ماساژ درمانی: درمانی جایگزین برای سردردهای میگرنی؟‏

سردردهای میگرنی، بیماری رایجی است که می‌تواند ناتوان‌کننده باشد. ‏ماساژدرمانی ممکن است جایگزینی برای داروهای ضد میگرن باشد.‏

ماساژدرمانگر در حال انجام ماساژ میگرن برای برطرف نمودن سردرد دختر جوان

میزان شیوع میگرن

میگرن، سومین بیماری شایع در سراسر جهان است که از هر 4 خانواده آمریکایی، 1 خانواده را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و سالانه بیش از 1 میلیون مراجعه به اورژانس را شامل می‌شود. بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان با میگرن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از بین کسانی که میگرن را تجربه می‌کنند، 90٪ میگرن را به‌قدری ناتوان‌کننده تجربه می‌کنند که نمی‌توانند در طول دوره‌های خود کار کنند.

تفاوت بین میگرن و سردرد

ازآنجایی‌که سردردهای سینوسی و میگرن علائم مشابهی دارند، به‌راحتی می‌توان این دو را با هم اشتباه گرفت. درواقع، بسیاری از افرادی که سردردهای سینوسی مکرر دارند اما هنوز با پزشک مشورت نکرده‌اند، درواقع تقریباً همیشه (90% مواقع) در حال تجربه میگرن هستند.

علائم میگرن، که شامل درد و فشار پیشانی، فشار صورت در نزدیکی سینوس‌ها و آبریزش یا گرفتگی بینی است، شبیه علائم سردرد سینوسی است. بااین‌حال، سردردهای سینوسی علائم خاصی مانند تب، چرک بینی و بوی بد دهان را ایجاد می‌کنند که میگرن نشان نمی‌دهد.

کسانی که هر یک از این علائم را تجربه می‌کنند ممکن است صحبت با یک پزشک مفید باشد. یک تشخیص حرفه‌ای می‌تواند حدس و گمان را از میگرن حذف و منجر به تسکین هدفمند شود.

علل، محرک‌ها و علائم هشداردهنده

کسانی که سابقه خانوادگی میگرن دارند، به‌ویژه در دهه 30 زندگی خود، بیشتر به آن مبتلا می‌شوند. زنان 300% شانس بیشتری برای ابتلا به میگرن دارند و اعتقاد بر این است که این نتیجه تغییرات هورمونی مانند نوسانات استروژن است.

میگرن اغلب قبل یا در طول دوره قاعدگی رخ می‌دهد، زمانی که استروژن به‌طور طبیعی کاهش می‌یابد. افراد باردار یا یائسه ممکن است در اثر تغییر سطح هورمون‌ها دچار میگرن شوند. افرادی که میگرن می‌گیرند و درمان‌های جایگزین هورمونی دریافت می‌کنند یا از داروهای ضدبارداری خوراکی استفاده می‌کنند، ممکن است میگرنی بدتر از حد معمول را تجربه کنند – اگرچه ممکن است متوجه کاهش علائم نیز شوند.

افرادی که از داروهای گشادکننده عروق (مثلاً نیتروگلیسیرین) استفاده می‌کنند، ممکن است میگرنی را تجربه کنند که بدتر از حد معمول است. بسیاری از افراد متوجه می‌شوند که تغییرات آب‌وهوا/رطوبت و ورزش بدنی (ازجمله رابطه جنسی) باعث میگرن آن‌ها می‌شود. استرس شغلی و خانوادگی، تغییر در الگوهای خواب (ازجمله جت لگ) و رایحه‌های قوی باعث میگرن در بسیاری از افراد می‌شود. برخی از افرادی که میگرن را تجربه می‌کنند متوجه می‌شوند که کافئین و الکل، به‌ویژه شراب، باعث سردرد می‌شوند. سایر محرک‌ها ممکن است شامل غذاهای فرآوری شده و شور و افزودنی‌های غذایی مانند آسپارتام و MSG باشد.

افراد مبتلا به میگرن اغلب تغییراتی را در خلق‌وخوی خود تجربه می‌کنند که می‌تواند طیف گسترده‌ای داشته باشد، از سرخوشی تا افسردگی. افراد همچنین ممکن است تشنگی، میل به غذا، یبوست و افزایش نیاز به ادرار را به‌عنوان پیشینیان میگرن گزارش کنند. آن‌ها ممکن است احساس سفتی در گردن خود داشته باشند و خمیازه‌های مکرر را تجربه کنند.

یکی دیگر از علائمی که گاهی اوقات قبل یا همراه میگرن است، بروز هاله است – مانند فلاش نور، اشکال یا نقاط روشن یا از دست دادن موقت بینایی. بی‌حسی یا ضعف در یک‌طرف بدن، مشکل در صحبت کردن، توهمات شنوایی و اسپاسم نیز ممکن است رخ دهد.

زن با هر دو دست خود شقیقه های خود را فشار میدهد و احساس سردرد ناشی از میگرن دارد
سردرد میگرنی

آیا ماساژ درمانی جایگزین خوبی برای درمان میگرن است؟

درحالی‌که علائم میگرن معمولاً با دارو درمان می‌شوند، اما برخی از افراد به داروهای میگرن پاسخ خوبی نمی‌دهند یا عوارض جانبی یا نگرانی‌های دیگری را تجربه می‌کنند که منجر به اجتناب از درمان دارویی می‌شود. ماساژ یک درمان جایگزین بالقوه برای کمک به درمان علائم میگرن است.

اگرچه تحقیقات بیشتری هنوز دراین‌باره موردنیاز است، اما یک مطالعه نتایج مطلوبی را برای مبتلایان به میگرن نشان داد که در طی آن ماساژ هفتگی دریافت کردند. این افراد میگرن کمتری را تجربه کردند و پس از دریافت ماساژ درمانی، بهتر خوابیدند.

ماساژ برای شرایط پزشکی به‌طورکلی به یکی از دو دسته تقسیم می‌شود.

ماساژ به‌عنوان یک درمان مکمل

بسیاری از پزشکان، ماساژ درمانگران را به بیمارانی توصیه می‌کنند که می‌خواهند استرس، اضطراب، بی‌خوابی، انعطاف‌پذیری و مشکلات درد را در میان نگرانی‌ها، بدون دارو/جراحی اضافی برطرف کنند. این پزشکان ماساژ درمانی را به‌عنوان یک درمان «افزودنی» با عوارض جانبی کم یا بدون عوارض می‌دانند که می‌تواند برای تقریباً هر فردی، از نوزادان نارس گرفته تا بیماران مسن، مفید باشد.

ماساژ به‌عنوان یک درمان جایگزین

تعداد فزاینده‌ای از پزشکان شروع به تشخیص ماساژ درمانی به‌عنوان یک درمان پزشکی در نوع خود می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، کالج پزشکان آمریکا اکنون ماساژ درمانی را به‌عنوان اولین درمان برای کمردرد توصیه می‌کند. این سازمان – و بسیاری از پزشکان متخصص – ماساژ را به‌عنوان جایگزینی برای مسکن‌های مخدر و داروهای خواب‌آور توصیه می‌کنند، که نشان داده‌شده است در برخی افراد عوارض جانبی بالقوه مضری ایجاد می‌کند.

هنگام بررسی استفاده از ماساژ درمانی به‌عنوان جایگزینی برای داروها، تیمی از بیمارستان دانشگاه آکرشوس نروژ دریافتند که درمان‌هایی مانند ماساژ درمانی، دست‌کاری ستون فقرات کایروپراکتیک و فیزیوتراپی به‌طور بالقوه به‌اندازه داروهای تسکین میگرن مؤثر هستند. آن‌ها اثرات داروهایی مانند توپیرامات (یک داروی ضد تشنج) و پروپرانولول (یک بتابلوکر مورداستفاده برای بیماران قلبی) را بر روی بیماران میگرنی موردمطالعه قراردادند و اهمیت مداخلات غیر دارویی را نشان دادند.

ماساژتراپیست خانم در حال ماساژ میگرن پیشانی و صورت زنی که چشم های خود را بسته و نشسته است
تسکین میگرن با ماساژ

آیا ماساژ می‌تواند از استرسی که باعث میگرن می‌شود جلوگیری کند؟

یک تیم تحقیقاتی در دپارتمان روانشناسی دانشگاه اوکلند نیوزلند یک مطالعه 13 هفته‌ای را بر روی افراد مبتلا به سردردهای میگرنی (که برخی از آن‌ها ماساژ درمانی دریافت کردند) انجام داد. این تیم سطوح کورتیزول، ضربان قلب و سطح اضطراب شرکت‌کنندگان در مطالعه خود را قبل و بعد از جلسات ماساژ درمانی مورد مشاهده قراردادند.

کورتیزول، هورمون استرس اولیه بدن، به بدن سیگنال می‌دهد که قند بیشتری در مواقع استرس آزاد کند تا انرژی سریعی برای واکنش‌های جنگ یا گریز فراهم کند. این هورمون به مغز می‌گوید که قند بیشتری مصرف کند تا سریع فکر کند و در برابر خطر واکنش نشان دهد و بدن را برای درمان آسیب‌ها آماده می‌کند. کورتیزول می‌تواند در شرایط بحرانی جان انسان‌ها را نجات دهد، اما می‌تواند تأثیر منفی بر زندگی روزمره نیز داشته باشد.

این تیم تحقیقاتی دریافتند افرادی که ماساژ درمانی دریافت کرده‌اند نسبت به افرادی که این درمان را دریافت نکرده‌اند بهتر می‌خوابند و میگرن کمتری دارند. آن‌ها همچنین متوجه کاهش سطح کورتیزول، سطح اضطراب و ضربان قلب بیماران مبتلا به میگرن بعد از ماساژ درمانی شدند. بنابراین، استفاده از ماساژ درمانی به‌عنوان یک درمان برای سردردهای میگرنی نویدبخش است.

آیا ماساژ می‌تواند بی‌خوابی را که باعث میگرن می‌شود درمان کند؟

یک مطالعه روی مداخلات خواب برای گروهی متشکل از 69 مرد در بخش مراقبت‌های ویژه قلبی نشان داد بیمارانی که ماساژ دریافت کرده‌اند به‌طور متوسط 1 ساعت بیشتر در شبانه‌روز نسبت به افرادی که نوار آرامش‌بخش یا مراقبت‌های استاندارد دریافت کرده‌اند، می‌خوابند.

تیم تحقیقاتی دیگری، گروهی متشکل از 57 زن مبتلا به سرطان سینه را موردمطالعه قراردادند. شرکت‌کنندگان در مطالعه که ماساژ درمانی را به‌عنوان یک درمان مکمل برای مراقبت‌های پزشکی استاندارد دریافت کردند، کیفیت خواب بهتری را نسبت به کسانی که فقط درمان‌های استاندارد دریافت کردند، گزارش کردند. این محققان به مفید بودن ماساژ درمانی برای ارتقای سلامت و کمک به خواب بهتر بیماران بدون دارو اشاره کردند.

برای لذت بردن از تسکین بیشتر درد و خواب بهتر، از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید ماساژ درمانی را به‌عنوان مکمل یا جایگزین مناسبی برای درمان میگرن در نظر بگیرید؟


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید