16 روغن معطر ماساژ: به همراه نکاتی برای مبتدیان

با آموختن درباره خواص، تاثیرات 16 روغن ماساژ معطر، جلسه ماساژ خود را به یک ماساژ آروماتراپی آرامش بخش ارتقا دهید! به همراه نکاتی برای خرید و نگهداری!

روغن های ماساژ مخصوص آرماتراپیدر بطرهای کوچک شیشه ای، بهمراه گل ها و آسیاب دستی

روغن اکالیپتوس

تسکین دهنده دردهای نشات گرفته از التهاب مفاصل، دردهای ماهیچه‌ای و شرایط روماتیسمی بوده و برای برانگیختن مغز و افزایش قدرت تمرکز مناسب است.

فواید: برای بخور و ماساژ سینه جهت رفع اختلالات تنفسی مانند سرفه، آسم، سرماخوردگی، سینوزیت و عفونت گلو بسیار مفید است.

توجه: برای نوزادان و کودکان استفاده نشود.

گیاه و روغن اکالیپتوس در بطری شیشه ای کوچک
روغن اکالیپتوس

روغن بابونه معطر رومی

فواید: متعادل‌کننده، بر طرف کننده التهاب، رفع‌کننده قرمزی ، تسکین دهنده.

این روغن به خصوص برای نوزادان و اشخاص حساس برای معالجه کمکی آسم، قولنج ، بدخلقی و عصبانیت ، عفونت و مشکلات پوستی مناسب است.

دربردارنده ماده ضد التهاب آزولین هست، برای برطرف کردن گاستریت یا همان التهاب معده، کولیت یا همان التهاب روده و درماتیت یا همان التهاب پوست بسیار مفید است.

تاثیر التیام بخشی آن بر روی اعصاب مشهور است و برای زدودن دلشوره مفید است.

چای بابونه برای افسردگی و بی‌خوابی بسیار مفید است. خاصیت تسکین‌دهندگی درد مانند کمردرد، سردرد، دندان درد، گوش درد  و غیره دارد، برای رفع اختلالات قائدگی (پریود) در خانم‌ها مانند قاعدگی دردناک، یائسگی ، سندرم پیش از قاعدگی ، ازدیاد خون قاعدگی بسیار نافع است. بطوری که میزان هورمون‌ها را تنظیم کرده، درد هنگام خونریزی را برطرف و موجب تنظیم سیکل قاعدگی می‌شود.

گل و روغن بابونه معطر رومی در بطری شیشه ای کوچک
روغن بابونه معطر رومی

همچنین این روغن معطر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش توانایی بیگانه خواری گلبول‌های سفید میشود.

هیچگونه موارد منع استفاده کردنی ندارد.

روغن ترنج

فواید:  ضدعفونی‌کننده، متعادل‌کننده ، شاداب‌کنند و ضد افسردگی و دلشوره.

میوه ترنج، روغن ترنج در بطری شیشه ای کوچک بهمراه قطره چکان
روغن ترنج

روغن سرو

فواید: احیاءکننده سلامتی، قابض و مانع ترشح،  کم کننده ورم و باد بدن، درمان شب ادراری و درمان واریس البته اگر به‌آرامی روی پوست مالیده شود.

برگ درخت سرو، روغن سرو در شیشه های کوچک شیشه ای تیره رنگ بهمراه قطره چکان

روغن گل شمعدانی

فواید: دلشوره و اضطراب را برطرف می‌کند. برطرف کننده حالت‌های عصبی و مشکلات قاعدگی و دفع کننده سموم بدن.

گل شمعدانی بهمراه روغن آن در بطری کوچک شیشه ای
روغن گل شمعدانی

روغن کندر

فواید: ، جوان کننده ، نشاط‌آور، خلط‌آور، شفابخش و کاهنده اضطراب و دلشوره و تسکین آسیب‌های روحی پیشین.

روغن گل یاس (جاسمین)

به عنوان پادشاه روغن‌های معطر مشهور بوده و از آن جایی که بسیار گران قیمت است، نوع قلابی آن در بازار بسیار دیده می‌شود.

برای درمان افسردگی مناسب است.

احساس اعتماد به نفس و خوش‌بینی در انسان ایجاد می‌کند.

برای کاهش بی تفاوتی نیز مفید است.

هنگام زایمان در حالیکه موجب افزایش انقباض میشود، درد را تسکین می‌دهد و پس از زایمان نیز سبب افزایش ترشح شیر مادر می‌شود.

موجب تقویت قوای جنسی در مردان و زنان شده و ترک‌های پوست را بر طرف و موجب افزایش خاصیت ارتجاعی پوست میشود.

روغن گل یاس (جاسمین) در بطری های بسیار کوچک شیشه ای
روغن گل یاس (جاسمین)

روغن لیمو (لیمون)

برای درمان حالت اسیدی معده پیشنهاد می‌شود. سیستم ایمنی بدن را قوی و انرژی بدن را زیاد میکند. از سوی دیگر برای بهبود بیماری زگیل، پوست و موی چرب و… مفید است.

اثر قلیایی دارد، موجب تحریک دستگاه گردش خون و رقیق شدن خون میشود و خاصیت ضد عفونی‌کننده گی دارد. استفاده همراه با روغن سرو برای درمان بیماری واریس مناسب است. توجه شود که ماساژ به‌آرامی صورت بگیرد.

توجه: بعد از ماساژ با این روغن، محل ماساژ نباید تا مدتی در معرض نور شدید آفتاب قرار داشته باشد.

میوه لیمو بهمراه روغن لیمو یا لیمون در بطری شیشه ای کوچک درباز
روغن لیمو (لیمون)

روغن اسطوخودوس (لاوندر)

عطر خوش این روغن یک درمان عالی برای رفع اضطراب ، افسردگی و بی‌خوابی است.

برای درمان درد کمر، فشار خون بالا، روماتیسم، التهاب مفاصل، رگ به رگ شدگی و گرفتگی ماهیچه‌های گردن مفید هست. همچنین برای بیماری‌های پوستی، اگزما، کبودی، آکنه و پسوریازیس نیز سودمند است.

روغن اسطوخودوس (لاوندر) در بطری های کوچک شیشه ای با در چوب پنبه
روغن اسطوخودوس (لاوندر)

روغن نعناع

روی دستگاه گوارش اثرگذاری زیادی دارد و به برطرف کردن حالت تهوع ، یبوست و اسهال کمک می‌کند. اسپاسم و درد روده و معده را نیز مرتفع می‌کند.

درمان کننده و تسکین دهنده اقسام سردردها و میگرن بخصوص وقتی به علت گرسنگی ایجاد شده باشد، است.

درد عصب منجر به سردرد ، دردهای ماهیچه‌ای و روماتیسم را تسکین می‌دهد. ذهن و فکر را به حرکت وامیدارد و درنتیجه خستگی فکر را از بین برده و اصطلاحا فکر باز می‌شود. روغن نعناع التهاب و آفتاب سوختگی را درمان میکند و قابلیت این را دارد تا منافذ بسته شده پوست ، آکنه و پوست چرب را معالجه کند.

توجه: روغن نعناع را از دسته داروهای هومیوپاتی که روشی درمانی از طریق تقویت سیستم‌های ایمنی، عصبی، هورمونی و مکانیسم‌های فیزیولوژیک میباشد را جدا کنید. برای نوزادان و کودکان و دوران شیردهی استفاده نشود.

گیاه و روغن نعناع بهمراه قطره چکان
روغن نعناع

روغن بهار نارنج

یکی از کارسازترین داروهای ضد افسردگی و برای برطرف کردن اقسام مشکلات عصبی سودمند هست. تشویش و بیقراری ، غش و شوک را مرتفع می‌سازد. برای درمان معتادان هم اثربخش است. برای درمان سوء هاضمه عصبی ، قولنج عصبی و کولیت روده نیز مفید هست. استفاده از این روغن از ترک خوردن پوست پیشگیری می‌کند. تقویت‌کننده قوای جنسی مردان و زنان است و استفاده از آن برای سردمزاجان لازم است.

میوه ، گل و روغن بهار نارنج در بطری شیشه ای کوچک

روغن رزماری

برای تسکین دردهای ماهیچه‌ای آرتریت یا همان التهاب مفاصل، روماتیسم و نقرس، گرفتگی ماهیچه‌ها مفید هست. برای درمان نفخ معده، یبوست، مشکلات کبدی ، چاقی و سلولیت، شوره سر و رشد و تقویت موها سودمند است.

توجه: برای اشخاص دارای صرع و یا زنان باردار به کار برده نشود.

گیاه و روغن رزماری در بطری های شیشه ای بهمراه قطره چکان
روغن رزماری

روغن گل رز (رزاسه)

رایحه‌ دلربای آن اثر عمیقی بر روی احساسات فرد می‌گذارد، به شکلی که که قلب آکنده از عشق و محبت می‌شود. احساسات منفی مانند افسردگی، غم و اندوه، حسادت، تنفر و غیره را نیز کاهش می‌دهد. برای تنظیم چرخه قاعدگی، تقویت و پاک‌سازی رحم خانم‌ها مفید است و داروی مطلوبی برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS)  و یائسگی هست. موجب افت سیاهرگ‌های ظریف شده و برای تقویت میل جنسی در زنان و مردان مفید است.

گل رز و روغن گل رز (رزاسه)
روغن گل رز (رزاسه)

روغن کنجد

رنگ آن زیتونی تا طلایی است و مزه خوش کنجد را دارد . محتوی آنتی اکسیدان های طبیعی و انباشته از ویتامین E بوده و باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان میشود. همچنین برای مغز و قلب و بهبود پوست عرق سوز شده سودمند است و ماساژ آن بر روی پوست موجب نرم شدن و درخشندگی پوست می‌شود.

دانه و روغن کنجد در بطری های شیشه ای
روغن کنجد

روغن سیاه‌دانه

روغنی به رنگ سبز تیره تا قرمز و با طبیعت گرم و خشک است که به سالار روغن‌ها مشهور میباشد. ضد حساسیت فصلی بوده و برای درمان سینوزیت بسیار سودمند است. برای دردهای بدن، گرفتگی‌های ماهیچه‌ای، محکم کردن ریشه مو، تقویت قوای جنسی، درد زانو، شفاف و نرم کردن موی سر و جلوگیری از ریزش مو مفید هست.

دانه و روغن سیاه‌دانه
روغن سیاه‌دانه

روغن زیره

هنگامی که از این روغن برای ماساژ موضع مبتلا به سلولیت استفاده شود و بلافاصله پس از انجام ماساژ طب سوزنی برای بیمار انجام شود، سلولیت یا همان تجمع چربی درجه 2 و 3 به ویژه در پهلوی ران‌ها و باسن که بسیار سخت و سفت می باشند به آرامی نرم و شل می‌شود و پس از چندین جلسه متوالی، بدون نیاز به جراحی، تأثیرات چشمگیری مشاهده میشود.

روغن زیره همچنین برای کسانی که دارای رسوب بلغم در معده هستند و درنتیجه غذای‌شان درست هضم نمی‌شود و برای کمک به افراد چاق، برای درمان نفخ شکم، تقویت معده و لاغری ملایم بسیار سودمند است. گرم‌کننده دستگاه گوارش و بدن است. انجام ماساژ موضعی روی شکم بعد از غذا و با حرکات نوازشی ملایم برای افرادی که سوءهاضمه دارند سودمند هست.

دانه و روغن زیره، ظرف چوبی و بطری شیشه ای
روغن زیره

دیگر روغن‌ها

سایر روغن‌های معطری که قابل بهره گیری و در دسترس هستند و می‌توانید از مزایای شگفت انگیز آن‌ها استفاده کنید، عبارت اند از: آویشن، بنفشه، رازیانه، جوانه گندم، سداب، شاهدانه، گل سرخ،  بذر کتان، دارچین، مرزه، فندق، زنجبیل، روغن سقز و روغن خشخاش.

روغن ترکیب شده از روغن های سقز، زنجبیل و خشخاش برای مفاصل بسیار سودمند است.

چند نکته برای مبتدیان

اگر می خواهید روغن های پایه ای را که قبلا با روغن های حامل ترکیب شده اند با غلظت کم در یک بطری با درب قطره چکان نگهداری کنید، مشکلی وجود ندارد. روغن‌های خالص و غلیظ نباید در بطری‌هایی با درپوش پلاستیکی نگهداری شوند. وقتی پلاستیک به خمیر نرم تبدیل می شود، روغن خراب می شود. روغن های پایه را می توان در بطری های دارای کاهنده های پلاستیکی (همچنین به عنوان قطره چکان یورو شناخته می شود) استفاده کرد.

در اینجا چند پیشنهاد ساده و در عین حال مفید برای کسانی که با روغن های پایه کار می کنند آورده شده است:

  • از خرید روغن های معطر با این تصور که شبیه روغن های پایه هستند خودداری کنید. مزایای درمانی روغن های پایه در مورد روغن های معطر صدق نمی کند. اسانس های موجود در قوطی های استنشاقی دارای مزایای درمانی هستند. اگر فقط از رایحه درمانی استفاده کنید تا از عطر آن در زندگی روزمره خود لذت ببرید. با استفاده از روغن های معطر، این فواید به دست نمی آید.
  • مطالعه به شما کمک می کند تا در مورد رایحه درمانی بیشتر بدانید. اگرچه شروع رایحه درمانی بسیار آسان است، اما باید با ملاحظات ایمنی به خوبی آشنا باشید. روغن های پایه که مایعات چسبناکی هستند، در صورت استفاده بدون دقت می توانند خطرناک باشند.
  • هنگام انتخاب فروشگاه برای خرید روغن پایه خود، احتیاط کنید. کیفیت روغن پایه از شرکتی به شرکت دیگر بسیار متفاوت است. علاوه بر این، بسیاری از کسب و کارها ممکن است روغن‌های خود را خالص یا رقیق‌شده معرفی کنند، در حالی که روغن‌هایشان اینطور نیست.
  • هنگام خرید، مقایسه روغن ها را یاد بگیرید. گیاهان رایجی که از آنها روغن پایه تهیه می شود عبارتند از اکالیپتوس، رازیانه، اسطوخودوس، ترنج، چوب سدر و اسطوخودوس. با این حال، گونه های مختلفی از هر یک از این گیاهان وجود دارد. نام های گیاه شناسی، که مشتقاتی از نام های لاتین هستند، برای تشخیص این گونه ها به کار می روند. به عنوان مثال، ” روغن پایه برگ‌بو” به دو نوع مختلف روغن اطلاق می شود که به طور طبیعی از دو گونه گیاهی متمایز به دست می آیند. هر کدام از اینها کیفیت، بو و هزینه های منحصر به فردی دارند. هر دو نمونه ترنج دارای نام‌های گیاه‌شناسی pimenta racemosa و laurus nobilis هستند.
  • همچنین ایده خوبی است که کشور منشأ هر گیاه را دنبال کنید. تعداد زیادی از فروشندگان اسانس آگاه، به طور کامل نام گیاه شناسی و کشور مبدا روغن هایی را که می فروشند، بررسی می کنند. هنگام مقایسه محصولات کارخانه های مختلف به این نکته توجه کنید که آیا روغن ها ارگانیک هستند و به طور طبیعی به دست می آیند یا توسط انسان تولید میشوند.
  • خرید روغن در نمایشگاه های خیابانی، نمایشگاه های صنایع دستی یا دیگر مناسبت های لحظه ای ایده خوبی نیست. برخی از فروشندگان می دانند که تازه کارها نمی توانند بعداً از آنها شکایت کنند. این هشداری است برای تازه کارانی که هنوز قادر به ارزیابی محصولات نیستند، اما به این معنی نیست که همه فروشندگان در این مراکز قابل اعتماد نیستند.
  • روغن‌های خریداری شده از شرکت‌های معتبر که سفارش آنلاین را می‌پذیرند و از طریق پست تحویل می‌دهند، در مقایسه با کالاهایی که از خواربار فروشی یا فروشگاه‌های بهداشتی اطراف خریداری می‌شوند، از نظر قیمت و کیفیت مزایای بیشتری دارند. به خاطر داشته باشید که مشاغل و فروشگاه های مختلف، روغن های با کیفیت متفاوتی را ارائه می دهند.
  • روغن ها باید در مکان های خنک و تاریک و در ظروف شیشه ای تیره (آبی کبالتی یا کهربایی) نگهداری شوند. ظرف ها به خوبی در جعبه های چوبی نگهداری کنید. جابجایی ظروف به صورت گروهی نیز با جعبه های چوبی امکان پذیر است.
  • به دستورالعمل های ایمنی استفاده از روغن های پایه ای که استفاده می کنید بسیار توجه کنید. ممکن است در شرایط خاص پزشکی یا بارداری مواردی باید در نظر داشته باشید.
  • از استفاده از رایحه درمانی در زندگی روزمره خود به عنوان آخرین توصیه لذت ببرید.
روغن های ماساژ در بطرهای کوچک شیشه ای، میوه و برگ گیاهانی که از آنها روغن مخصوص ماساژ استخراج میشود
روغن های ماساژ

مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید