درمان بیماری‌ها با ماساژ درمانی

آیا از مشکل پزشکی رنج می برید که با ماساژ قابل درمان است؟ در این مقاله با انواع ماساژ درمانی و فواید ‏خاص آنها آشنا شوید. تنها یک کلیک با بهبودی فاصله دارید!‏

ماساژدرمانگر در حال ماساژدرمانی کتف بیمار مرد

ماساژ درمانی چگونه اثر می‌کند؟

معمولا انواع ماساژ با یک مکانیسم مشابه بر روی بدن اثر می‌گذارند. زمانی که ماهیچه بیش از حد فعالیت دارد تجمع مواد زاید از جمله اسیدلاکتیک می‌تواند باعث درد، گرفتگی و حتی اسپاسم عضلات شود. ماساژ بطور عام و ماساژ سوئدی بطور خاص، گردش خون و جریان لنفاوی را بهبود بخشیده، مواد غذایی و اکسیژن تازه را به بافت‌های مزبور می‌رساند و به خروج مواد سمی از بدن و بهبودی فرد کمک می‌کند.

همچنین عضلات در حال کشش می‌توانند به رگ‌های خونی و اعصاب فشار آورده و با محدود کردن جریان خون باعث ایجاد درد شوند. با ماساژ منطقه مورد اثر، به‌ تدریج فشار عضله بر اعصاب درگیر کاهش یافته و درد کاهش می‌یابد. همین مکانیسم در بهبود عضلات آسیب دیده با ماساژ باعث سودمندی آن است.

علاوه بر این، ماساژ باعث افزایش اندروفین‌ها (نابودکننده‌های درد) و افزایش ترشح هورمون سروتونین (تعدیل‌کننده خلق و خوی) می‌شود. همچنین ثابت شده که هورمون استرس (کورتیزول) را آزاد می‌نماید. به همین دلیل ماساژ اغلب به عنوان یک درمان تکمیلی برای افرادی که سیستم ایمنی آنها بر اثر استرس تضعیف شده، توصیه می‌شود.

ماساژ در معالجه بیماری‌ها نیز کاربرد دارد. برخی از موارد درمانی ماساژ به شرح زیر هستند:

  • افزایش جریان خون در بدن
  • کاهش استرس و تنش‌های روزانه
  • ایجاد آرامش بعد از ورزش‌های سنگین
  • تقویت عضلات و کمک به برنامه‌های توانبخشی
  • رفع گرفتگی و کوفتگی عضلات
  • تاثیر مستقیم در بهبود و روند کارایی اندام‌های داخلی
  • کاهش خطر ابتلا به واریس در افراد مستعد به ابتلا
  • کمک به کاهش درد و درمان بیماری آرتروز (زانو و گردن)
  • دادن فرم و زیبایی به ماهیچه‌ها و جلوگیری از به وجود آمدن شکل نامناسب ستون فقرات
  • ایجاد طراوت و شادابی برای پوست بدن
  • کمک به رفع مشکلات بدخوابی
  • پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها به وسیله افزایش جریان خون در بدن از طریق کلیه‌ها

رشد مجدد و بازیابی عضله با ماساژ

تحقیق جنجالی جدیدی نشان داد که ماساژ درمانی می‌تواند به رشد مجدد عضله بعد از جراحت کمک کند حتی وقتی‌که به عضو مقابل و سالم آن اعمال شود.

دور زمانی است که ماساژ در دنیای فیزیولوژی به‌عنوان درمانی آسان برای به‌کارگیری با تأثیرهای جانبی بسیار شناخته می‌شود. روشی که باعث تسهیل درد کاهش اضطراب و استرس افزایش انعطاف‌پذیری تقویت سیستم ایمنی و بهبود گردش خون می‌شود، اما ارزش آن در بازتولید عضله موضوعی است که به‌تازگی اثبات‌شده است و محققین از دانشگاه ایالتی کلرادو (CSU) و دانشگاه کنتاکی فواید شگفت‌انگیز بسیاری را از این روش در درمان بیماری‌ها کشف کرده‌اند.

محققین نشان دادند که ماساژ می‌تواند باعث رشد مجدد بافت عضله پس از جراحت شود حتی وقتی به عضو مکمل آسیب‌ندیده اعمال شود. این تحقیق که در شماره نوامبر نشریه The Journal of physiology منتشر شد نشان داد که رشد عضله پس از ماساژ سرعت بیشتری می‌یابد آن‌هم به این خاطر که ساخت پروتئین در سلول‌ها بهبود پیدا می‌کند.

همچنین تصریح شد هنگامی‌که یک پا ماساژ داده می‌شود عضله پای ماساژ داده نشده دیگر نیز رشد سریع‌تری پیدا می‌کند این موضوع به‌ویژه برای کسانی که در تخت خواب بستری هستند، افراد سالمند یا آن‌هایی که در بیمارستان به سر می‌برند بسیار کارگشاست چراکه عضله به‌سرعت در طول بیماری از دست می‌رود و رشد مجدد آن آسان نیست به‌ویژه در افراد سالمند.

Karyn Hamilton و Ben Miller از اعضای دپارتمان سلامتی و ورزش (CSU) و از نویسندگان این گزارش میگویند که ماساژ یک عضو ممکن است فوایدی برای دیگر عضو ماساژ داده نشده داشته باشد که این خارق‌العاده است به‌عنوان‌مثال چنانچه یک پای شما آسیب‌دیده و غیرقابل ماساژ دادن باشد، ماساژ پای دیگر طبق شواهد می‌تواند مفید فایده واقع شود.» Hamilton می‌افزاید این یافته خارق‌العاده می‌تواند کاربردهای بسیار فراوانی داشته باشد.

محققین از موش‌هایی استفاده کردند که تحرکشان تا حدی کم شده بود و شروع به از دست دادن توده عضلانی کرده بودند سپس کار بازیابی بر روی آن‌ها انجام شد. در زمان بازیابی موش‌ها هرروز ماساژ داده شدند و محققین اندازه فیبرهای عضلانی آن‌ها میزان ساخت پروتئین و حضور سایر سلول‌ها و ارتباطات سلولی را تجزیه‌وتحلیل کردند تیم تحقیق، مطالعاتی را با داوطلبین انسانی شروع کرده است و امیدوار است که نتایج مشابهی را دریافت کنند.

Esther Dupont یکی دیگر از محققین دانشگاه کنتاکی می‌گوید: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که ماساژ می‌تواند در موقعیت‌هایی که سایر درمان‌ها مانند ورزش و تحرک، قابلیت اجرا ندارند قابل‌استفاده قرار گیرد. در موارد دارای مراقبت بالا و در بیمارانی که تحت شرایط ممنوعیت به‌کارگیری وزن اضافه پس از عمل‌های ارتوپدیک هستند ماساژ کمک بسیار مهمی خواهد بود.

از تغذیه پوست تا درمان بیماری ها با ماساژ

یکی دیگر از کاربردهای ماساژ درمانی، بهبود تغذیه پوست است که با آن پوست شادابی، طراوت و زیبایی پیدا می‌کند؛ زیرا مواد زائد موجود در عضلات دفع می‌شود.

درمان کمکی برای بسیاری از بیماری‌های عضلانی ـ اسکلتی مانند آرتروز با ماساژ امکان‌پذیر است؛ زیرا عضلات را شل کرده و درد را کاهش می‌دهد. ماساژ در درمان برخی بیماری‌های عصبی، عضلانی مانند فلج نیز کمک کننده است.

نکته قابل توجه در این مورد آن است، افرادی که ترجیح می‌دهند علاوه بر درمان دارویی، از ماساژ درمانی نیز استفاده کنند، باید این کار را تحت نظر پزشک و توسط فردی ماهر و متخصص انجام دهند. با افزایش سن و شکننده‌تر شدن استخوان‌ها و یا بروز پوکی استخوان، کوچکترین ضربه می‌تواند استخوان را دچار شکستگی‌های کوچک کند. بنابراین توصیه می‌شود ماساژ تحت نظر پزشک انجام شود.

ماساژ نوزاد

مانورهای انجام شده در ماساژ، حتی در نوزادان نیز کاربرد دارد. به این ترتیب که گاهی نوزاد به دنبال خوردن شیر دچار درد معده می‌شود، در این صورت ماساژ خیلی سطحی می‌تواند کمک کننده باشد. از طرفی ماساژهای عمقی نیز باعث چابکی و سرحال شدن نوزاد می‌شود. درمان موضعی چاقی به روش ماساژ درمانی ازجمله موضوعاتی است که اغلب مورد بحث قرار می‌گیرد.

یکی از اساتید در این رابطه معتقد است: شواهد علمی در مورد مؤثر بودن ماساژ برای از بین بردن چربی‌ها وجود ندارد؛ اما نکته قابل توجه آن است که این کار باید توسط کسی انجام شود که از اصول و آناتومی بدن مطلع باشد تا بتواند اعضایی را که زیر دست او لمس می‌شود تشخیص دهد و آسیبی به بدن فرد وارد نکند.

به گفته یکی از متخصصان فیزیوتراپی، چربی‌ها منبع انرژی برای بدن هستند که تنها با انقباض عضلات و فعالیت می‌سوزند؛ بنابراین ماساژ تأثیری در سوختن انرژی ندارد و حتی در برخی موارد باعث ورود مولکول‌های چربی به دستگاه گردش خون شده و در نتیجه منجر به آمبولی و مرگ می‌شود.

ماساژور در حال ریختن روغن مخصوص ماساژ بر روی پوست نوزاد تازه متولد شده
ماساژ نوزاد با روغن مخصوص

اشکال مختلف درمان طبیعی

واسطه‌های درمان طبیعی با ایجاد نظم و ترتیب در شیوه مداوا و درمان می‌توانند سبب رشد ذهن، جسم و روح شوند. تکنیک ” الکساندر “ وضعیت جسمی را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که عضله‌ها در وضعیت تعادل قرار گرفته و در نهایت باعث احیای انرژی درهمه بدن می‌شود.

رایحه درمانی

در ” آروماتراپی “ هنگام ماساژ بدن، از حس خاطره انگیز بوی خوش استفاده می‌شود. در این روش برای تسریع روند بهبود، هنگام ماساژ رفلکسولوژی یا پس از آن از روغن‌های بسیار عالی استفاده می‌کنند.

  • گیاه اُرس سم زدایی می‌کند.
  • ترنج مسکن اعصاب است.
  • روغن بهار نارنج اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.

رنگ درمانی

”آروماتراپی“ با برقراری تعادل در ارتعاشات بدن، وضعیت فرد را متعادل می‌کند. تجسم رنگ هنگام انجام ماساژ رفلکسولوژی، آهنگ کلی ذهن، جسم و روح را به طور مؤثر تغییر می‌دهد. بلور و سایر سنگ‌های قیمتی خواص درمانی مؤثری دارند. آویختن یک قطعه کوارتز قرمز در هر یک از دست‌ها، ضمن ماساژ رفلکسولوژی خودباوری را تقویت می‌کند و همه بدن را سرشار از ارتعاش تازه خواهد کرد، به خصوص وقتی که به آرامی سنگ‌ها روی شکم (قسمت‌های رفلکس کننده شبکه خورشیدی) قرار داده شوند.

گیاه درمانی

” گیاه درمانی “ عبارت است از عصاره طبیعی گیاهانی که به صورت خوراکی مصرف می‌شوند و افکار تهدید آمیز مزمن را تسکین داده، تغییرات رفتاری را تعدیل و همراه با درمان ماساژ رفلکسولوژی، چرخه‌های تخریب روحی را قابل کنترل می‌کند. در حالی که پاها را ماساژ می‌دهید، همیشه یک بطری شربت آرام بخش گیاهی برای مواقعی که دچار ناراحتی روحی شدید می شوید در دسترس نگه دارید.” گیاه درمانی“ خواص پزشکی بی شماری دارد؛ زیرا گیاهان منبع طبیعی انرژی هستند و در ماساژ رفلکسولوژی برای حفظ سلامتی، نقش تکمیلی را به خوبی ایفا می‌کنند. در ”موسیقی درمانی“ سلول‌های بدن انسان به وسیله نوسانات صوتی تنظیم می‌شوند و زمانی که با ماساژ رفلکسولوژی همراه شود، می‌تواند اثرات درمانی بسیار خاصی ایجاد کند؛ چون برای پدید آوردن هماهنگی داخلی ساختار اصلی را تنظیم می‌کند.


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید