هر آنچه که باید در مورد ماساژ بادکش داغ بدانید

بادکش درمانی یا ماساژ بادکش داغ چیست و چگونه انجام می‌شود. تشابه و تفاوت‌های آن با طب سوزنی ‏کدام است و از چه طریق به سلامتی شما کمک می‌کند.‏

زن دجوان برهنه بر روی حوله دراز کشیده و کاپ های بادکش داغ را بر پشت او قرار دارند

بادکش درمانی چیست؟

بادکش درمانی یا ماساژ بادکش داغ به انگلیسی Hot Cupping Massage برای اکثر مردمی که در غرب زندگی می‌کنند تا همین اواخر نسبتاً ناشناخته بود. این روش یک روش درمانی جایگزین محبوب در چین است که حدود 1000 سال قبل از میلاد نیز از آن استفاده می‌شد. بعضی از سوابق و مدارک نشان می‌دهد که این روش درمانی احتمالاً قدمتش به 3000 سال قبل از میلاد بازمی‌گردد.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از روش‌های جایگزین مانند بادکش درمانی، طب سوزنی و یا ماساژ درمانی این است که این روش‌ها خطر عوارض ناخواسته مانند داروهای یا جراحی را ندارند. مطالعات نشان می‌دهد این روش‌های درمانی می‌توانند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک کنند و سرعت بهبودی را بدون استفاده از دارو یا حتی گیاهان افزایش دهند؛ و این فقط بخشی از مزایای استفاده از این درمان‌های سنتی است.

تاریخچه بادکش درمانی

در چین، بادکش درمانی یک مهارت درمانی ویژه است و اغلب از یک نسل به نسل بعدی منتقل می‌شود. متون باستانی نشان می‌دهد که این روش درمان در اصل توسط پزشکی تائو مورداستفاده قرار می‌گیرد و راه بسیار خوبی برای درمان نخبگان و خانواده‌های سلطنتی بود. بادکش درمانی در طول سال‌ها موفق به درمان انواع علائم و بیماری‌هایی شده است که نمی‌توانند با روش‌های معمول درمان شوند. سل ریوی، سرماخوردگی، کمر درد، اسپاسم عضلانی و تحت فشار بودن اعصاب همگی از این بیماری‌ها می‌باشند. این روش طب سنتی همچنین در بیماران مبتلا به اختلالات خون مانند کم خونی، بیماری‌های روماتیسمی مانند آرتروز، مشکلات باروری و بیماری‌های روانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

درحالی‌که بادکش درمانی با استفاده از گرما طولانی‌ترین سابقه را در کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن و کره دارد، یک عمل مشابه نیز به نام بادکش مرطوب قرن‌هاست که در خاورمیانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌تازگی، بادکش درمانی در ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای غربی نیز محبوب‌تر شده است؛ زیرا بعضی از پزشکان در برنامه‌های درمان بیماران خود، برای مقابله با علائم درد، احتقان و عفونت‌های مزمن بدون نیاز به دارو شروع به استفاده از این روش کرده‌اند. امروزه شما می‌توانید در بسیاری از مراکز طب سنتی چینی، بعضی از مراکز ماساژ درمانی و همچنین مراکز بهداشتی جامع خاصی این درمان را انجام دهید.

حامیان بادکش درمانی معتقدند که این عمل به حذف مواد مضر و سموم از بدن کمک می‌کند و به‌نوبه خود باعث بهبود ایمنی می‌شود.  

بادکش درمانی برای بیماری‌های زیر مفید است

  • عفونت‌های تنفسی
  • اختلالات خون مانند کم خونی و هموفیلی
  • درد مفاصل ناشی از آرتریت و فیبرومیالژیا
  • سردرد میگرنی و تنشی
  • درد و سفتی عضلات
  • ناباروری و اختلالات زنان
  • مشکلات پوستی مانند تب خال، اگزما و آکنه
  • فشارخون بالا
  • اختلالات روانی، اضطراب و افسردگی
  • آلرژی غذایی و آسم
  • رگ‌های واریس و سلولیت

تشابه و تفاوت بادکش درمانی در مقابل طب سوزنی

طب سوزنی و بادکش درمانی مشابه هستند، زیرا آن‌ها هر دو با افزایش انرژی و جریان خون به مناطقی از بدن که در معرض التهاب، مستعد ابتلا به کاهش جریان لنفاوی و یا جریان خون کمتری هستند، موجب افزایش ”Qi“ می‌شوند. گاهی اوقات هر دو روش با قرار دادن سوزن روی پوست و سپس انداختن بادکش روی آن انجام می‌شود.

با توجه به تاریخچه و مزایای طب سنتی چینی TCM طب سوزنی و بادکش درمانی هر دو به رها کردن ایستایی که می‌تواند منجر به بیماری شود، کمک می‌کنند. بادکش درمانی و طب سوزنی خطوطی را که به‌عنوان کانال‌های انرژی شناخته می‌شوند و در امتداد پشت قرار دارد دنبال می‌کنند. این روش‌ها با ترویج آرامش و شکستن تنش در کنار افزایش جریان انرژی چی یا همان نیروی زندگی عمل می‌کنند. به عبارت دیگر، این روش‌ها برای افزایش جریان خون و لنف مفید هستند و به این ترتیب به کاهش تورم و درمان عفونت‌ها یا بیماری‌های مختلف کمک می‌کنند.

این روش‌ها توابع مختلط Zang-fu را در TCM برای اندام‌های داخلی، ازجمله موارد زیر درمان می‌کنند:

  • قلب
  • کبد
  • طحال
  • ریه‌ها
  • کلیه‌ها
  • کیسه صفرا
  • معده
  • روده کوچک
  • روده بزرگ
  • مثانه

موارد تجویز هر دو روش TCM

  • درمان سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبارزه با استرس مزمن
  • ترویج بهبودی پس از پنومونی
  • درمان برونشیت
  • کاهش آسیب‌های اسکلتی عضلانی

آن‌ها این کار را با کمک به آزاد شدن سموم انباشته شده که مانع از پاک‌سازی رگ‌ها و شریان‌ها می‌شود، انجام می‌دهند. تئوری استفاده از طب سوزنی و بادکش درمانی به‌طور مشابه این است که بافت یا عضلاتی را که در پاسخ به آسیب‌هایی که سبب می‌شوند فیبرها به یکدیگر بچسبند و سلول‌های سفید خون درگیر شوند، هدف قرار می‌دهند. طب سوزنی از سوزن‌های کوچک برای افزایش جریان خون به منطقه آسیب دیده استفاده می‌کند؛ اما در افرادی که دچار صدمات می‌شوند، طب سوزنی به همراه بادکش درمانی ممکن است برای کاهش تورم نیز سودمند باشد. به همین دلیل است که افزایش جریان خون به‌تنهایی درد و مشکل عضلانی را حل نخواهد کرد. باید برای تسریع فرایند بهبود زخم، مایعات اضافی، گلبول‌های سفید و گرما نیز به این منطقه عرضه شود.

زن دجوان برهنه بر روی حوله دراز کشیده و ماساژتراپیست کاپ های بادکش را بر پوست پشت او قرار میدهد
ماساژ بادکش داغ

کارکرد بادکش درمانی

به گفته Jennifer Dubowsky ، متخصص بادکش درمانی، هدف این روش افزایش گردش خون، کمک به کاهش درد، حذف گرما و جلوگیری از تجمع سمومی است که در بافت‌های بدن شما قرار دارد. در این روش از فنجان‌ها خالی برای تولید مکش استفاده می‌شود. اثر خلأ، نواحی از پوست و بافت‌های عمیق در کمر را هدف قرار می‌دهد. این کار برای کاهش درد، تجزیه عمیق بافت و شل شدن عضلات و یا حساسیت بافت همبند سودمند است. به این ترتیب، بادکش درمانی تقریباً مانند یک ماساژ است؛ زیرا به‌جای فشار دادن به ناحیه‌های متورم، فشار آن را می‌کشد. به همین علت این روش درمانی اغلب در بیمارانی انجام می‌شود که درد مزمن کمر،  گره‌های عضلانی، درد عضلانی ناشی از اضطراب، تورم یا سفتی را تجربه می‌کنند.

بادکش درمانی خشک

محبوب‌ترین تکنیک بادکش درمانی، به نام بادکش درمانی خشک یا فیکس کردن آتش شناخته می‌شود و شامل یک روش حرفه‌ای است که ابتدا فنجان‌ها را روی بیماران قرار داده و سپس با استفاده از آتش به‌آرامی فنجان را گرم می‌کند. گاهی اوقات از یک مشعل مخصوص فنجان استفاده می‌شود که به‌راحتی آتش را در فنجان روشن می‌کند، یا در موارد دیگر فنجان در آب یا روغن گرم می‌شود. فنجان‌های داغ بادکش می‌شوند و برای مدت ۵ تا 15 دقیقه روی کمر بیمار می‌مانند. در طی فرایند سرد شدن، خلأ ایجاد می‌کنند. به این روش، فیکس ثابت نیز گفته می‌شود؛ زیرا فنجان‌ها حرکت نمی‌کنند.

فنجان درحالی‌که روی پوست بیمار کیپ شده است، باعث ایجاد ساکشن می‌شود؛ بنابراین پوست به فنجان می‌چسبد. این کشش بافت پوست و بهبود جریان خون است که باعث بهبودی می‌شود. برای روشن کردن آتش در فنجان، به‌طور معمول یک تکه پنبه آغشته به الکل را در فنجان انداخته و روشن می‌کنند سپس به‌سرعت فنجان را بادکش کرده تا با قطع اکسیژن آتش خاموش شود. به این ترتیب ساکشن به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتد. بادکش سیار نیز مشابه همین روش است اما قبل از انجام بادکش، برای اینکه فنجان گرم شود کمر بیمار را با روغن داغ ماساژ می‌دهند. بادکش، سنت 3000 ساله پزشکی چین بر پایه اصل قدیمی از بین بردن کرختی، انسداد یا گرفتگی از بدن به‌منظور رفع درد استوار است.

بهبود جریان انرژی

وقتی جریان منظم انرژی، مایعات و حتی خون مختل می‌شود درد اتفاق می‌افتد؛ بنابراین انسداد باید برطرف شود. در اصل درمان بادکش داغ از نوع خاصی از فنجان‌های داغ شده روی پوست، به‌ویژه کمر برای ایجاد مکش و برطرف کردن انسداد استفاده می‌کند. سنت‌های درمانی آسیایی ثابت کرده‌اند که این تکنیک به طرز چشمگیری جریان انرژی فرد را بهبود می‌بخشد و او را قادر می‌سازد با بیماری‌های معمول مبارزه کند. لازم است بدانید که فرآیند این ماساژ آرام و بدون ناراحتی نیست. درواقع علائم گرد و بزرگی حدود یک هفته روی بدنتان می‌ماند.

ماساژ بادکش داغ چگونه انجام می‌شود

اگر برای اولین بار است که نیاز به درمان دارید، باید از یک متخصص در مورد این نوع ماساژ و مزایای درمانی آن سؤال کنید. ماساژدرمانگرها در ابتدای جلسه یک ماساژ کلی و سبک انجام می‌دهند و سپس فشار بیشتری را به قسمت‌های خاصی از بدن وارد می‌کنند. برخی از درمانگران حرفه‌ای مشتریان خود را با فنجان‌های مخصوصی به نام گلایدر کاپ آماده می‌کنند. با این بادکش‌ها می‌توانند به سرعت مکش‌های مختلفی را در نواحی بدن شما انجام دهند.

یک جلسه معمولی شامل فنجان‌های ثابتی است که روی شانه‌ها، پشت، باسن و پاهای شما قرار می‌گیرند. حرفه‌ای‌ها هر بار از 4 تا 6 فنجان استفاده می‌کنند و اجازه می‌دهند تا به مدت 10 دقیقه روی بدن بماند. فنجان‌ها را می‌توان بنا به میل شما به سایر قسمت‌های بدن نیز متصل کرد. پس از یک سری ماساژ با فنجان داغ، درمانگر یک ماساژ بافت عمیق را برای آرام کردن بیشتر عضلات مشتری انجام می‌دهد.

ملاحظات بادکش درمانی

ممکن است مشتریان احساس سوزش را در زمانی که درمانگر برای اولین بار فنجان‌ها را نصب می‌کند، تجربه کنند. گلایدر کاپ ممکن است اثر خفیف یا متوسطی روی بدن مشتری داشته باشد. شاید قابل توجه ترین نکته‌ای که مشتری را آزار می‌دهد کبودی است که ممکن است بعد از ماساژ فنجان داغ ایجاد شود. این کبودی‌ها ممکن است پس از حدود یک یا دو هفته ناپدید شوند. با این حال، بسیاری از افراد تجربیات و نتایج ارزشمندی را پس از انجام بادکش درمانی گزارش کرده‌اند.

عوارض بادکش درمانی

بادکش درمانی علاوه بر تمام فوایدی که دارد، موارد منع انجامی نیز دارد. چند نمونه از عوارض جانبی بادکش درمانی در زیر ذکر شده است.

  • یکی از عوارض بادکش درمانی، ایجاد ناراحتی در پوست‌های حساس است.
  • بیماران آلرژیک باید تحت نظارت پزشک تحت بادکش درمانی قرار گیرند. تحریک پوست در اثر این روش می‌تواند منجر به خارش و قرمزی شود.
  • اگر بادکش درمانی زیر نظر متخصص طب سنتی یا فرد با تجربه انجام نشود، عوارض جانبی ممکن است شامل ناراحتی و درد جزئی، سوزش، خونریزی یا کبودی پوست و عفونت‌های پوستی باشد.
  • افراد مبتلا به فتق دیسک نباید تحت هیچ شرایطی از بادکش درمانی استفاده کنند. زیرا قرار دادن شیشه مکش باعث بدتر شدن آن می‌شود.
  • اگر ابزار مکنده در یکی از شریان‌ها یا وریدها برای چند ثانیه بیشتر از حد معمول قرار گیرد باعث لخته شدن خون می‌شود.

عوارض بادکش درمانی نادر است و در اثر بی توجهی ایجاد می‌شود. یکی از مشکلات دیگر بادکش درمانی این است که اکثر بیماران تنها به بادکش درمانی متکی هستند و ممکن است در پیروی از سایر توصیه‌های درمانی پزشک خود بی دقتی کنند.

همچنین، هنگامی که این درمان در ناحیه‌ای با مایع متورم اعمال می‌شود، رگ‌های خونی بیشتر شل می‌شوند و کمتر به حالت عادی باز می‌گردند.

بادکش درمانی برای موارد زیر توصیه نمی‌شود:

  • زنان باردار
  • زنان در زمان پریود
  • بیماران مبتلا به سرطان متاستاتیک، سرطانی که از یک قسمت بدن به قسمت دیگر گسترش می‌یابد.
  • سالمندان با افراد دارای شکستگی

مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید