ماساژ پای آتشین: هنر باستانی شفا تایلندی

ماساژ یام خنگ یا پای آتشین چیست، به چه صورت انجام می‌شود و چه فواید و مزایایی برای سلامت ذهن و ‏جسم انسان دارد

مرد به پشت بر روی زمین دراز کشیده و ماساژور با استفاده از پای خود به او ماساژ یام خنگ یا پای آتشین میدهد

یام خنگ Yam khang Massage یا پای آتشین یک سبک ماساژ سنتی لانا است. لانا اصطلاحی است که برای جمعی از گروه‌های قومی مختلف شمال تایلند به کار می‌رود که از زمان‌های قدیم در این منطقه ریشه دارند. به نظر می‌رسد این سبک ماساژ دارای قدرت شفابخشی است. اعتقاد بر این است که مواد معدنی آهن درد و جراحات بیمار را درمان می‌کنند.  

درمان سنتی طب سنتی تایلندی یا یام خنگ یک سبک قدیم باستانی است. نوعی ماساژ Thai Lanna که از گرما، روغن‌ها و فقط پا‌ها برای ماساژ و درمان بدن بیمار استفاده می‌کند. هدف از درمان، کمک به کاهش درد عضلات، تاندون، درد مفصل و استخوان و همچنین کاهش بی‌حسی و فلج در هنگام کار بر روی خطوط انرژی سنت سیب سن است.

فردی که متخصص انجام این ماساژ است، ابتدا پا‌های خود را در ظرف روغنی که کنار آتشدان است غوطه‌ور می‌کند و سپس پای خود را یک لحظه کوتاه روی آتش نگه می‌دارد. این روغن می‌تواند روغن کنجد، زنجبیل یا سایر ادویه‌ها باشد. آتشدان نیز با آتش زغال چوب‌پر و افروخته می‌گردد. حالا با همان پا که روغن آن گرم است پشت و پا‌ها را ماساژ می‌دهد که با فشار مختصری همراه خواهد بود. آن‌ها تعادل خود را به کمک یک چوب‌دستی حفظ می‌کنند. باید مطمئن باشید که استفاده از این ماساژ سوختگی عمیقی برای شما نخواهد داشت اما گرمای آن ممکن است بیشتر از گرمای ماساژ سنگ‌داغ باشد. گرچه ماساژ تایلندی دوست‌داشتنی است و می‌تواند در سراسر جهان یافت می‌شود، اما شما به‌راحتی نمی‌توانید این سبک خاص ماساژ تایلندی را ببینید.

یام خنگ یک تجربه فوق‌العاده منحصربه‌فرد است، اما می‌توان گفت یک هنر در حال مرگ! اگر شما به‌اندازه کافی خوش‌شانس هستید که در معرض فرهنگ لانا و یام خنگ باشید، باید آن را تجربه کنید. درواقع تایلند دارای مدارس یا مربیان بسیار موفق است که دوره‌های فیزیوتراپی یام خنگ را ارائه دهند. به احتمال زیاد یکی از دلایل اصلی افول این ماساژ این است که طبق سنت تایلندی، هیچ‌کس نمی‌تواند یا مجاز به درمان یام خنگ نیست زیرا هنوز هم به‌عنوان یک هنر مقدس در نظر گرفته شده است و لازم است کسانی که آن را ارائه می‌کنند به بلوغ معنوی و موقعیت اخلاقی بالا رسیده باشند.


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید