4 روغن آیورودیک ماساژ

ماساژ ریلکسیشن بگیرید و این 4 روغن ماساژ آیورودیک را با جلسه ماساژ خود ترکیب کنید! آشنایی با 4 روغن کنجد، نارگیل، روغن تلخ و روغن خردل

روغن های آیورودیک شامل گیهان ، آسیاب و بطری های بزرگ و کوچک روغن

کسی هست که از ماساژ لذت نبرد؟ مسلما موسیقی آرامش‌بخش، فضای دوستانه، بخور و روغن گرمی که روی عضلات آسیب دیده و خیلی خسته مالیده می‌شود، احساس خیلی خوشایندی دارد. جای تعجب نیست که ماساژ آیورودیک طی سال‌های اخیر در سرتاسر جهان تا این اندازه محبوب گشته است. ابزار آیورودیک بسیار گوناگون و گسترده هستند اما شاید لذت‌بخش‌ترین آن‌ها روغن‌های آیورودیک هستند که برای انجام ماساژ استفاده می‌شوند. هرچند، لذت‌بخش بودن تنها به این معنی نیست که برای تندرستی بدن مفید نیستند. برعکس، علاوه بر فواید بسیاری که با تأمین آسایش عمیق عضلات برای سلامت بدن دارند.

روغن‌های مخصوص آیورودیک که به انواع گوناگون به کار می‌روند نیز تأثیر بسیار عالی ای روی ماساژگیرنده دارد. روغن‌ها و داروهای آیورودیک ماساژ درمانی بر اساس هدف های درمانی تنظیم شده اند که هر یک از آن‌ها در یک گروه کلی dosha ی (انرژی) مربوطه که آن وضعیت را به وجود می‌آورد گروه‌بندی می‌شوند.

اصلی‌ترین وضعیتی که از ماساژ آیورودیک برای درمان آن استفاده می‌شود، نبود تعادل واتا (vata) است که نشانه های آن به شکل اضطراب، استرس، ناآرامی، سفتی عضلات و خشکی پوست‌واستخوان‌ها بروز میکنند. اثرات آرام‌بخش و مرطوب‌کننده این روغن برای درمان تمام این مشکلات بسیار مفید هستند. روغن کنجد بهترین روغن آیورودیک برای درمان واتا هست. روغن کنجد گرم و سنگین بوده و باعث نرم شدن پوست‌واستخوان‌ها می‌شود. همچنین موجب تقویت استخوان‌ها، پوست و اعصاب شده و آرامش ذهن را فراهم میکند. این تنها روغن آیورودیک است که این توانایی را دارد تا به تمام هفت لایه پوست نفوذ و خواص تقویت‌کنندگی خود را به تمام بافت‌ها و ‌اندام‌ها برساند.

ریختن روغن مخصوص ماساژ آیورودیک بر روی پیشانی ماساژگیرنده زن، مشتری دراز کشیده است
ماساژ آیورودیک

روغن کنجد

همچنین روغن کنجد بهترین روغن حاوی گیاهان دارویی مقوی، نیروبخش و جوان‌کننده، بخصوص شاتاواری (shatavari)، آشواگاندا (ashwagandha و بالاکه تمامی آن‌ها تقویت‌کننده‌های موثر واتا هستند. روغن کنجد در هماهنگی با اثرات نرم‌کننده ، تقویت‌کننده و مرطوب‌کننده این گیاهان عمل نموده و برای پوست و بافت‌های عمیق‌تر بدن درمان عالی ای را فراهم می‌نماید.

روغن نارگیل

نبود تعادل در پیتا (pita) اغلب به‌صورت استرس، عصبانیت، تحریک‌پذیری و درماندگی بروز می‌کند، پس ماساژ درمانی انتخاب بسیار خوبی برای تنظیم آن محسوب می‌شود. پیتا عبارت است از دوشا (انرژی) آتش و زمانی‌که در یکجا متراکم می‌شود، گرمای خود را در تمام بدن پخش میکند. درنتیجه، بیشتر درمان‌های پیتا مشتمل بر انرژی‌های خنک‌کننده است، و روغن نارگیل بهترین روغن برای این مقصود هست، که انرژی خیلی خنک‌کننده‌ای دارد.

خاصیت مرطوب‌کنندگی ، خنک‌کنندگی و تقویت‌کنندگی روغن نارگیل باعث خنک شدن انرژی آتشین دوشا میشود و به رفع احساس سوختگی و تشنگی بسیاری از بافت‌های بدن کمک می‌کند. بااین‌ ترتیب، روغن‌های طبی آیورودیک برای درمان پیتا بیشتر ترکیبی از روغن آفتابگردان و کنجد است، که خواص نفوذپذیری روغن کنجد مورداستفاده قرار می‌گیرد و انرژی خنک‌کننده روغن آفتابگردان و گیاهان دارویی همراه با انرژی گرم آن متعادل می‌شود.

ماساژتراپیست در حال ریختن روغن آیورودیک بر روی کف دست خود، مشتری زن به شکم دراز کشیده است
ماساژ با روغن آیورودیک

روغن تلخ و روغن خردل

نامتعادل بودن کافا (Kapha) بیشتر اوقات به شکل تشکیل بافت‌های چربی نمود پیدا میکند، یک سری از روغن‌ها اثر درمانی بسیار عالی روی آن دارند که مهم‌ترین آن‌ها روغن تلخ (pungent) و روغن خردل دارند. روغن خردل روشن، محرک، گرم، خلط‌آور است و تمام خواص منحصربه‌فرد روغن آیورودیک را دارا است.

اثرات پاک‌کننده و گرم‌کننده این روغن تلخ باعث تجزیه و تخلیه چربی و تحریک عملکرد متابولیک عادی بدن می‌گردد که می‌توان با استفاده از کافای بیشتر آن را کاهش داد. روغن‌های اصلی مثل سرو، کاج، مریم‌گلی، نعنای هندی و دارچین برای درمان کافا بسیار سودمند می‌باشند و اثر تقویت‌کننده و تحریک‌کننده بر بدن و اعصاب دارند.

نمادهای انرژی های آیورودیک
انرژی های آیورودیک

این‌ موارد تنها تعداد بسیار اندکی از روغن‌های بیشمار آیورودیک هستند که به‌منظور ماساژ درمانی و سایر درمان‌ها مورداستفاده قرار دارند. ماساژ آیورودیک به دنبال بازگرداندن آرامش و تمدد اعصاب از طریق به‌کارگیری روغن‌هایی است که به‌آرامی موجب تعادل دوشاها (انرژی) ی مختلف بدن می‌گردند.

روغن‌های آیورودیک، درست همانند گیاهان دارویی آیورودیک، بر اساس انرژی‌ها و تأثیراتشان تقسیم بندی می‌شوند، برای همین می‌توان به‌راحتی آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کرد تا تأثیرات درمانی روی بیمار را ببشتر کنند. اگر درد و استرس شما را آزار می‌دهد، شاید لازم باشد به یکی از روغن‌های آیورودیک و روش‌های ماساژ درمانی به‌عنوان قدمی به منظور دستیابی به تمدد و آرامش نگاهی بیندازید.

آیا ماساژ روی سلامت پوست هم تأثیر دارد؟

بهبود بخشیدن جریان خون و لنف پوست، باهدف ریلکس شدن عضلات صورت و اطراف چشم، از بین رفتن سردرد، افزایش قوام پوست و کشش عضلانی صورت، کاهش استرس و نگرانی از اهداف ماساژ صورت است. این اهداف در صورت ماساژ علمی و صحیح قابل ‌دسترسی بوده و موردقبول مکاتب گوناگون هستند. اما در بعضی از مکاتب شرقی افزون بر موارد فوق، تحریک نقاط خاصی از صورت نیز مطرح است که عنوان می‌شود این نقاط دارای کارایی‌ خاصی در تنظیم عملکرد خود صورت و نیز برخی از اعضای دور از دسترس بدن می‌باشند.

آنگونه که می‌دانیم این نقاط در طب سوزنی چین باستان و یا در برخی از متدهای عملی یوگا نیز موردتوجه هستند و تحریک این نقاط به منظور تحریک و جاری شدن انرژی حیاتی در بدن انجام می‌گیرد. هرچند با پیشرفت علوم نوین وجود چنین نقاطی، آنچنان قابل‌پذیرش نیست، با اینحال این روش در بسیاری از کشورها به عنوان یک روش درمانی تکمیلی انجام می‌گیرد.

روغن های آیورودیک شامل گیاهان ، آسیاب و بطری های بزرگ و کوچک روغن
روغن آیورودیک

مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید