صورت را تقویت می‌کند.

بسیاری از افراد اضطراب و استرس خود را از طریق تنش‌های فیزیکی مانند اخم کردن، قفل کردن فک یا جمع کردن پیشانی ابراز می‌کنند. اگرچه اینها واکنش‌های ناخودآگاه هستند، اما به مرور زمان خطوط صورت را افزایش می‌دهند. در نتیجه این کشش‌ها و انقباضات، عضلات صورت در نهایت منقبض می‌مانند. ماساژ روزانه صورت با شل کردن و باز کردن ماهیچه‌ها از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، با ماساژ مکرر خود، از باعث سفت و یکنواخت پوست صورت و ماهیچه‌های صورت خواهید شد، که به جلوگیری از افتادگی پوست ناشی از پیری کمک می‌کند.

  • سموم پوست را از بین می‌برد.

زندگی در محیط شهری آلوده، رادیکال‌های آزاد، آلودگی محیطی و رژیم غذایی نامناسب، همگی باعث افزایش سموم در بافت پوست شما، کاهش عملکرد سلولی، پر کردن منافذ و ایجاد آکنه میکروبی می‌شوند. تخلیه لنفاوی یکی از مزایای ماساژ صورت و زیبایی است. پوست شما از حذف سموم از غدد لنفاوی و از بین بردن آنها سود می‌برد و در نهایت متوجه خواهید شد که پوستی صاف، شفاف و بدون لک دارید.

  • پف صورت و چشم را کاهش می‌دهد.

فواید ماساژ صورت در کاهش پف چشم را به خاطر بسپارید. پف شدید پلک‌ها و صورت یکی از مشکلات رایجی است که افراد هنگام بیدار شدن از خواب با آن مواجه می‌شوند. برخی افراد برای جلوگیری از پف کردن صورت هنگام رفتن به محل کار یا مدرسه، از درمان سریع و موقتی برای این کار استفاده می‌کنند. یکی از دلایل پف صورت، بد غذا خوردن و مصرف بیش از حد نمک است. به دلیل احتباس مایعات در لایه‌های بالایی پوست، صورت شما گرد و چاق به نظر می‌رسد. ماساژ منظم و روزانه صورت می‌تواند به تخلیه آب میان بافتی و کاهش پف صورت کمک کند.

  • جذب محصولات مراقبت از پوست را افزایش می‌دهد.

همانطور که قبلاً ذکر شد، بهبود جریان خون و نرم شدن بافت پوست دو مزیت اصلی ماساژ صورت است. سلول‌های پوست شما آماده جذب مواد مغذی و محصولات مفید هستند زیرا ماساژ پوست شما را گرم و نرم می‌کند. اگر می‌خواهید تأثیر آن محصولات را بر روی پوست صورت خود افزایش دهید و آبرسانی پوست را بهبود ببخشید، حداقل پنج دقیقه قبل از استفاده از محصولات زیبایی، پوست صورت خود را ماساژ دهید. برای تغذیه بیشتر پوست در حین ماساژ، می‌توانید از محصولات یا اسانس‌های خاص نیز استفاده کنید.

  • باعث آرامش می‌شود.

ماساژ صورت علاوه بر مزایای زیبایی و سلامت پوست مزایای بسیار دیگری نیز دارد، از جمله بهبود آرامش و کاهش استرس. تنها پس از یک بار ماساژ صورت، متوجه خواهید شد که چگونه این حس به شما دست می‌دهد. ماساژ خستگی روزانه بدن را از بین می‌برد و شما را آرام می‌کند. ماساژ صورت برای کاهش تنش عاطفی، استرس و نگرانی علاوه بر فواید زیبایی، مفید است. یکی از مطمئن‌ترین و موثرترین روش‌ها برای لاغری صورت، ماساژ صورت است.

  • به رفع گرفتگی سینوس کمک می‌کند.

یکی از بیماری‌های معمولی که افراد در فصل سرما و آنفولانزا تجربه می‌کنند، گرفتگی بینی و سینوس‌ها است. علاوه بر این، هر چه احتقان بدتر باشد، می‌توانید سردردهای طاقت فرسایی را تجربه کنید. گاهی اوقات این سردردها به قدری شدید هستند که افراد را از انجام زندگی روزمره خود باز می‌دارند. تخلیه سینوس و بینی یکی از مزایای ماساژ صورت است. در کنار استفاده از شوینده‌های بینی، ماساژ صورت در صورت انسداد سینوس‌ها یا گرفتگی بینی مفید است. ماساژ صورت با تخلیه مخاط، درد را تسکین و تنفس را بهبود می‌بخشد. به طور طبیعی، مهم است که به خاطر داشته باشید که اگر ماساژ به درد سینوسی شما کمک نکرد، ممکن است نشانه عفونت باشد و در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

  • برای از بین بردن گودی و کبودی زیر چشم به خوبی عمل می‌کند.

شما همچنین ممکن است از آن دسته افرادی باشید که سیاهی زیر چشم واضح است. هر روز قبل از خواب یا چند ساعت قبل از قرار یا مهمانی خود می‌توانید با استفاده از غلتک‌های ماساژ، ناحیه زیر چشم خود را به آرامی ماساژ دهید. یکی از مزایای ماساژ صورت و زیبایی این است که می‌توانید کبودی زیر چشم را کاهش دهید و در مدت زمان کوتاهی نتایج فوق العاده ای را مشاهده کنید. علاوه بر این، استفاده از ماسک خیار یا استفاده از چای سبز کیسه‌ای خنک، هر دو به طور قابل توجهی به کاهش حلقه‌های زیر چشم کمک می‌کنند.

  • آکنه را از بین می‌برد.

این یک فایده کمتر رایج ماساژ صورت و زیبایی است و هر فردی آن را بصورت متفاوتی تجربه خواهد کرد. شایعاتی مبنی بر اینکه ماساژ منظم صورت می‌تواند به برخی از افراد با مشکلات آکنه و جوش کمک کند وجود دارد. برخی دیگر ادعا می‌کنند که ماساژ روغن زیتون روی صورت آکنه را به طور مؤثر از بین می‌برد. اگر می‌خواهید برای از بین بردن آکنه ماساژ صورت را امتحان کنید، به شما توصیه می‌کنیم آهسته ماساژ دهید و از استفاده از تکنیک‌های تهاجمی خودداری کنید، زیرا این روش‌ها می‌توانند وضعیت زگیل و آکنه شما را تشدید کنند.

  • درد صورت را به حداقل می‌رساند.

تسکین طولانی مدت درد فک، گونه‌ها، شقیقه‌ها و گوش‌ها برای برخی افراد با انجام ماساژ حرفه‌ای صورت امکان پذیر است. توصیه ما به شما این است که اگر گهگاه دچار این نوع درد نیز می‌شوید، از مزایای ماساژ صورت در این نواحی استفاده کنید. البته ضروری است که این نوع ماساژ توسط ماساژدرمانگران ماهر و دارای مجوز انجام شود.

معایب ماساژ صورت

به طور کلی، اگر از تکنیک‌های مناسب استفاده کنید و اصول اصلی آن را در نظر داشته باشید، هیچ آسیبی متوجه شما نخواهد بود. با این حال، رویکرد اشتباه می‌تواند منجر به آسیب پوست شود. برای جلوگیری از ضرر رساندن ماساژ صورت، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید.

  • قبل از استفاده از روغن‌های طبیعی برای ماساژ، بهتر است تست آلرژی انجام دهید زیرا ممکن است به این روغن‌ها حساسیت داشته باشید و در نتیجه دچار التهاب، سوزش و خارش شدید شوید.
  • هر حرکت تهاجمی باعث ایجاد زخم و التهاب می‌شود، بنابراین تکنیک‌های ماساژ صورت باید به آرامی و به آرامی انجام شوند.
  • آکنه و جوش بعد از ماساژ، بسیار شایع است. این به این دلیل است که قبل از دریافت ماساژ صورت، افراد اغلب از تمیز کردن صحیح انگشتان، ابزار ماساژ یا پوست صورت خود غفلت می‌کنند.
  • بهتر است از ماساژ دادن صورت خود بر روی زگیل‌های تازه تشکیل شده و زخم‌های باز خودداری کنید زیرا این کار وضعیت پوست شما را بدتر می‌کند.

تکنیک جوان سازی صورت

ضربه‌های پر مانند را بر روی برجستگی انگشت کوچک، چهارم، سوم، دوم و شست پا تا وقتی که همه برجستگی انگشتان پای راست تسکین یابند، وارد کنید. به همین شیوه برجستگی‌های انگشتان پای چپ را ماساژ دهید.

فواید این حرکت

  • بار سنگین فکر را کاهش می‌دهد.
  • برای روشن فکری فضا ایجاد می‌کند.
  • سطح هوشیاری را بالا می‌برد.
  • عواطف را تسکین می‌دهد.
  • ارتباط روحی ایجاد می‌کند.

روش‌های ماساژ صورت

ماساژ درمانی می‌تواند برای گروه‌های سنی مختلف مفید باشد. در حقیقت، ماساژ درمانی نوزادان در حال حاضر به عنوان یکی از روش‌های عالی برای از بین بردن استرس به شمار می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهد در آغوش گرفتن و نوازش نوزادان تازه به دنیا آمده نابالغ، دارای مزیت‌هایی است از جمله کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب و مواردی از آپنه (تنگی نفس) و کاهش مقدار انرژی و نیرویی که برای تکان دادن یا پرستاری از آنها مصرف می‌شود. این، ایده خوبی است تا برنامه‌ای ترتیب دهید تا نه تنها مطالبی در مورد تکنیک‌های ماساژ درمانی، بلکه اطلاعاتی در مورد ایمنی و شرایط اضطراری نوزادان به دست آورید. با این حال، روش‌های ماساژ بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید با خیال راحت در هر سنی، از نوزادان گرفته تا افراد مسن، به کار بندید.

یکی از این روش‌های ماساژ درمانی که به کاهش استرس و علائم سرماخوردگی و نیز مشکلات سینوسی کمک می‌کند، ماساژ درمانی مستقیم صورت می‌باشد. این کار را حتی روی صورت خود نیز می‌توانید به سادگی انجام دهید. با این کار می‌توانید متوجه شوید کدام یک از انواع فشار احساس بهتری در شما ایجاد می‌کند؛ هرچند این مسئله در افراد مختلف متفاوت می‌باشد. در مورد کودکان نکته مهم این است که از بدن، آنها را به آرامی گرفته و فشار بسیار کمی روی آنها اعمال کنید؛ در مورد کودکان بزرگتر و افراد بالغ از فشار کم شروع کرده و به گونه‌ای که خودشان ترجیح می‌دهند میزان این فشار را به تدریج تغییر دهید.

نحوه انجام ماساژ صورت: روش اول

به منظور انجام ماساژ صورت بر روی خود، ابتدا در محل مطمئنی آرام مستقر شوید. چند نفس عمیق بکشید و بدن خود را رها کنید. از وسط شقیقه‌ها شروع کنید. از هر دو دستتان استفاده نمایید و با انگشت میانی و انگشت اشاره به صورت چرخشی فشار وارد کنید. می‌توانید میزان فشار را تغییر دهید. بعضی از افراد فشار کمتر را ترجیح می‌دهند. دستان خود را به سمت منتهی‌الیه محل تلاقی آنها در جهت رویش موها حرکت دهید. همچنین ماساژ را به صورت دایره‌وار ادامه دهید. پس از ماساژ ابروها، می‌توانید با همان روند به مالش زیر چشم‌ها و اطراف آنها و سپس بینی ادامه دهید. ماساژ اطراف چشم‌ها را با فشار کمتری انجام دهید و خیلی به چشم‌ها نزدیک نشوید؛ زیرا بافت این قسمت بسیار حساس است. می‌توانید این کار را در مورد تمام صورت و سپس گلو انجام دهید.

ماساژ صورت خانم

نحوه انجام ماساژ صورت: روش دوم

یکی دیگر از روش‌های ماساژ صورت که می‌توانید امتحان کنید این است که دستانتان را زمانی که از انگشت شست برای ماساژ درمانی استفاده می‌کنید، بر روی پوست صورت به آرامی قرار دهید. این کار باعث می‌شود ماساژ درمانی عمیق‌تری انجام شود. همین حرکات را می‌توانید در مورد سایر بخش‌های بدن نیز بکار ببرید. در بسیاری از موارد می‌توان از فشار بیشتری استفاده کرد. مناطقی که معمولاً سفت و سخت می‌شوند عبارتند از گردن، بخش تحتانی کمر.

به منظور انجام ماساژ درمانی موثرتر، بهتر است از منطقه وسط بدن شروع کرده و سپس به سمت خارج، ماساژ را انجام دهید تا بتوانید مستقیم از آن منطقه به سمت بالا و پایین حرکت کرده و سپس به سمت توده‌های عضلانی بزرگتر مانند وسط کمر یا بخش فوقانی انتهای ساق پا ماساژ را ادامه دهید. در مورد این گونه عضلات، باید دائماً در جهت بالا و پایین فشار وارد کنید تا تمام توده عضلانی ماساژ داده شوند. بهتر است از یکی از انواع روغن هنگام انجام ماساژ درمانی استفاده کنید تا از آسیب پوست این مناطق خودداری نمایید. در مورد کودکان باید از روغنی استفاده کنید که مخصوص این کار تهیه شده است، یا حتی می‌توانید از هر محصولی که مخصوص نوزادان تهیه شده است و آن را ترجیح می‌دهید، استفاده کنید.

همانطور که ملاحظه نمودید، ماساژ یکی از بهترین درمان‌هایی است که در مورد سلامتی کل بدن می‌توان از آن استفاده نمود. نکته مهم این است که می‌توانید روش‌های ماساژ درمانی را از همین الان به کار بندید.

قبل از انجام ماساژ چه نکاتی باید رعایت شود؟

قبل از انجام ماساژ، شست‌وشوی دست فرد ماساژدهنده با آب و صابون ضروری است. اگر فرد لنز چشمی دارد باید در آورده شود. مصرف کرم یا روغن ماساژ نیز الزامی است

ماساژ در چه مواردی ممنوع است؟

اگر پوست صورت شما دارای زخم باز یا بریدگی، آکنه شدید یا کورک یا هر نوع عفونت پوستی دیگر و التهاب یا اگزمای شدید است، و یا چنان چه اسکار جوشگاه جدیدی در صورت شما ایجاد شده و یا در حال شکل‌گیری است، نباید سراغ ماساژ بروید. در این موارد بهتر است قبل از ماساژ پوست صورت، با پزشک مشورت کنید.

برای آکنه هم ماساژ ممنوع است؟

در مورد بیماری آکنه و روزاسه روش ماساژ خاصی وجود دارد که از مرکز صورت شروع شده و با حرکت ملایم جادویی به سمت اطراف و به طرف گردن کشیده می‌شود که باعث بهتر شدن حرکت لنفی صورت شده و ادم و قرمزی شدید را که همواره در این بیماران وجود دارد، کاهش می‌دهد. از این روش به عنوان درمان مکمل بیماری روزاسه می‌توان استفاده کرد، ولی در کل توصیه اصلی این است که در صورت وجود سایر بیماری‌های پوستی در صورت، این کار انجام نگیرد و هر نوع ماساژ پوستی توسط فرد تعلیم دیده و بدون عجله و کشش خاصی صورت پذیرد.


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید