اگر در هنگام ماساژ عصبی هستید چه کاری باید انجام دهید؟

اگر ماساژ گرفتن شما را عصبی یا دچار تنش و استرس می‌کند، در اینجا چند نکته بیان کرده‌ایم که به شما کمک ‏می‌کند تا ماساژ راحت‌تری را تجربه کنید‎.‎

زن در حال ماساژ دادن پشن گردن و شانه های خود با استفاده از دستانش

اگر در دریافت ماساژ تجربه‌ای ندارید، ممکن است برای چیزی که به نظر یک سرویس دوستانه به نظر می‌رسد احساس ناراحتی کنید. شاید هم احساس بیزاری به شما دست بدهد و بخواهید عقب‌نشینی کنید.

آنچه شما احساس می‌کنید کاملاً طبیعی است. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است کسی در مورد دریافت ماساژ مردد باشد. بااین‌حال، ترس یا نگرانی شما نباید مانعی برای درمان باشد. اگر به ماساژ فکر می‌کنید یا به شما توصیه‌شده است، شناسایی احساساتی که شما را عقب نگه می‌دارند، اولین قدم برای یافتن ماساژتراپیستی است که برای شما مناسب است.

شروع به جمع‌آوری اطلاعات در مورد ماساژ کنید

برخی از مردم مشروعیت ماساژ برای اهداف درمانی را زیر سؤال می‌برند، زیرا برای سالیان متمادی ماساژ درمانی و سایر روش‌های ماساژ به‌ویژه در ایران تابو محسوب می‌شد. برخی از تصورات نادرست متأسفانه هنوز در مورد جایگاه ماساژ درمانی در پزشکی معاصر باقی‌مانده است، اگرچه تحقیقات و مطالعات گسترده کمک کرده است تا ماساژ در حال حاضر به‌طور گسترده برای کاهش درد و بهبود سلامت استفاده شود. بنابراین هرچه بیشتر در مورد نحوه عملکرد ماساژ مطالعه کنید، بیشتر می‌توانید درک کنید که چرا بسیاری از افراد، ازجمله متخصصان پزشکی، ماساژ را تأیید می‌کنند.

زن بدون لباس در حال ماساژ گردن خود
خود ماساژدهی

اگر برای درمان یک مشکل خاص سلامتی به شما توصیه‌شده است تا ماساژ دریافت کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و اینکه چگونه ماساژ می‌تواند کمک کند، تحقیق کنید. ماساژ در موارد بسیار کمی منع می‌شود. به هر شکلی، ماساژ می‌تواند هر عارضه‌ای را که ممکن است در حال تجربه آن باشید را برطرف کند. برای مثال، بیماری قلبی، برخی از انواع ماساژ را خطرناک‌تر از سایرین می‌سازد، اما درمان‌های با تماس کمتر مانند ریکی می‌توانند برای افرادی که دارای بیماری قلبی هستند ایده آل باشند.

همچنین در نظر بگیرید که با همکاران و دوستانی که ماساژ را تجربه کرده‌اند، صحبت کنید تا در مورد درمانی که دریافت کرده‌اند و اینکه چگونه برای یافتن درمانگر اقدام کرده‌اند، اطلاعات کسب کنید. یادگیری بیشتر در مورد نحوه استفاده امروزه از ماساژ می‌تواند ذهن شما را به روی صدها کاربرد آن برای سلامت جسمی و روحی باز کند.

ماساژ را روی خودتان تمرین کنید

پذیرش لمس فیزیکی، حتی زمانی که رضایت‌بخش، ترمیمی و حرفه‌ای باشد، می‌تواند دشوار باشد. بهترین راه برای رفع بیزاری از جنبه تماس فیزیکی در ماساژ، کشف تاکتیک‌های ماساژ روی بدن خودتان است. زمانی را که برای استفاده از لوسیون بعد از حمام، انجام حرکات کششی صبحگاهی یا حتی شستن دست‌ها صرف می‌کنید، آن را سنجیده‌تر انجام دهید. سعی کنید خودتان را ماساژ دهید، شاید با مالش پا شروع کنید و به‌تدریج پاها، بازوها، گردن یا پوست سر خود را اضافه کنید.

از حرکات آهسته و فشار ملایم استفاده کنید و از مفاصل و نواحی حساس مانند پشت زانو یا داخل آرنج خودداری کنید. چند لحظه بیشتر وقت بگذارید تا متوجه شوید که حرکات زیر سطح پوستتان چه حسی دارد. آیا می‌توانید متوجه شوید در چه زمانی بخشی از شما کاملاً در آرامش نیست؟ آیا بعد از ماساژ در ماهیچه‌های خود تفاوتی احساس می‌کنید؟ آیا از بروز تنش و یا درد آگاه هستید؟

استفاده از ماساژ بر روی خود می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که کدام احساسات لذت‌بخش هستند و کدام‌یک ممکن است واکنش‌های منفی بیشتری را در شما برانگیزانند. به خود اجازه دهید تا به انجام خود-ماساژدهی به‌عنوان روشی که برایتان آرامش‌بخش و راحت است ادامه دهید و بدون قضاوت به واکنش‌های خود نسبت به هر حس توجه کنید.

وقتی با خود-ماساژدهیی راحت‌تر شدید، در قدم بعدی ماساژ ملایمی را از طرف شریک زندگی، یکی از اعضای خانواده یا یک دوست دریافت کنید. تبادل ماساژ پا با دیگری اغلب راحت‌تر است، و درحالی‌که نواحی شانه و گردن ممکن است ظریف‌تر باشند، انجام ماساژ پا ایجاد هرگونه آسیبی تقریباً غیرممکن است.

ماساژور خانم در حال انجام پاشته و روی پا مشتری
ماساژ پا

به‌آرامی شروع کنید

وقت خود را صرف آشنایی با مفهوم و کاربرد عملی ماساژ کنید. اشکالی ندارد که حتی پس از آمادگی ذهنی و جسمی همچنان از ماساژ حرفه‌ای دلهره داشته باشید. خودتان را مجبور نکنید – تنش حاصل می‌تواند هم اثرات درمانی و هم لذت کلی شما را به خطر بیندازد و درمان را به‌طورکلی خراب کند. اما اگر مصمم هستید که بعد از آشنایی با فواید بی‌شمار آن، تمرینات ماساژ را تجربه کنید، یا اگر یک پزشک از شما می‌خواهد که برای حل یک مشکل سلامتی به دنبال ماساژ باشید، راه‌های زیادی برای تجربه آن وجود دارد.

بسته به نگرانی شما، فرم‌های کم ضربه ماساژ ممکن است مناسب‌تر باشند. ماساژ صندلی، رفلکسولوژی، طب فشاری، برخی از انواع ماساژ تایلندی و برخی دیگر در حالی انجام می‌شوند که مراجعه‌کننده لباس پوشیده است. ده‌ها روش ماساژ، مانند ریکی و درمان کرانیوساکرال، بر روی انرژی تمرکز می‌کنند و شامل تماس فیزیکی اندک و یا بدون تماس فیزیکی هستند. همه آن‌ها می‌توانند برای رسیدگی به نگرانی‌های جسمی و روانی یا عاطفی شما استفاده شوند

یک متخصص ماساژ خوب، صرف‌نظر از عمل تخصصی که انجام می‌دهد، آماده شنیدن نگرانی‌های شما خواهد بود و به مرزهایی که شما بیان می‌کنید احترام می‌گذارد. داشتن اولین تجربه مثبت از ماساژ به‌شدت به ارتباطی که با درمانگر خود دارید بستگی دارد. وقتی با یک درمانگر قرار ملاقات می‌گذارید، از ذکر ترجیحات یا حتی دلایلی که در جستجوی ماساژ مردد بوده‌اید نترسید. احتمالاً ابتدا رفع آن برای شما بهتر خواهد بود.


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید