انواع روغن ماساژ: راهنمای نهایی

به دنبال روغن ماساژ متناسب با نیاز خود میگردید؟ در اینجا انواع مختلف روغن ماساژ و فوایدی که می توانند ‏برای شما داشته باشند آورده شده است‎.‎

ده بطری شیشه ای حاوی روغن های ماساژ ، در پشت زمینه یک زن در حال گرفتن ماساژ

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور بسیار چرب نبوده، اما به‌صورت متداول و رایج با روغن جوانه گندم و روغن بادام ترکیب می‌شود، سبک است و رایحه زننده‌ای ندارد.

میوه انگور بهمراه هسته و بطری حاوی روغن هسته انگور
روغن هسته انگور

روغن بادام

روغن بادام هواداران بسیاری دارد. خیلی نرم بوده و استفاده از آن احساس آرامش‌بخشی به انسان القا می‌کند. به سرعت جذب می‌شود؛ مدت زیادی روی پوست نمی‌ماند؛ باعث حساسیت نمیشود؛ زیاد چرب نیست، به‌ سادگی پخش می‌شود و در عین حال خوشبو و دارای رایحه ای ملایم هم هست.

مغز بادام و بطری حاوی رروغن بادام
روغن بادام

روغن آووکادو

روغن آووکادو نسبت به سایر روغن‌ها سنگین‌تر است و دارای رنگ سبز تیره‌ای است. به علت زیاد چرب بودن به‌صورت متداول با دیگر روغن‌ها مانند روغن بادام مخلوط شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

میوه و بطری حاوی روغن آووکادو
روغن آووکادو

روغن زردآلو

روغن زردآلو موجب تحریک پوست نمیشود و به خوبی و آسانی روی پوست پخش می‌شود.

میوه و بطری شیشه ای روغن زردآلو
روغن زردآلو

روغن جوانه گندم

رایحه ملایم این روغن، موجب شده استفاده از آن در ماساژ آروماتراپی رواج داشته باشد. زمانی‌که با روغن بادام شیرین مخلوط ‌شود، استفاده از آن راحت‌تر خواهد بود.

ساقه و دانه های گندم و بطری حاوی روغن جوانه گندم
روغن جوانه گندم

روغن نارگیل

چربی روغن نارگیل مدت بیشتری روی پوست می‌ماند، استفاده از آن راحت است، باعث ایجاد حساسیت‌ نمیشود و لباس‌های شخص ماساژ گیرنده را نیز رنگی نمی‌کند.

میوه باز شده نارگیل، روغن نارگیل در قوطی های شیشه ای
روغن نارگیل

روغن جوجوبا

این روغن از دانه گیاه جوجوبا گرفته می‌شود؛ رایحه خوشی دارد و اثر ضدمیکروبی دارد. برای درمان دردهای مفصلی و ناراحتی‌های پوستی سودمند است، موجب تحریک پوست نمیشود و آسان و سریع جذب پوست می‌شود.

دانه و بطری روغن جوجوبا
روغن جوجوبا

دیگر روغن‌ها

سایر روغن‌های مورداستفاده در انواع مختلف ماساژ عبارتند از: روغن زیتون، روغن برخی حبوبات و گیاهان ، کره‌های معمولی و روغن شترمرغ. هر یک از این روغن‌ها خاصیت های منحصربه‌فردی دارند و برای شرایط خاصی مناسب تر هستند.

با روغن های پایه بیشتر آشنا شویم

اسانس‌ها مایعاتی هستند که معمولاً توسط بخار یا آب تقطیر برگ‌ها، ساقه‌ها، گل‌ها، پوست، ریشه یا سایر قسمت‌های گیاه ایجاد می‌شوند. روغن‌های پایه علیرغم نامشان حالت روغنی ندارند. اکثر روغن‌های پایه شفاف هستند، اما برخی مانند روغن‌های نعناع، پرتقال و علف لیمو معمولاً زرد رنگ هستند.

اسانس واقعی گیاهی که از آن گرفته شده است در روغن پایه وجود دارد. این روغن‌ها بسیار غلیظ هستند و حتی مقدار کمی از آن‌ها می‌تواند اثرات طولانی مدت داشته باشد.

روغن‌های پایه از روغن‌های معطر متمایز هستند.

در حالی که روغن‌های معطر به صورت مصنوعی تولید می‌شوند و حاوی رایحه‌های مصنوعی هستند، روغن‌های پایه از گیاهان ساخته می‌شوند و از تقطیر گیاهان به دست می‌آیند. علاوه بر این، روغن‌های معطر در مقایسه با روغن‌های پایه فاقد مزایای درمانی هستند.

مزایای متعدد درمانی فیزیکی و روانی ناشی از ترکیب شیمیایی و عطر روغن‌های پایه است. این مزایا را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های مختلفی از جمله استفاده موضعی روغن رقیق شده یا استنشاق به دست آورد. هنگام استفاده از روغن‌های پایه، آن‌ها معمولاً با روغن‌های حامل (مانند روغن بادام شیرین، روغن هسته زردآلو و روغن هسته انگور) رقیق می‌شوند و سپس برای جذب روی پوست اعمال می‌شوند. این روغن‌ها همچنین می‌توانند به درستی استنشاق شوند و فواید درمانی داشته باشند، زیرا وقتی آنها را تنفس می‌کنید، به ریه‌ها می‌روند و جذب خون می‌شوند. کوچک‌ترین بطری‌های ممکن معمولاً برای تحویل روغن‌های پایه برای استفاده فردی استفاده می‌شود.

روغن‌های پایه هم از نظر کیفیت و هم از نظر هزینه بسیار متنوع هستند. کمیاب بودن گیاه مورد استفاده، مکان و آب و هوای محل رشد گیاه، استاندارد کیفیت دستگاه تقطیر و مقدار روغن استخراج شده از گیاه مورد نظر، همگی بر کیفیت و قیمت روغن‌های پایه تأثیر می‌گذارند.

به عنوان مخلوطی از چندین روغن مختلف، روغن‌های پایه نیز می‌توانند ایجاد شوند. روغن‌های پایه خالص می‌توانند با حذف نیاز به خرید هر نوع روغن به طور جداگانه به شما در صرفه جویی در هزینه کمک کنند. البته یکی از مسائلی که در خرید این ترکیبات وجود دارد این است که شما کنترلی بر نحوه ترکیب روغن‌ها ندارید و ما از نسبت دقیق هر روغن استفاده شده مطمئن نیستیم.

افسانه‌هایی در مورد آروماتراپی و روغنهای پایه

ابتدا باید یک بار دیگر بر شرح کامل رایحه درمانی تمرکز کنیم. استفاده از روغن‌های پایه و سایر مواد فرار گیاهی برای ارتقای سلامت جسمی و روانی به عنوان رایحه درمانی جامع شناخته می‌شود. استفاده از محصولات مصنوعی یا روغن‌های معطر بخشی از رایحه درمانی جامع نیست. هر سازنده‌ای، حتی آنهایی که از مواد خام مصنوعی استفاده می‌کنند، در استفاده از اصطلاح “آروماتراپی” در ایالات متحده آزادند زیرا این کار غیرقانونی نیست.

آن‌ها بر روی برچسب محصولات خود مجاز به ذکر “آروماتراپی” هستند و متأسفانه برخی از کسب و کارها این کار را انجام می‌دهند. برخی از آنها پا را از این هم فراتر می‌گذارند و ادعاهای بی اساس می‌کنند. بسیاری از مصرف کنندگان به اشتباه فکر می‌کنند که محصولات شمع‌هایی که بوی خوبی دارند، همگی می‌توانند برای رایحه درمانی استفاده شوند، از جمله شمع‌های ساخته شده از موم پارافین، روغن‌های معطر (که همه آنها هنگام سوزاندن سم تولید می‌کنند) و سایر محصولات سمی.

برخی از روزنامه‌نگاران، تولیدکنندگان و خرده‌فروشان، رایحه‌درمانی را به‌عنوان کشفی تازه تلقی می‌کنند و به مردم این تصور را می‌دهند که ممکن است که یک مد گذرا باشد. علاوه بر این، روزنامه نگاران اغلب آروماتراپی کل نگر را نادرست معرفی می‌کنند و به اشتباه از مخفف “درمان” استفاده می‌کنند.

تعریف رایحه درمانی در بخش زیر با چند سؤال متداول و پاسخ آنها روشن می‌شود.

آیا رایحه درمانی می‌تواند بیماری من و مسائل مهم سلامت روان کمک کند؟

اگر فکر می‌کنید که رایحه درمانی به تنهایی می‌تواند بیماری‌های جدی را درمان کند یا استرس شما را برای همیشه کاهش دهد، اشتباه می‌کنید. با این حال، اگر با یک طرز فکر واقع بینانه به استفاده از رایحه درمانی در سبک زندگی خود نزدیک می‌شوید و معتقدید که ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید، به طور موقت استرس خود را کاهش دهد یا سایر عوامل یا علائم روانی را کاهش دهد، از نتایج کلی آن راضی خواهید شد.

یک جایگزین مکمل برای درمان‌های پزشکی، رایحه درمانی کل نگر است. آروماتراپی مکملی برای روش‌های معمول پزشکی است، نه جایگزینی برای آنها. رایحه درمانی می‌تواند گاهی اوقات در صورت استفاده تحت نظارت یک مربی واجد شرایط به عنوان جایگزینی برای داروهای تجویزی یا بدون نسخه استفاده شود. به عنوان مثال، رایحه درمانی می‌تواند در درمان زخم‌ها، سوختگی‌ها، التهاب، آرتریت، سفتی عضلات، سوء هاضمه، آکنه، مراقبت از پوست، مراقبت از مو، بهداشت، سندرم پیش از قاعدگی و عادات ماهانه مفید باشد. علاوه بر این، می‌تواند به بهبود علائم ذهنی و حسی مانند استرس، خستگی، اضطراب، بی خوابی، ترس و بهبود تمرکز، کمک کند.

اولین محلول آروماتراپی من که برای درمان دردهای فیزیکی استفاده کردم، به کاهش ناراحتی ناشی از آرتریت در زانوهایم کمک کرد. اگرچه نه بلافاصله، اما عدم اطمینان من در مورد نتایج این محلول کاملاً جدید در نهایت جای خود را به قطعیت داد. به طور طبیعی این باعث شد تا من فعال‌تر شوم، مقداری وزن کم کنم و ماهیچه‌های زانو قوی‌تری داشته باشم.

در نتیجه، درد طاقت‌آوری که در ابتدا در پس‌زمینه احساس می‌کردم محو شد. این داستان واقعی به عنوان تصویری از نتایج “ممکن” استفاده از رایحه درمانی عمل می‌کند. از آنجایی که هر شخص منحصر به فرد است و تجربیات آن‌ها می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد، من از کلمه “ممکن” در جمله خود استفاده کردم.

رایحه درمانی هم کاربردهای رایج و هم غیر معمول دارد. هنگامی که در مورد هر روغن پایه، از جمله خواص شیمیایی، ایمنی و کاربردهای آن به اندازه کافی یاد بگیرید، می‌تواند کیفیت زندگی فرد را به طور بی اندازه‌ای بهبود ببخشید. اما موضوع حساسیت نیز درست مانند هر چیز دیگری در زندگی، مطرح می‌شود.

از این ادعا که رایحه درمانی می‌تواند بیماری‌های جدی را التیام بخشد یا معجزه کند، خودداری کنید. اگرچه نباید آن را بعنوان یک درمان در نظر گرفت، اما رایحه درمانی می‌تواند در کاهش ناراحتی و عوارض یک بیماری مفید باشد.

آیا استفاده از اسانس‌ها مبنای علمی دارد؟

استرها، اکسیدها، الکل‌ها، فنل ها و آلدئیدها برخی از ترکیبات آلی هستند که روغن‌های پایه را تشکیل می‌دهند. من نمونه‌هایی از روغن پایه بابونه رومی و روغن پایه اسطوخودوس را برای جلوگیری از ارائه یک درس شیمی طولانی به شما توضیح می‌دهم. روغن پایه بابونه رومی حاوی 35 درصد ایزوبوتیل آنژلات است، در مقایسه با 40 درصد لینالیل استات در روغن پایه اسطوخودوس.

استرها برای هر دو ماده طبقه بندی می‌شوند. خواص ضد التهابی و ضد درد استرها عالی است. هر دو روغن‌ها اغلب در محصولات رایحه درمانی و داروهای تجویزی برای آرامبخشی و بی خوابی یافت می‌شوند. برخی از اسانس‌ها به دلیل ترکیب شیمیایی ذاتی خود دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی هستند. هر روغن پایه ترکیبی متفاوتی دارد که آن را برای یک کاربرد خاص مناسب می‌کند.

علیرغم داشتن رایحه مطبوع یا قابل قبول، برخی از روغن‌های پایه برای رایحه درمانی جامع مناسب نیستند. به عنوان مثال، اسانس‌های گل ماگ و افسنطین برای استفاده در آروماتراپی کل‌نگر به دلیل غلظت بالای کتون آن‌ها، که شامل توجون می‌شود، خطرناک تلقی می‌شوند. طبق گزارشات، Dot Thujone ممکن است باعث تشنج و آسیب ریه شود. با این حال، به شدت توصیه می‌شود از روغن‌های پایه ایمن استفاده کنید. البته روش استفاده نیز بسیار مهم است.

وقتی استفاده از روغن‌های ضروری (تک تقطیر) هزاران سال است که وجود داشته است، چرا رایحه درمانی در سال‌های اخیر تا این حد محبوب شده است؟

به طور طبیعی، اصطلاح “آروماتراپی” تا اوایل قرن بیستم ابداع نشد. سه عامل اصلی که در رشد بسیار زیاد محبوبیت آروماتراپی نقش داشته‌اند عبارتند از:

1. اهمیت سلامت در جامعه امروزی افزایش یافته است، همانطور که احترام و علاقه به داروهای طبیعی سلامت مانند رایحه درمانی افزایش یافته است. اگرچه اغلب نادرست است، اما رسانه‌ها این روند را ترویج کرده و آگاهی عمومی را در مورد طب مکمل و جایگزین افزایش داده‌اند و ایجاد رمز واژه‌ای برای رایحه درمانی توسط این رسانه‌ها امکان پذیر شد.

2. تبادل اطلاعات در مورد رایحه درمانی به لطف اینترنت ساده‌تر شده است. توسعه آروماتراپی و کسب و کار این بخش از امکان اشتراک گذاری یا خرید آنلاین اسانس‌ها بهره مند شده است.

3. روش زندگی ما امروز شلوغ‌تر و پر استرس تر است. به دلیل اینکه رایحه درمانی می‌تواند به افراد کمک کند تا به آرامش برسند یا انرژی خود را دو برابر کنند و کاهش علائم استرس، توجه جامعه را به خود جلب کرده است. اگر به فروشگاه بروید و ببینید چه شمع و چه محصولات حمام و زیبایی می‌توانید کلمه رایحه درمانی را روی برچسب اکثر محصولات پیدا کنید. به نظر من، در اکثر مواقع اصطلاح «آروماتراپی» به اشتباه در محصولاتی که در فروشگاه‌های مشکوک فروخته می‌شوند استفاده می‌شود. می‌توان استدلال کرد که این افزایش آگاهی از آروماتراپی هم معایب و هم فوایدی دارد. باید اذعان کرد که بازار پر از اطلاعات و محصولات نادرست زیادی است.

به گفته برخی از کسب و کارها، روغن‌های پایه با بالاترین غلظت باید برای بهترین نتیجه روی پوست مالیده شوند. درست است؟

روغن‌های پایه مایعات بسیار غلیظی هستند که اثرات قوی دارند. این مواد نباید بدون مشاوره از متخصصان یا بدون شرکت در آموزش تخصصی استفاده شوند. از آنجایی که روغن‌های پایه عصاره‌های بسیار غلیظی هستند، استفاده مستقیم از آنها روی پوست توصیه نمی‌شود.

استفاده از غلیظ‌ترین و قوی‌ترین این مواد احتمالاً منجر به حساسیت‌های طولانی مدت خواهد شد. شرکت‌هایی که تبلیغ می‌کنند که روغن‌ها را می‌توان با غلظت یکسان استفاده کرد، احتمالاً از شما می‌خواهند که زودتر به آنها بازگردید تا خرید دیگری انجام دهید.


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید