ماساژ بازتاب درمانی: هر آنچه باید بدانید

با ماساژ بازتاب درمانی به پاهای خود عشقی که شایسته آن هستند را بدهید! با این روش درمانی باستانی آشنا ‏شوید و ببینید که چه فوایدی می‌تواند برای شما داشته باشد‎.‎

انجام ماساژ رفلکسولوژی پا

ماساژ بازتاب درمانی چیست؟

بازتاب درمانی، ماساژی محکم و درعین‌حال ملایمی است که آرامش را در هر دو پا به وجود می‌آورد، کشش و تنش را در بدن از بین می‌برد، آشفتگی ذهنی را فرو می نشاند و درد را تسکین می‌دهد.

بازتاب درمانی با فعال کردن قابلیت‌های بهبود یافتن در بدن به ایجاد سلامتی و برقراری تعادل برای عملکردهای جسمی، ذهنی، عاطفی و روحی کمک می‌کند. این نوع درمان طبیعی مدت‌هاست که نوعی درمان سنتی بی ضرر، ساده و سالم محسوب شده و هنوز هم در سراسر جهان استفاده می‌شود.

با ماساژ هر قسمت از پاها اعضایی که با آن قسمت در ارتباط هستند برانگیخته یا تسکین داده می‌شوند. رفلکس این ماساژ به‌طور دقیق و به درستی در اندام‌ها و غدد بسیار کوچک نیز انعکاس می‌یابد. بنابراین لمس پاها (به طور علمی) می‌تواند رفلکسی مطلوب، در عضو مربوط به آن داشته باشد. پاها، به وسیله ویژگی و وضعیت کفشان موقعیت ذهنی، فکری و روحی فردرا به روشنی بیان می‌کنند.

جوشش ناگهانی انرژی و هیجانی که به وسیله ماساژ پاها تولید می‌شود باعث نشاط بدن شده، مشکلات عاطفی را از بین برده و آرامشی در درون فرد ایجاد می کندکه به واسطه آن می‌توان به سلامت طبیعی دست یافت و آن راحفظ کرد.

تاریخچه بازتاب درمانی

شیوه کار و دانش بازتاب درمانی قرن‌هاست که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. انسان از همان آغاز خلقت که پا به عرصه هستی گذاشت و پایش با زمین ناهموار تماس پیدا کرد، کف پاهایش به طور طبیعی تحریک شد تا این که کفش اختراع شد و این پوشش، حساسیت مادرزادی پاها را به طور فزاینده‌ای کاهش داد.

به طور کلی پاها در سیر و سفر زندگی و پیشرفت بشر همیشه نقش حیاتی داشته‌اند و در طول تاریخ مظهر حرکت، امنیت و پایه و اساس روح و جسم انسان بوده‌اند. مصریان باستان عادت داشتند در جریان عمل مومیایی کردن، پوست کف پاها را بکنند تا روح را از حصار جسم برهانند و به زمین برگردانند.

طبق اسطوره شناسی ژاپن مظهر عقل قدیمی وجود داشت به نام اتو که اگر از او درباره قدرت‌های شفا بخش باور نکردنی پرسیده می‌شد می‌گفت:”دوست من به پاهایت نگاه کن تا بدنت را ببینی؛ محققین شگفت زده اعتراف می‌کردند که مفهوم آن را درک نمی‌کنند. اُتو آهسته پاسخ می‌داد: درک شما هرگز کافی نخواهد بود. به پاهایت نگاه کن، همین کافی است“.

بازتاب درمانی در کتب مقدس

در کتاب مقدس منابع بسیاری درباره پاها وجود دارد که به تطهیر از راه روغن مالی، شست و شو و ماساژ پاها اشاره می‌کند. بازتاب درمانی این عمل مقدس و این باور را تحقق می‌بخشد؛ زیرا پاک سازی درونی به معنای خلوص در تمام عمر است. هنوز هم در برخی از قسمت‌های محلی کشور هندوستان جوان‌ترها برای نشان دادن عشق و قدردانی، به پای پدر و مادرشان بوسه می‌زنند. گارفیلد بیستمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پس از ترور، از درد شدیدی رنج می‌برد. او شیوه‌های گوناگون درمان را امتحان کرد، اما وقتی به بازتاب درمانی روی آورد بهبود یافت و به آرامش و آسایش بسیار زیادی رسید.

بازتاب درمانی نوعی خود درمانی است که صرف نظر از رنگ پوست، اعتقادات مذهبی و وابستگی‌های اجتماعی در سراسر دنیا درمان طبیعی مطلوبی محسوب می‌شود. سادگی استفاده از این روش باعث شده است تأثیر قابل توجه آن در ایجاد هماهنگی کلی منسوخ نشود و امروزه به عنوان یک شیوه درمانی مناسبی که افراد را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد، مطرح باشد. پاها نشان دهنده ریشه و اساس ما هستند. اگر در تنگنا قرار بگیرند، انرژی و پتانسیل فرد را محدود می‌کنند؛ اما به محض رهایی، فرد بدون برخورد به مشکلات پیش می‌رود.

فواید ماساژ پاها در افراد سالم

  1. نوعی حس رضایت از استراحتی عمیق
  2. رهایی از ترس، اضطراب و ناامیدی
  3. افزایش انرژی فکری، جسمی و روحی
  4. افزایش اعتمادبه نفس
  5. بهبود کیفیت خواب
  6. اعتماد به صفات و ویژگی‌های شخصی و خصوصی خود و سایرین
  7. تمرکز عمیق و طولانی
  8. احساس کامل بودن
  9. احساس خشنودی، رضایت از زندگی و سلامتی
  10. اعتماد به نفس برای بیان آشکار عشق
  11. فرصت یافتن برای تغییرات شخصی و رشد و نمو

فواید ماساژ پاها در افرادی که از سلامتی کمتری برخوردارند

  1. از بین بردن احساس ناخوشی
  2. از بین بردن احساس عدم رضایت
  3. رفع خستگی
  4. تسکین عصبانیت، نگرانی و ترس
  5. کاهش تنش ایجادشده با آرامش عضلانی
  6. بهبود گردش خون
  7. پاک شدن از همه مواد خطرناک و آلوده بدن
  8. تبدیل وضعیت انفعالی، تنبلی و کم تحرکی به بیش فعالی
  9. ایجاد آرامش در قسمت‌های بیش از حد فعال و ناآرام
مشتری در حال دریافت ماساژ بازتاب درمانی پا خانم
بازتاب درمانی

مزایای یادگیری ماساژ بازتاب درمانی پا

  • همه افراد از کودک نوپا گرفته تا بزرگسال می‌توانند این حرکات را انجام دهند.
  • در هرزمان و در هرشرایطی می‌توان این حرکت‌ها را انجام داد.
  • داشتن دانش پزشکی برای رفلکس ماساژ پا مفید است اما ضروری نیست.
  • فقط پاها در معرض این حرکت‌ها قرار می‌گیرند. بنابراین دستپاچگی، کم رویی و آسیب پذیری احتمالی کاهش می‌یابد.
  • با اعضاء دردناک بدن سروکار ندارد و آن‌ها را دچار آشفتگی نمی‌کند. علاوه بر این احساس آرامش و تسکین را می‌توان با ماساژ قسمت‌های مختلف پا در فرد ایجاد کرد.
  • با این که پاها نسبت به کل بدن از سطح پوست کمتری برخوردارند اما به درمان کامل‌تر و دقیق‌تری می‌توان دست یافت.

کسب علم ماساژ بازتاب درمانی یک سیروسفر جالب، سرگرم کننده و نتیجه بخش است. برای سهولت بخشیدن به استفاده و بهره گیری از ماساژ بازتاب درمانی باید ازاصول خاص کاربردی واساسی استفاده کنیم. ماساژ پاها معمولاً ً یک ساعت طول می‌کشد، اما اثر آن همراه با واکنش‌های مطلوبش مدت بیشتری باقی خواهند ماند.

اثر ماساژ بازتاب درمانی

هر فرد نسبت به زندگی نگرش واحدی دارد که نشان می‌دهد احساساتش با جریان طبیعی انرژی همسو بوده و یا در تعارض است. این نگرش خوشی یا ناخوشی ذهنی، جسمی و روحی ایجاد می‌کند. شخص سالم با انرژی از خواب بر می‌خیزد و از آرامش برخوردار است و از هر گونه زمینه رقابتی که بر سر راهش قرار می‌گیرد لذت می‌برد. همیشه در جست و جوی فرصت‌های ارزشمند برای رشد و پیشرفت است، با اشتیاق کارش را انجام می‌دهد و قدر موهبت زندگی را می‌داند.

نگرش مثبت نشان دهنده سلامتی است در حالی که گله و شکایت‌های مداوم، ایرادگیری، نارضایتی، توقع‌ها و انتظارات بیهوده باعث به وجود آمدن بیماری می‌شوند. هنگامی که جسم از هدف روح دور می‌شود؛ فرد به شدت ناامید، متحیر، شکاک، غمگین و از نظر عاطفی تنها و بی کس می‌شود.

پیروی از نظام‌های اعتقادی محدود، منسوخ وغیر منطقی، فردیت انسان‌ها را می‌گیرد وآن ها را از فرصت‌های بی شمار و استفاده از استعدادهای منحصر به فرد خودشان محروم می‌کند. پس از آن رنجش و آزردگی ایجاد شده به صورت تنش جسمی بروز می‌کند که این تنش‌ها مشکلات زیر را به وجود می‌آورند:

  1. مانع پیشرفت شخصی فرد می‌شود.
  2. با موفقیت فردی تعارض پیدا می‌کند.
  3. فرد در موقعیت‌های عادی و بی اهمیت، بدون دلیل احساساتی می‌شود.
  4. به ناشکیبایی و خشم نابه جا منجر می‌شود.
  5. اشتها فرد کاهش یا افزایش می‌یابد.

هم چنین این تنش‌ها سبب می‌شوند که از موارد زیر استفاده نادرست شود

  1. نوشیدن الکل برای از بین بردن غم واندوه.
  2. خوردن غذا برای پوشاندن خود واقعی یا حفاظت از خود در مواجهه با رفتار خشونت آمیز.
  3. سیگار کشیدن برای ایجاد پرده‌ای برای در برگرفتن احساسات.
  4. مصرف دارو برای از بین بردن آشفتگی فردی.

در نهاد فرد بیمار روحیه سلامت بالقوه‌ای وجود دارد، که این روحیه با علم ذاتی به این که همیشه فرصت زیادی برای بهبود هست او را به سمت نیروهای محدودی که در دست دارد سوق می‌دهد و سبب می‌شود برای دستیابی به موقعیت زمانی و استراتژی در زندگی دوباره بیندیشد. نشانه‌های جسمی و غم و اندوه نشان دهنده ناخشنودی و نارضایتی درونی است. همه آگاهانه یا ناآگاهانه به طور ذاتی تمایل دارند از کمال سلامتی و تعادل برخورد آر باشند اما هر وقت که سلامتی فرد به مخاطره می افتد این احساس از بین می‌رود و با از پای در آمدن فرد در مسیرناشناخته ای قرار می‌گیرد. گاهی وقت‌ها بیماری تنها چیزی است که باعث هشیاری ما می‌شود، تا آن کسی باشیم که هستیم و تغییر عمیقی که نیاز داریم را در خود ایجاد کنیم.

درک پاهای انسان با استفاده از سرچشمه‌های باطنی و قدرت ذاتی سبب کشف دوباره پایه و اسا س و جنبه‌های حیرت انگیز او می‌شود. زبان بدن انسان به طور دقیق تحت تأثیر خصوصیات در حال تغییر پاهای او قرار دارد.

وضعیت نامناسب کف پاها شرایط روحی را به شیوه‌های زیر منعکس می‌کند

  1. احساس ناراحتی
  2. آزردگی
  3. آشفتگی و: نداشتن آرامش
  4. نداشتن قدرت و انرژی
  5. از بین رفتن شور و هیجان
  6. ضعف
  7. غم

باوجود این که شرایط زیر بنایی ناخوشی از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت است اما بدن توانایی بهبود طبیعی حیرت انگیز و قابل توجهی دارد. به خصوص در وضعیت آرامشی که به وسیله ماساژ پاها ایجاد می‌شود. افراد سالم ذهنشان را با افکار محبت آمیز تغذیه می‌کنند تا راه ر سیدن به موفقیت را هموار کنند. از دید آن‌ها هر روز فرصتی برای انجام کارهای ارزشمند وجود دارد.

انجام ماساژ بازتاب درمانی برای دادن حس آرامش و زدودن غم و اندوه به مشتری، گل
ماساژ بازتاب درمانی پا

مهار غم واندوه با ماساژ

غصه باعث عملکرد نامناسب یا نقص و از کار افتادگی قسمت‌هایی از بدن می‌شود که امکان دارد پیامدهای احتمالی زیر را به دنبال داشته باشد:

  1. به وجود آمدن زخم در اثر یأس و ناامیدی که به تدریج انسان را از پا در می‌آورد.
  2. به وجود آمدن استرس زیاد در اثر فشار تضادهای حل نشده عاطفی.
  3. نداشتن عشق واقعی نسبت به خود و سایرین.
  4. قسی القلب شدن در راه به دست آوردن مال و ثروت.
  5. ترس از خوب نبودن که در اثر فشار باعث ایجاد درد می‌شود.
  6. انتقاد دایمی از همه کس و همه چیز.
  7. ضربه‌های ناشی از تحت کنترل دایمی بودن یا از سعی و تلاش برای بالا دست بودن.
  8. اختلال کلیه‌ها در اثر درهم شکستن، ناامیدی و دلسردی.

ماساژ پاها، انرژی زندگی را همراه با انرژی طبیعی درون بدن به سوی آزاد کردن گره‌های انرژی هدایت کرده و بدن را سرشار از عواطف و احساسات می‌کند.حل مشکلات ممکن است خستگی زیاد ایجاد کند زیرا بدن در تلاش برای بهبود یافتن است و این انرژی‌ها به حدی قوی هستند که هر گونه نشانه‌ای را (حتی جزیی) با اهمیت می‌دانند.

 با توجه به موج احیا ء شده انرژی که به همه بدن نیرو می‌بخشد ذهن، جسم و روح آدمی (که دیگر تحت فشار قرار ندارد) بدون تردید می‌تواند به طور مؤثر و مفید عمل کند. تاریخچه ماساژ بازتاب درمانی در زمینه مقابله با ناراحتی و بیماری‌ها در سراسر جهان اهمیت زیادی دارد.

علم پزشکی جدید و ماساژ بازتاب درمانی

پزشکی ارتدکس با 300 سال قدمت در مقایسه با شیوه‌های درمان تکمیلی نظیر ماساژ بازتاب درمانی که چندین قرن از عمرش می‌گذرد، بسیار نوپاست. انواع درمان طبیعی از راه تحقیق‌های پزشکی، چشم انداز و درک وسیع‌تر از ساختار تشریحی، فیزیولوژیکی، آسیب شناسی و هم چنین عملکرد ذهن و جسم به دست آورده است.

با درک این موضوع، شیوه‌های درمان قدیمی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای یافته و با تطابق مداوم دیدگاه‌های خود توانسته است با نیاز روز افزون و متغیر اجتماع امروزی همگام شود. جالب این که بزرگ شدن فیزیکی بدن و پاها بر پیشرفت همه جانبه و پیچیده ذهن، پی در پی تأثیر می‌گذارد. افراد با رشد و اشغال فضای بیشتر هر روز احساس راحتی بیشتر کرده و به این ترتیب در زندگی اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند.

بقراط، پدر علم پزشکی معتقد بود محفوظات ذهنی و شرایط تغییر پذیر فیزیکی ممکن است با افت و خیزهای درون انسان قابل پیش بینی باشد. با این روش درمان مناسب‌تری را می‌توان تعیین کرد، هم چنین وضعیت طبیعی، سلامت و آرامش درونی افراد را نشان می‌دهد و ناخوشی سطحی، آشفتگی یا تضاد درونی را باز می‌تاباند.

سلامتی و هماهنگی کلی

با این وجود وقتی که مشغله ذهنی ناسالم با دیدگاه‌های گمراه کننده دنیای مادی و فیزیکی به درون انسان رخنه کند، روح را از خرسندی نهایی بی نصیب می‌کند و مرز بین سلامتی و نا خوشی را از بین می‌برد. اگر این روند خود باوری و عزت نفس را تضعیف کند به احتمال زیاد بعد از آن با محرومیت ایجاد شده، خود انتقادی و انکار شخصی به طور طبیعی آشکار می‌شود. به همین علت سلامتی و هماهنگی کلی تنها وقتی ایجاد می‌شود که در تمام سطوح ذهنی، جسمی و روحی غنی سازی کامل وجود داشته باشد. اگر این فرصت‌ها نادیده گرفته شوند، درجه‌های مختلفی از نارضایتی، ناامیدی و سردرگمی ایجاد و منجر به گفت وگوی ذهنی انتقاد آمیز و ناراحت کننده می‌شوند که احتمال ناخوشی ناشی از نگرانی و ناراحتی را افزایش می‌دهند.

ماساژ بازتاب درمانی پای آقا با دو دست
ماساژ بازتاب درمانی پا

پزشکی جدید با ارائه راه حل‌های بهبود دهنده دردها، نیازهای جسمی و ناراحتی‌های فکری را خیلی خوب برطرف می‌کند. وقتی که این شیوه‌ها و گام‌های اولیه مناسب بتوانند به خوبی استفاده شوند، نشانه‌های ناخوشی که با طولانی شدن در سطح روحی و عاطفی موجب تغییرهایی شده‌اند از بین رفته و سبب می‌شوند فرد احساس بهتری داشته باشد.

تغییر کامل ساختار فکری فرد و دگرگونی نگرش او عامل اساسی در جهت رسیدن به آرامش به شمار می‌رود. زیرا زندگی زاییده ادراک‌های شخصی است. دارونماها (قرص‌های بدون دارو) می‌توانند پادتن‌های مؤثری باشند، به خصوص وقتی که با اعتقاد و ایمان تجویز شوند؛ یعنی، به قدری قانع کننده باشند که عقیده مصرف کنند ه را به طور کامل تغییر دهند.هر چیزی را که ذهن باور می‌کند در بدن به واقعیت تبدیل می‌شود.

هر چند جوش خوردن استخوان‌های شکسته به وسیله ماساژ بازتاب درمانی امکان پذیر نیست اما با استراحت، درد و رنج ناشی از شکستگی تسکین یافته و با ایجاد محیطی آرام و بی دغدغه روند بهبود سرعت می‌یابد.

اثر ماساژ بازتاب درمانی در بهبودی

ماساژ بازتاب درمانی بدون این که نیاز داشته باشد خاطرات گذشته را یاد آوری کند با بهبود ذهن، جسم و روح در سطح نیمه آگاه سبب بهبود طبیعی می‌شود و به این ترتیب مانع از بروز غم، اندوه و آشفتگی عاطفی بیشتر خواهد شد. علم پزشکی جدید به ماساژ بازتاب درمانی و سایر شکل‌های درمان تکمیلی، انگیزه پیشروی در درمان را می‌دهد. ماساژ بازتاب درمانی درست مثل نشانه‌های ناخوشی، وضعیت ذهن را منعکس می‌کند. بنابراین ویژگی‌های پاها علت ریشه‌ای شرایط تغییر پذیر طولانی را قبل از این که این نشانه‌ها به عنوان ناخوشی در بدن نمایان شوند، نشان می‌دهند. اهل طب نگرش کلی‌تری نسبت به مسئله بهبود دارند و وقتی که از ماساژ بازتاب درمانی و پزشکی جدید با هم به درستی استفاده شود، ترکیب پرتحرک و فعالی ایجاد می‌شود.

برای سرعت بخشیدن به این روند هنوز عده بسیاری از آنان همراه با درمان‌های اصولی، ماساژ بازتاب درمانی را تجویز می‌کنند که نتایج چشم گیری نیز به همراه داشته است. ترکیب ماساژ بازتاب درمانی و پزشکی جدید مزیت تلفیق علم سنتی و دانش و تکنیک پیچیده و جدید را به همراه دارد، به گونه‌ای که همه می‌توانند از هر دو وجه استفاده کنند.

خواص ماساژ بازتاب درمانی

فرد دریافت کننده رفلکس پس از ماساژ به طور کلی احساس بسیار شگفت انگیزی پیدا می‌کند. این افراد هوشیارتر می‌شوند و احساس جوانی، نشاط، آرامش و خشنودی می‌کنند و هنگام حرکت احساس می‌کنند در پاهایشان فنر وجود دارد.

هنگام ماساژ، تنش از بین می‌رود و گردش خون در مویرگ‌های خونی آرامش یافته و جریان تازه‌ای می‌یابد و سبب پخش مواد مغذی و نیروهای زنده حیاتی به طور مؤثر و کافی در سراسر بدن می‌شود. هم چنین در این شرایط مواد زائد و سمی آسان‌تر از بین می‌روند.

نتیجه سم زدایی رهایی از احساس‌های دردسر ساز و بی‌ارزشی است که اثرات بسیار مخرب و خطرناکی دارد. رفلکس شناس با اجتناب از هر گونه موانع رشد شخصی و خود باوری، با هر گونه تمایلات ناخواسته مقابله می‌کند. با دوری از حصارها احساسی، ذهن، جسم و روح فرد را روشن کرده، برای آرامش درونی و هماهنگی ذهنی فضای کافی ایجاد می‌کند. به این ترتیب برای عملکرد مؤثر و طبیعی جسم، ذهن و روح شرایط مطلوب فراهم و منابع انرژی جسمی در سطح بسیار اندک دوباره ذخیره و احیاء می‌شود.

بهبود بیماری‌های متداول به وسیله ماساژ بازتاب درمانی

ماساژ بازتاب درمانی به وسیله رهایی نیمه آگاهانه از ترس‌های احساسی (که ضربه عاطفی بر ذهن وارد می‌کنند، جسم انسان را از شکل می‌اندازند و روح را دچار غم و اندوه می‌کنند) بیماری‌های معمولی را بهبود می‌بخشد.

بیشتر مواقع بهبودی زمانی ایجاد می‌شود که:

  • ذهن، فردیت خود را بپذیرد و ابراز کند.
  • استعدادهای فردی واقعیت پیدا کنند و تصفیه شوند.
  • عشق خالصانه وجود داشته باشد.
  • جسم از نشانه‌های پریشانی رهایی یابد.
  • احساس افسردگی پس از بیماری از بین برود.
  • تغییر ذهنی از ایجاد مجدد بیماری جلوگیری کند.
  • هماهنگی و آرامش درونی به وجود آید.
  • برای بهبود یافتن علاقه و تمایل وجود داشته باشد.

تمام این موارد به وسیله ماساژ بازتاب درمانی میسر و امکان پذیر می‌شود و به انسان کمک می‌کند تا خودش را برای زندگی بهتر آماده کند.


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید