آشنایی با جادوی ماساژ یومی هو: تاریخچه و فواید

با قدرت های جادویی و شفابخش ماساژ یومی هو آشنا شوید! در مورد تاریخچه، فواید و چگونگی کمک آن به بازیابی سلامت جسمی و روانی خود بیاموزید.

دختر جوان بر روی زمین بصورت چهارزانو نشسته و ماسور اقا زانئهای خود را به پشت او تکیه داده و با کشیدن دست های دختر به او ماساژ یومی هو میدهد

ماساژ یومی هو چیست؟

ماساژ یومی هو Yumeiho یکی از سبک‌های ابداع‌شده ماساژ است که پایه و بیس کار در آن ماساژ‌های شرقی است. تکنیک‌های اساسی یومی هو از روش ماساژ شائولین گرفته شده است. این روش پیش‌تر بانام Diina Massage شناخته می‌شد که معنای آن به زبان اسپرانتو ماساژ الهی است؛ اما بعدتر سایونجی ماسایوکی تصمیم گرفت نامی صحیح و مرتبط را برای روش ابداعی خود انتخاب کند. ازاین‌رو آن را روش اصلاح لگن خاصره و فشار و مالش درمانی یا همان یومی هو نامید و به‌سرعت توانست در سطح جهانی گسترش پیدا کند. روش یومی هو که در کل مشتمل بر 100 تکنیک و 48 نرمش فردی است، به نحوی است که هرکسی می‌تواند آن را بیاموزد.

تاریخچه یومی هو

هنر ر‌ها ورزی یا ماساژ یومی هو زاییده ذهن خالق استاد سایونجی ماسایوکی از ژاپن بر اساس دانش‌های رزمی و طب سنتی چینی و ژاپنی مانند Zheng Fa Ti  است. برخی از این روش‌های سلامت بخشی توسط SHUICHI OHNO HIDEGATSU به ژاپن آورده شد و استاد سایونجی این روش‌ها را از استاد اهنو فراگرفت. استاد سایونجی به مدت بیش از 20 سال از زندگی خویش را صرف آموختن روش‌های مختلف سلامت بخشی طبیعی شرقی نمود که نتیجه آن ابداع روش ر‌ها ورزی و سلامت بخشی یومی هو بود.

مبدع یومی هو سایونجی ماسایوکی مؤسس و مدیر انستیتوی بین‌المللی یومی هو و طب کاربردی پیشگیرانه مستقر در ژاپن بود. یومی هو توسط مرکز رسمی و بین‌المللی طب کاربردی پیشگیرانه در ژاپن در دنیا گسترش یافت و امروزه در بسیاری از کشور‌های دنیا این روش سلامت بخشی جهت حفظ سلامتی و تندرستی به کار گرفته می‌شود. انستیتوی بین‌المللی مستقر در ژاپن که هم‌اکنون تحت مدیریت اوزاکی است با همکاری انستیتوی یومی هو اروپا که دفتر مرکزی اتحادیه اروپا از طرف انستیتوی بین‌المللی مستقر در ژاپن است و دیالسکی مسئول آن است.

انجمن جهانی یومی هو

یک انجمن جهانی نیز با موضوع یومی هو تأسیس شد که در زمان حیات خود ماسایونجی ملغی شد و با نام انجمن جهانی یومی هو فعالیت داشت و دارای یک مجله به نام مجله جهانی یومی هو نیز بود. انجمن جهانی یومی هو با تشکیل کمیت‌های در مناسبت دوازدهمین کنگره بین‌المللی سازمان جهانی پزشکان اسپرانتیست در سال ۹۹۹۱، در جمهوری چک تأسیس شد. درن‌هایت نیز حیات این انجمن تا سال 2003 ادامه داشت و این تأسیس در سال 2003 بالاخره لغو شد. از علل ملغی شدن انجمن سوءتفاهم در مورد محل استقرار دفتر مرکزی شرکت و وضعیت حقوقی در آن زمان بود.

اولین شماره از انتشار مجله جهانی یومی هو نیز در ژوئیه سال 2000 چاپ شد. این اثر توسط سایونجی ماسایوکی تأسیس شد و به‌عنوان ارگان رسمی انجمن تا سال انتهایی حیات انجمن 2003 به چاپ می‌رسید. ماسایوکی سایونجی در سال 1943 در اوتسونومیا به دنیا آمد و به‌صورت کامل اتفاقی مسیر ماساژ را برای زندگی خود برگزید. در جوانی بااینکه علاقه‌ای به تحصیلات آکادمیک نداشت با اصرار پدر، در دوره‌های دانشگاه meiji توکیو شرکت کرد و رشته تجارت را در آنجا برگزید. درن‌هایت پس از مدتی دانشجویی تحصیلات آکادمیک را ر‌ها کرد و به دنبال شغل و حرفه ای رفت که عمر خود را روی آن بگذارد و زندگی کند.

در ابتدا به رانندگی و کار با اتومبیل روی آورد اما در ذهن خود این را مرور می‌کرد که آرزویش یک راننده حرف‌های شدن نیست. به همین دلیل، هم‌زمان با رانندگی به تحصیل زبان چینی و خطاطی روی آورد تا در آینده یک خطاط حرف‌های شود و بعد معلم خوشنویسی شود و با آموزش خوشنویسی زندگی کند. لذا 10 سال از عمر خود را برای تحصیل در این امر سپری کرد و سپس مربی شد و شروع به آموزش کودکان بلکه نوجوانان، جوانان و بزرگ‌سالان کرد.

در طول فعالیت به‌عنوان مربی خوشنویسی، در یافت که این مسیر زندگی او نیست و آموزش آن برای وی دشوار است زیرا به نظر وی بچه‌ها از یادگیری بیزار بودند و فقط به این دلیل می‌آمدند که والدینشان می‌خواستند. بچه‌ها در کلاس سایونجی فقط می‌خواستند بازی کنند و یادگیری را جدی نمی‌گرفتند لذا برای یادگیری بچه‌ها وی باید بسیار تلاش می‌کرد و این کار صبر زیادی می‌طلبید. درن‌هایت بعد از سه سال مربیگری سایونجی به این نتیجه می‌رسد که مربیگری برایش مناسب نیست.

وی در حین اینکه به‌عنوان مربی خوشنویسی مشغول به کار بود مادرش بیمار شد و مبتلا به فشارخون بالا گشت و به همین دلیل سکته مغزی شد. بعد فهمید مادرش برای کنترل فشارخون باید تمام عمر خود را به مصرف دارو برساند. این به نظر او به معنای بهبود نبود لذا به مطالعه درباره پزشکی علاقه‌مند شد البته نه پزشکی رسمی بلکه پزشکی سنتی و روش‌های درمانی جایگزین.

در همان زمان که مشغول مربیگری بود کتاب‌های مختلفی را راجع به‌سلامتی و بیماری مطالعه کرد که در بین آن‌ها بعضی کتاب‌های خاص او را علاقه‌مند کردند. کتابی را در مورد کایروپراکتیک مطالعه کرد که به موضوع ستون فقرات پرداخته بود و طبق تکنیک‌های آن مهره‌های دررفته نرمال شده و این منجر به بهبودی در خیلی بیماری‌های مختلف می‌شود، این موضوع او را به‌شدت تحت تأثیر قرارداد. سپس به کتاب دیگری علاقه‌مند شد که موضوع آن جابه‌جایی لگن خاصره بود. این کتاب نوشته آقای گمی Gomi بود. طبق نظریه این کتاب اکثر مردم جابه‌جایی لگن خاصره دارند و این به‌شدت بر سلامتی و انواع بیماری‌هایی که دچار آن می‌شوند تأثیرگذار است.

این بار موضوع این‌قدر سایونجی را تحت تأثیر می‌گذارد که در دوره‌های اصلاح لگن خاصره آقای گمی Gomi شرکت می‌کند و در طول دوره از او تکنیک‌های جا انداختن و تنظیم صحیح و درست لگن خاصره را آموزش می‌بیند. در آن زمان سایونجی در شهر اوتسونومیا استان توجیگی زندگی می‌کرد و آقای گمی Gomi که روش اصلاح لگن خاصره را آموزش می‌داد در توکیو بود لذا با توجه به فاصله زیاد سایونجی از ادامه دادن دوره‌های بعدی اصلاح لگن خاصره نزد استاد گمی Gomi منصرف شد و به شغل مربیگری خود ادامه داد.

بعد از مدتی در کلاس زبان چینی که مربی آن بود با یکی از شاگردانش در مورد بیماری و سلامتی مشغول صحبت می‌شود که متوجه می‌شود همسر شاگردش جابه‌جایی لگن خاصره داشته و تحت نظر یک درمانگر به نام شوئینجی اهنو هیدکاسو با سبکی ابداعی با اصلاح لگن خاصره مداوا شده و وضعیت استخوان لگن خاصره‌اش به حالت طبیعی درآمده است.

استاد اهنو به مدت ۶ سال روش‌های مختلف درمان دستی شرقی به‌ویژه روش‌های چینی و ژاپنی را موردمطالعه قرار داده بود (ازجمله توی نا، زنگ تی فا، آن ما، شیاتسو، دو این و. )… اهنو تکنیک‌های توان‌بخشی سبک زنگ تی فا که در صومعه بودایی معروف چین شائولین اعمال می‌شد را به ژاپن آورده بود و بر اساس آن روش اصلاح لگن خاصره یا سیتای هو را پایه‌گذاری کرده بود.

سیتای هو

روش درمان دستی باهدف اصلاح لگن خاصره برای ایجاد تعادل در انسان در سطح بیومکانیکی، فیزیولوژیکی و حتی روان‌شناختی و معنوی که بر اساس تنظیم پاسچر با استفاده از روش‌های تعادل بخشی به شیوه‌های نقطه درمانی، ماساژ، دست‌کاری مفاصل، نرمش‌های فردی و ازجمله تمریناتی برای بهینه سازی عملکرد تنفسی انجام می‌گرفت.

اهنو که به اهمیت جابه‌جایی لگن خاصره در تأثیر بیماری‌ها اعتقاد داشت در مجاورت محل زندگی سایونجی بود لذا سایونجی بسیار خوشحال شد که به‌راحتی و بدون مشقت می‌تواند با این‌چنین درمانگری که به نظریه تأثیر جابه‌جایی لگن خاصره در درمان بیماری‌ها معتقد است رابطه برقرار کند. سایونجی با خواهرزاده‌اش که مشکلاتی حین زایمان سخت خواهرش برایش پیش‌آمده بود به ملاقات استاد اهنو رفت. وقتی استاد شروع به اجرای تکنیک‌های اصلاح لگن خاصره سیتای هو می‌کند، خواهرزاده سایونجی از تکنیک‌های جا انداختن و دست‌کاری و تنظیم مفاصل می‌ترسد و بعد از چند دقیقه پشیمان می‌شود و ادامه نمی‌دهد.

سایونجی بدن خود را به استاد اهنو برای اجرای تکنیک‌های اصلاح لگن خاصره سیتای هو ارائه می‌دهد تا بفهمد که اهنو با چه روشی درمان می‌کند.  سایونجی متوجه می‌شود که در سمت چپ ۵. ۳ سانتیمتر جابه‌جایی دارد و اینکه جابه‌جایی ۳ _ 4 سانتیمتر باشد بسیار بزرگ و در بیماران بسیار نادر است چراکه نهایت در معمول بیماران ۱ تا ۲ سانت جابه‌جایی مشاهده می‌شود. سایونجی بعد از دریافت تکنیک‌های اصلاح لگن خاصره سیتای هو از استاد اهنو، علاقه‌مند می‌شود که در مورد پزشکی، ستون فقرات و جابه‌جایی لگن خاصره و تکنیک‌های اصلاح لگن خاصره در سیتای هو اطلاعات بیشتری کسب کند.

سپس با پرسیدن از استاد اهنو موضوع را باز می‌کند و با قبول از طرف استاد اهنو بسیاری از مطالب را از ایشان می‌آموزد. بعد از مدتی برای دومین بار و البته بدون خواهرزاده به دیدار استاد اهنو می‌رود. بار دیگر در مورد تکنیک‌های اصلاح لگن خاصره سیتای هو و جنبه‌های مختلف درمانی پرسش‌هایی را مطرح می‌کند چراکه می‌دانست که استاد اهنو مسائل را به‌خوبی توضیح می‌دهد. استاد اهنو ازجمله مواردی که متذکر می‌شود این است که برای شروع به این کار و داشتن مجوز رسمی باید به مدرسه ماساژ برود و بعد از موفقیت در امتحاناتش بتواند دیپلمش را نیز بگیرد.

روش اصلاح لگن خاصره سیتای هو

سایونجی تصمیم گرفت روش اصلاح لگن خاصره سیتای هو را یاد بگیرد لذا هرچند وقت یک‌بار هر زمان که ممکن بود به مطب استاد اهنو مراجعه می‌کرد و روش اصلاح لگن خاصره سیتای هو که اهنو روی بیماران اجرا می‌کرد را مشاهده و دنبال می‌کرد و با اعضای خانواده و همسایگان که مشکلاتی مانند کمردرد داشتند تمرین می‌کرد. علائم افرادی که سایونجی با آن‌ها تمرین می‌کرد بهبود یافت یا حتی از بین رفت و نتایج خوبی از کارآمدی تکنیک‌های اصلاح لگن خاصره سیتای هو به دست آورد.

فقط چند ماه بعد از ملاقات با اهنو، سایونجی عمیقاً به روش اصلاح لگن خاصره سیتای هو اعتقاد پیدا کرد و این آغازی برای سایونجی بود. از طرف دیگر در مدرسه ماساژ ثبت‌نام کرد و امتحان ورودی را داد و وارد مدرسه رسمی ماساژ شد. آن مدرسه به مطالعه روش شیاتسو اختصاص یافته بود اما او اصلا حتی دوست نداشت شیاتسو را روی بیماران و مراجعینش تمرین کند.

مدرسه ماساژ

در مدرسه ماساژ دوره‌های مختلفی با مباحث پزشکی ازجمله: آسیب‌شناسی، آناتومی و غیره برایش تدریس شد اما برای او این‌ها اهمیت نداشت چراکه اصلا قصد نداشت که از متد شیاتسو استفاده کند و تنها هدفش از تحصیل در آنجا گرفتن مجوز کار ماساژ بود. به‌هرحال مدرسه را که تمام می‌کند و مجوز افتتاح مرکز ماساژ را که می‌گیرد با دوستانش دورهم موسسه‌ای را افتتاح می‌کنند و نام آن را موسسه بین‌المللی اقدامات پیشگیری پزشکی قرار می‌دهند.

روش اصلاح لگن خاصره سیتای هو ازنظر سایونجی خوب بود ولی به نظرش می‌آمد که باید چند مورد دیگر را به آن اضافه کند به‌خصوص فشار و مالش درمانی. اهنو با روش اصلاح لگن خاصره سیتای هو ایده جابه‌جایی لگن خاصره و تأثیر آن در بیماری‌ها را داشت و معتقد بود وقتی موفق به تصحیح این جابه‌جایی می‌شویم همه‌چیز منظم شده است و لذا مشکلات و بیماری‌ها نیز حل می‌شوند.

اما سایونجی بعد‌ها در این فکر می‌رود که آیا این تئوری کامل است یا چیزی کم دارد؟ بعد از شک سایونجی، تئوری مرکز ثقل بدن ظاهر شد: با جابه‌جایی یا بدون جابه‌جایی لگن خاصره مرکز ثقل اهمیت دارد. آیا یک پا همیشه 50 درصد وزن بدن را پشتیبانی می‌کند؟ به نظر سایونجی این‌گونه نبود. درواقع سایونجی بعد از چند سال کار کردن با همکارانش در موسسه بین‌المللی اقدامات پیشگیری پزشکی به‌طور تصادفی، سندی از یک دستگاه را که برای اندازه‌گیری مرکز ثقل بدن ثبت اختراع شده بود می‌بیند.

سایونجی به این فکر می‌افتد که فرضی‌های را امتحان کند و با این دستگاه آن را بیازماید لذا تئوری مرکز ثقل بدن ظاهر شد. با این دستگاه او می‌توانست بفهمد که کدام پا بار بیشتری را تحمل می‌کند تا اقدام برای اصلاح آن را انجام دهد و درنتیجه هر دو پا مساوی شوند. چراکه با چشم و بدون ابزار این مرکز ثقل را نمی‌توان تشخیص داد. بنابراین با شرکت سازنده دستگاه تماس می‌گیرد و برایش جالب می‌شود که اگرچه آن‌ها دستگاه سنجش مرکز ثقل بدن را به ثبت رسانده‌اند، اما هنوز کاربرد آن در جامعه را نمی‌دانند.

به همین دلیل حتی یک عدد دستگاه هم تولید نشده بود و تا آن زمان، این اختراع ناکارآمد بود. سایونجی ایده‌اش را به شرکت می‌گوید و شرکت اولین دستگاه را ساخت. معمولاً مردم در مورد نحوه توزیع وزن بدن روی دو اندام تحتانی فکر نمی‌کنند، حتی بدون آنکه از آن آ گاهی پیدا کنند افراد سال‌ها به زندگی خود می‌پردازند. لازم نبود این جنبه را در نظر بگیرند لذا حتی اگر چنین وسیله‌ای در دسترس بود مردم دلیل استفاده از آن را نمی‌دانستند. فقط وقتی تئوری مرکز ثقل بدن ظاهر شد، نشان داده شد که این دستگاه ضروری و مفید است.

ازآنجاکه مرکز ثقل یک مسئله مهم است، وقتی تعادل در مرکز ثقل را بهبود ببخشیم، منجر به بهبود وضعیت بدن از نظر فواید و سلامتی می‌شویم. لذا سایونجی روش اصلاح لگن خاصره و فشار و مالش درمانی یا همان یومی هو را بر اساس روش اصلاح لگن خاصره سیتای هوی استاد اهنو با اضافه نمودن تئوری مرکز ثقل بدن ابداع کرد و یومی هو خلق شد و لذا روش یومی هو درواقع میراثی است از روش چینی زنگ تی فا که در صومعه بودایی معروف چین  شائولین اعمال می‌شد و به‌وسیله روش اصلاح لگن خاصره سیتای هو استاد اهنو به ژاپن آورده شده بود. سایونجی موسسه بین‌المللی اقدامات پیشگیری پزشکی را در توکیو با همکاری دوستان و شاگردانش افتتاح کرده بود. در زمان تحصیل در مدرسه شیاتسو برای علاقه‌مندان دور‌های برگزار کرد لذا بعدا برخی از آن‌ها به پروژه سایونجی پیوستند.

او قبل از اینکه موسسه رسمی خود را افتتاح کند در همان زمان تحصیل در مدرسه شیاتسو اقدام به معالجه بیماران در خانه یا خانه بیماران کرد و این کار را وقتی موسسه رسمی تأسیس کرد در آنجا ادامه داد. سایونجی از ابتدا کلمه بین‌المللی را در نام موسسه استفاده کرده بود؛ زیرا او می‌خواست این روش را به‌عنوان روشی که خود ابداع کرده است در سرتاسر جهان گسترش دهد. او درزمانی که به این فکر بود که چطور می‌شود این روش را گسترش داد به یاد وجود زبان اسپرانتو افتاد. او قبال زمانی که به مربیگری و تدریس زبان چینی می‌پرداخت یک شاگرد اسپرانتیست داشت و در آن زمان سایونجی را به یک نمایشگاه از کتاب‌ها، پوستر‌ها و … در مورد اسپرانتو دعوت کرده بود و لذا اطلاعاتی در مورد زبان اسپرانتو داشت.

البته قبال سایونجی در مدرسه و دبیرستان تا دانشگاه به‌طورجدی تحت تعلیم زبان انگلیسی قرارگرفته بود چراکه برای امتحانات به‌هرحال لازم بود. ولی چون علاقه‌ای نداشت نتوانست در طی 10 سال حتی یک جمله به انگلیسی صحبت کند. درنتیجه، از یادگیری زبان‌های دیگر (خارجی) به‌کلی مأیوس شده بود و آن را کنار گذاشته بود.

انتخاب اسپرانتو

اما بعدازآنکه رؤیایش برای گسترش روش یومی هو در سرتاسر جهان در ذهنش شکل گرفت این ایده آموزش دیدن زبان خارجی را در مورد اسپرانتو به کار بست زیرا اگرچه می‌دانست در جهان تعداد کمی از اسپرانتیست‌ها وجود دارند، اما چند مزیت دیگر داشت و آن اینکه آن‌ها تقریبا در همه کشور‌ها وجود دارند و در ضمن مثل یک خانواده‌اند و شبکه ارتباطی محکم و قدرتمندی دارند که در شناسایی وجود و فعالیت‌های یکدیگر کمکشان می‌کند لذا سایونجی در این موارد اطاعات خوبی داشت و به همین دلیل برای گسترش روش خود در جهان از آن استفاده کرد.

از آن زمان او شروع به یادگیری اسپرانتو کرد. بعد برای زندگی به زادگاه خود اوتسونومیا در استان توچیگی آمد. در اوتسونومیا فقط ۳ یا 4 نفر اسپرانتیست بودند. یک اسپرانتیست با سایونجی تماس گرفت زیرا نام سایونجی در مجله شرقی (انتشار انستیتوی ژاپنی اسپرانتو) به‌عنوان یک مبتدی اسپرانتو قرار داده شده بود و آدرس نیز برای تماس در آن وجود داشت. به همین دلیل توانست آموزش را در محدوده محل خود گسترش دهد و در آنجا یک باشگاه کوچک را اداره می‌کرد. بعد به توکیو بازگشت برای اینکه با نیروی جدید کار موسسه را جلو ببرد.

در کل قبل از شروع سفر‌های خارجی او 10 سال به مطالعه اسپرانتو پرداخت. درعین‌حال که مشغول فعالیت در موسسه بود، در حال آماده‌سازی چاپ و انتشار کتاب خود در مورد یومی هو نیز بود. او موفق شد یک انتشارات ژاپنی پیدا کند که کتاب را به زبان ژاپنی منتشر کند. این اتفاق دو سال پس از راه‌اندازی موسسه جدید در توکیو افتاد. آرزوی سایونجی این بود که در کنگره جهانی اسپرانتو سخنرانی کند لذا اول نیاز بود که کتاب یومی هو را به اسپرانتو ترجمه کند. درنتیجه برای یک خانه نشر چینی، جایی که زمانی که مربی زبان چینی بود نوشته‌های چینی را ازآنجا خریداری می‌کرد نام‌های نوشت و از آن‌ها امکان ترجمه به اسپرانتو و چاپ کتاب را سؤال کرد.

درن‌هایت کتاب یومی هو نسخه چینی آماده شد و بعدازآن هم نسخه اسپرانتو آماده و منتشر شد. بعد نسخه انگلیسی نیز در چین چاپ شد. بعد سایونجی خواهان ترجمه و چاپ کتاب به زبان‌های مهم دیگر شد برای مثال: روسی، فرانسوی، آلمانی، پرتغالی، اسپانیایی، عربی. این زبان‌ها تقریبا سراسر جهان را پوشش می‌داد. انتشارات چینی نیز در مقایسه با نمونه‌های ژاپن بسیار ارزان بود به همین دلیل از نشر چینی استفاده کرد و کتاب را به این زبان‌ها ترجمه کرد. او فکر می‌کرد این ترجمه‌ها در تسهیل کارش در جهانی کردن یومی هو بسیار مفید باشد.

درهرصورت او دوست داشت همه‌چیز را آماده کند و سپس منتظر نتایج باشد و درواقع این چیزی است که اتفاق افتاد، نتایج ظاهر شد. کتاب به زبان اسپرانتو منتشر شد، در ضمن دو نوار ویدیویی که یکی در مورد روش درمانی یومی هو و دیگری نرمش‌های فردی بود را درست کرد؛ و از یک اسپرانتیست بهره برد تا کاست‌های ویدئویی به زبان اسپرانتو ترجمه شدند؛ بنابراین همه مواد لازم را از قبل داشت و سفر به کشور‌های خارجی را شروع کرد. اولین سفر خارجی سایونجی در ۹۸۹۱ بود.

او از لهستان دیدن کرد جایی که مرکز ماساژ آرت در آنجا بود که در آن مرکز یک اسپرانتیست با وی همکاری می‌کرد. از قبل سایونجی نام‌های برای آن اسپرانتیست در لهستان نوشته بود و یومی هو را معرفی کرده بود که آن‌ها به سایونجی پاسخ داده بودند که پول برای دعوت او را ندارند اما سایونجی که هدفش جهانی کردن یومی هو بود در جواب فرستاد که اگر علاقه به یادگیری یومی هو دارید با هزینه خودم می‌توانم بیایم و آموزش دهم.

برگزاری اولین دوره یومی هو

به این ترتیب، اولین دوره یومی هو به لطف زبان اسپرانتو، در لهستان و خارج از ژاپن برگزار شد. در مدت اقامت سایونجی در لهستان، جلسه دیگری با دبیر کل انجمن جهانی پزشکان اسپرانتیست آقای دکتر اوپوکا که در کراکوف زندگی می‌کرد برگزار شد. سایونجی از طریق کتاب سالانه با او تماس گرفت (انتشاراتی که ارتباط بین اسپرانتیست‌ها را در همه‌جا تسهیل می‌کند) و کتابی در مورد یومی هو را برایش ارسال کرد که تنها دو روز قبل از جلسه با سایونجی او کتاب را خواند و به یومی هو علاقه‌مند شد. وی علاقه زیادی به روش‌های درمان جایگزین داشت و در قبل از این هم به طب سوزنی علاقه پیدا کرده بود و با استفاده از اسپرانتو، روش‌های طب سوزنی را پیگیری می‌کرد. این نمونه‌ای از کاربرد عملی اسپرانتو بود.

اولین دوره طب سوزنی قبل از ملاقات سایونجی اتفاق افتاده بود لذا سایونجی از تأثیر این زبان برای جااندازی یک دانش در جهان آ گاه بود. به این ترتیب با برنامه ریزی که انجام داد دومین دوره طب سوزنی هم‌زمان با اولین دوره رسمی یومی هو در بیاویستوک، زادگاه پروفسور زامنهوف (بنیان‌گذار اسپرانتو) برگزار شد و با کمک دکتر اوپوکا پیشنهاد تأسیس مرکز درمانی جایگزین در بیاویستوک داده شد. این برای سایونجی بسیار ایده آل بود چراکه دوره به زبان اسپرانتو برگزار می‌شود. اما پزشکان و بیمارستان‌های محلی بیاویستوک با پیشنهاد تأسیس یک مرکز درمانی جایگزین برای یومی هو مخالفت کردند و آن را علمی ندانستند.

سپس دکتر اوپوکا به فکر راه‌اندازی این مرکز در کراکوف افتاد زیرا او دوستان زیادی آنجا داشت که می‌توانستند مسیر را برایش هموار کنند. لذا دکتر اوپوکا کلینیک شینودای انجمن جهانی پزشکان اسپرانتیست را با سرمایه‌گذاری مالی سایونجی تأسیس کرد؛ و در آنجا دوره‌های یومی هو به زبان اسپرانتو برگزار شد. به این معنی اسپرانتو برای سایونجی بسیار خوب جواب داد زیرا همیشه با کمک اسپرانتیست‌های محلی توانست سخنرانی‌ها و دوره‌های خود را برگزار کند و به لطف یومی هو نیز کارش در موسسه‌اش در توکیو ادامه داشت و زندگی او به این نحو اداره می‌شد. حدود ۰۰۱ بازدید از کشور‌های مختلف در طی حدود 10 سال حداقل اتفاق افتاد. هر سفر او 10 روز طول می‌کشید و تقریبا هر ماه به خارج از کشور سفر می‌کرد؛ و معمولاً در یک سفر از دو کشور بازدید می‌کرد.

او معمولاً در زمستان بیشتر به خارج از کشور سفر می‌کرد زیرا معمولاً در زمستان بلیت هواپیما ارزان‌تر بود و این کار را برای صرفه جویی در هزینه‌ها انجام می‌داد؛ اما اواخر سفر‌های خارجی خود را در غیر زمستان بیشتر کرد چراکه سرما ناراحتش می‌کرد که می‌تواند به خاطر سن و سالش در اواخر زندگی‌اش بوده باشد؛ اما اینکه دقیقا چند دوره؟ چند سخنرانی؟ چند ماساژ در خارج از کشورش انجام داده است؟ سابقه دقیقی وجود ندارد. سرانجام استاد سایونجی در سال 2005 به آرامش ابدی رفت.

یومی هو دارای ۷ رده یا DAN بوده که به ترتیب دارای تعریف و مسئولیت‌های خاص است.

شرایط و قوانین مورد تأیید و رسمی یومی هو

طبق قواعد معلم باید با Yumeiho Center در ژاپن یا با نماینده رسمی آن‌ها که چنین حقی دارد، قرارداد ویژه‌ای برقرار کرده باشد لذا کلیه معلمان موظف‌اند موافقت‌نامه‌های مناسب را با Yumeiho Center در ژاپن یا با نماینده‌ای که از طرف Yumeiho Center منصوب شده است، امضا کنند. فقط مدارک اصلی صادرشده در ژاپن معتبر است پس هر معلم یومی هو موظف است جزئیات شرکت‌کنندگان در دوره مانند نام، نام خانوادگی، آدرس، سن، جنس، حرفه و تاریخ دیپلم اعطاشده را به Yumeiho Center در ژاپن یا نماینده رسمی آن‌ها اطلاع دهد. کلیه معلمان یومی هو موظف به اخذ دیپلم‌های صادرشده توسط Yumeiho Center در ژاپن و اهدا آن به هنرجو طبق تعریفی که در هر رده شده می‌باشند.  

دان ۱ به کسی که دوره را تمام کند اهدا می‌شود. در این دوره هنرجو با ماساژ کامل عمومی شامل 70 تکنیک آشنا می‌شود. افرادی که ‌دان ۱ را با موفقیت گذرانده‌اند می‌توانند برای فراگیری باقی تکنیک‌ها در دوره دان ۲ شرکت کنند. گواهینامه به افرادی که امتحان را قبول می‌شوند اهدا می‌شود. با فراگرفتن ‌دان ۲ هنرجو با کلیه مهارت‌های موجود در یومی هو شامل 100 تکنیک و نرمش‌های یومی هو آشنا می‌شود لیکن اگر شخصی بخواهد یک یومی هو کار مورد تأیید مستقل حساب شود باید ‌دان ۳ را دریافت کند.

شخصی که مایل به درخواست گواهینامه ‌دان ۳ است، غیرازاینکه قاعدتا باید ‌دان ۲ را با موفقیت گذرانده باشد شرط زمانی نیز دارد لذا باید حداقل یک سال پس از دریافت گواهینامه‌ دان ۲ صبر کند تا مهارت و تجربه کافی در اجرای تکنیک‌ها را به دست آورده باشد. شخصی که‌ دان ۳ را با موفقیت پشت سر بگذارد، یک یومی هوئیست حساب شده و حق اجرای سبک یومی هو برای افراد به‌صورت مستقل را به دست آورده است. برای درخواست گواهینامه ‌دان 4، باید حداقل از روزی که گواهینامه ‌دان ۳ خود را در یافت نمودید، دو سال صبر کنید. دارنده گواهینامه‌ دان 4 می‌تواند دوره‌ها را تا‌ دان ۲، تحت نظارت و با موافقت معلم خود تدریس کند.

فلسفه سلامت بخشی یومی هو

روش سلامت بخشی طبیعی یومی هو از طریق به‌کارگیری یک سری فنون کاربردی در بهبود و برقراری سلامتی بدن و ذهن نقش به سزایی را ایفاء می‌نماید. این روش سلامت بخشی از طریق تنش‌زدایی از بافت‌های بدن به‌ویژه ماهیچه‌ها و زردپی‌های بدن و تصحیح ساختار اسکلتی بدن تندرستی را به ارمغان می‌آورد. بر اساس نگرش این روش سلامت بخشی، انحرافات اسکلتی از قبیل اسکلیوزیس Scoliosis انحراف افقی ستون مهره‌ها Lordosis Kyphosis انحرافات عمودی ستون فقرات که به گودی کمر و قوز پشت مشهورند Spondiliosis سرخوردگی مهره‌های ستون مهره‌ها، عامل بسیاری از بیمار‌های جسمی و نیز علت کاستی نیروی حیاتی و جریان ناکافی آن در بدن می‌باشند. هدف این روش سلامت بخشی تصحیح ساختار اسکلتی بدن و زدودن تنش‌های موجود در آن جهت برگشت سلامتی و نیروی حیاتی و احساس قدرت و شادابی در بدن است.

ماساژ یومی‌هو یکی از پرطرفدارها

در حال حاضر بیش از 100 روش ماساژ در دنیا وجود دارد که بیشتر آنها قدمتی کمتر از 30 سال دارند. در طی سال های اخیر تئوری‌ها و ایده‌های زیادی در زمینه ماساژ بیان شده است. ماساژهای زیادی وجود دارند که در انواع درمان‌ها طبیعی و مکمل در جامعه کنونی جایگاه ویژه ای دارند.

ماساژ یومی‌هوتراپی یکی از پرطرفدارترین ماساژها می‌باشد. این نوع ماساژ یکی از رشته‌های طب جاگزین است و همچنین یکی از روش‌های درمان طبیعی که نگاهی سیستماتیک به بدن انسان دارد. پایه‌گذار یومی‌هوتراپی دکتر سایونجی ماسایوکی می‌باشد که رئیس انیستیتو طب و پیشگیری ژاپن می‌باشد. این روش مربوط به سال 1982 و در ژاپن معرفی شده است و تا به امروز جهانی گردیده و به علت نتایج درخشان و یگانه آن در پنج قاره جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در پاره‌ای از دانشگاه‌ها و انیستیتوهای جهان تدریس می‌شود. در ایران هم در سال 1992 توسط خود دکتر سایونجی ماسایوکی معرفی شد.

یومی‌هو که از ترکیب دو واژه چینی گرفته شده که به معنای ایجاد تعادل در لگن خاصره است. دکتر ماسایوکی پس از بیست سال تحقیق در روش‌های درمانی طبیعی در شرق به ویژه در چین و ژاپن با انتخاب امتیازات و برتری‌های تکنیکی و شیوه‌های درمانی گوناگون و ترکیب آنها روش درمانی نوین یومی‌هوتراپی را ابداع کرد.

این روش درمانی از روش‌های درمانی پزشکی شائولین (اصلاح مفاصل و اسکلت انسان) که نزدیک به استئوپاتی (تشخیص و درمان مشکلات حرکتی) و کایروپراکتیک (علم شناخت مفاصل به ویژه ستون فقرات) می‌باشد بهره می‌گیرد.

4 ماساژ معروف تشکیل دهنده یومی هو

یومی هوتراپی از 4 روش ماساژ معروف گرفته شده است که عبارتند از:

  1. شیانزوء (فشار درمانی)
  2. ماساژ چینی (مسیر نادی‌ها)
  3. رفلکس‌تراپی (بازتاب‌درمانی)
  4. انرژی‌درمانی

2 جنبه یومی هوتراپی

  1. جنبه پیشگیری
  2. جنبه درمانی

در جنبه پیشگیری با ایجاد تعادل و هورمونی در بدن ایجاد قرینگی در اندام‌ها، نرم نگه داشتن عضلات و مفاصل، سالم نگه داشتن سیستم گوارش و تنفس، بهبود سیستم گردش خون و سیستم لنفاوی، بهبود عملکرد غده‌های درون ریز و بالاخره در افزایش سطح قدرت خوددرمانی بدن این امکان را می‌دهد که با تنی سالم و روحی شاداب و پر انرژی در مقابل بروز بیماری‌ها مقاوم کند و کمتر در معرض بیماری قرار بگیرد.

در جنبه درمانی با بیشترین کاربرد و اثربخشی در اصلاح و رفع مشکلات سیستم حرکتی همچون:

ناراحتی های مفصلی، آرتروز، دیسک سیاتیک و رفع دردها، سردردها، سرگیجه‌ها، بهبود قدرت بینایی، آسم و پاره‌ای از انواع آلرژی و ناراحتی زنان و زایمان و سیستم گوارشی و… می‌توان نام برد.


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید