با ماساژ سر هندی آشنا شوید: تاریخچه، مزایا و موارد دیگر

ماساژ سر هندی برای قرن هاست که برای تسکین استرس، سردرد و تنش ‏عضلانی استفاده گردیده است. با راهنمای جامع ما با تاریخچه، مزایا و تکنیک های آن آشنا شوید.‏

ماساژور زن هندی، سر دختر جوان را ماساژ سر هندی میدهد.

ماساژ سر هندی به انگلیسی Indian Head Massage یکی از تکنیک‌های ماساژ است که شامل طب فشاری در پشت، شانه‌ها، گردن و سر است. هدف از انجام این نوع ماساژ در مرحله اول آزاد کردن گره‌های عضلانی و کاهش تنش در قسمت فوقانی بدن است. البته با انجام این نوع ماساژ گردش خون در قسمت سر شما افزایش پیداکرده و خون‌رسانی آسان‌تر شده و همچنین رشد موها شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

تاریخچه

ماساژ سر هند بخشی از یک شیوه مراقبت بهداشتی باستان هند است. بیش از 1000 سال است که ماساژ سر هندی انجام می‌شود. البته تاریخدانان بر این اعتقاد هستند که خود Ayurveda بیش از 3000 سال قدمت دارد و مردم از آن زمان‌ها این تکنیک بهداشتی را مورداستفاده قرار می‌دادند. پس می‌توان گفت که این نوع ماساژ یکی از قدیمی‌ترین انواع ماساژ در دنیا می‌باشند که توسط مردم هند انجام می‌پذیرفته است.  ماساژ سر هندی توسط زنان اختراع شده است. این سبک خاص ماساژ در درجه اول و در آن زمان‌ها برای افزایش چربی پوست و سلامتی موی دختران استفاده می‌شده است. ماساژ سر هندی اغلب به همراه مالیدن روغن‌های مختلف مانند روغن نارگیل، زیتون و کنجد انجام می‌شود که هرکدام از این روغن‌ها فواید بسیار زیادی برای پوست سر و اندام‌های مختلف بدن دارند.

در آن زمان‌ها این یک سنت خانوادگی بود؛ مادران سر نوزادان خود را ماساژ می‌دادند و به فرزندانشان نیز این نوع ماساژ را آموزش می‌دادند تا آن‌ها نیز این کار را به فرزندانشان آموزش دهند. این‌گونه است که ماساژ پوست سر هندی نسل به نسل منتقل شده و به ما رسیده است.  تا همین اواخر، در حدود سال 1973، این سبک ماساژ هنوز به هند محدود بود و برای دیگر نقاط جهان کامل ناشناخته.

معرفی ماساژ سر هندی

Narendra Mehta نام کسی است که این ماساژ را به دنیا معرفی کرده است Narendra Mehta بعدازاینکه به دلیل ادامه تحصیل از هند به انگلستان آمد جهان را با این ماساژ سنتی و ویژه آشنا کرد. زمانی که او در انگلستان بود به دلیل اینکه این نوع ماساژ را در یافت نمی‌کرد و تحت فشار قرارگرفته بود؛ به همین دلیل هم به هند بازگشت. در بازگشت بعدی او به انگلستان، وی تصمیم گرفت که این نوع ماساژ را به‌عنوان نوعی خدمات به مردم ارائه دهد. ماساژ سر هندی از انگلستان گسترش پیداکرده و امروزه در بسیاری از کشورها انجام می‌پذیرد.

از هند تا غرب

این نوع ماساژ بیش از هزار سال قدمت داشته و در بین خانواده‌ها در هند به‌عنوان شغل یا درمان رایج است. در سال 1970 این نوع ماساژ با تغییراتی مانند اضافه شدن بخش‌های شانه‌ها، گوش‌ها، بخش‌هایی از گردن و … در غرب رواج پیدا کرد و به خاطر مزایایی همچون آرامش، رفع سردرد، شل کردن عضلات و رفع اسپاسم‌های صورت بسیار محبوب و همه گیر شد. ماساژ سر هندی می‌تواند به‌صورت خشک یا حتی با استفاده از روغن انجام شود. در روشی که با استفاده از روغن این ماساژ صورت می‌پذیرد علاوه بر فوایدی که برای رفع میگرن و سردرد دارد می‌تواند به تقویت و تغذیه ریشه موها نیز کمک شایانی کند.

این نوع ماساژ به شل شدن و رفع اسپاسم صورت و نواحی مختلف سر و گردن کمک کند و ترکیبی از ماساژ شیاتسو و عمیق بافت بوده و موجب ترشح اندورفین می‌شود و این ماده همچنین باعث کاهش استرس و جریان بهتر خون می‌شود. اگر فرد دچار پوکی استخوان و یا مشکلات ستون فقرات باشد ماساژ دهنده متناسب با شرایط فرد شدت فشار را تعیین می‌کند تا ماساژ متناسب با شرایط فرد باشد و در حین یا بعد ماساژ مشکلاتی برای فرد ماساژ گیرنده ایجاد نشود.

ماساژور سر زن جوان را ماساژ سر هندی میدهد.
ماساژ سر هندی

مزایای ماساژ سر هندی

  1. بهبود میگرن و سردرد
  2. رفع اختلال‌هایی نظیر بی‌خوابی و تنظیم خواب و بهبود بخشیدن کیفیت خواب فرد
  3. انعطاف‌پذیری و از بین بردن اسپاسم در ناحیه صورت، سر، شانه و گردن
  4. 4. کمک به رسیدن گلوکز و اکسیژن موردنیاز به مغز
  5. کمک به بهبود اختلال‌های تنفسی نظیر آسم
  6. تحریک پوست سر و کمک به گردش جریان خون در آن نواحی و درنتیجه تغذیه و رشد ریشه‌ای مو سر فرد
  7. کمک به بهبود افسردگی
  8. رفع اضطراب
  9. بالا بردن تمرکز
  10. باعث نرمش و انعطاف‌پذیری سر، گردن و شانه می‌شود.
  11. افزایش عرضه اکسیژن و گلوکز به مغز را در پی دارد.

مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید