معرفی کایروپراکتیک: راهی جدید برای سلامتی!

در مورد دنیای شگفت انگیز کایروپراکتیک و اینکه چگونه می تواند از طریق کاهش استرس و افزایش تندرستی به بهبود سلامت کلی شما کمک کند، آگاهی کسب کنید

زن جوان به پهلو دراز کشیده است و ماساژتراپیست خانم در حال انجام ماساژ کایروپراکتیک بر روی کتف و شانه او است

کایروپراکتیک چیست؟

کایروپراکتیک یا کایروپرکتیک Chiropractic زیرشاخه‌ای از درمان‌های مکمل یا Complementary and alternative medicine بوده و نوعی درمان مشکلات سیستم اسکلتی بدن انسان است.

کایروپراکتیک یا درمان دستی یک روش درمانی مربوط به تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات دستگاه اسکلتی عضلانی و تأثیر این اختلالات بر روی دستگاه عصبی و سلامت عمومی، است. کایروپراکتور‌ها از دست‌های خود برای درمان اختلالات مربوط به استخوان‌ها، عضلات و مفاصل استفاده می‌کنند. روش‌های درمانی که در طیُ آن‌ها این‌گونه از دست‌ها استفاده می‌شود، درمان دستی نام دارند.

استئوپاتی متدی دیگر برای ارز‌یابی، درمان و پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری‌ها و مشکلات فیزیکی است. پزشک متخصص استئوپاتی، از ترکیبی از استئوپاتی و تکنیک‌های درمان دستی بر روی عضلات و مفاصل استفاده می‌کند تا عملکرد آن‌ها را بهبود دهد، درد بیمار را تسکین دهد و همچنین روند بهبودی را تسریع بخشد. شایع‌ترین کاری که در کایروپراکتیک انجام می‌شود درمان کمردرد و درد گردن با مانیپوالسیون حرکت دادن ستون مهرهSpinal manipulation  است.

درمانگر‌های کایروپراکتیک عقیده دارند که علت بسیاری از درد‌های ستون مهره نیمه دررفتگی در مفاصل آن است و بنابراین می‌توان با انجام حرکاتی بر روی ستون مهره بیمار آن مفاصل را میزان کرده Adjustment و یا تنظیم کرد. اساس درمان در کایروپراکتیک حرکات دست درمانگر است.

روش‌های درمانی

این روش ممکن است شامل ماساژ، منیپوالسیون بافت‌های نرم، نکات تغذیه‌ای، ورزشی و سبک زندگی و یا یک برنامه باز توانی برای شما باشد.

منیپوالسیون ستون فقرات

اصلی‌ترین تکنیک درمانی استفاده‌شده در روش‌های کایروپراکتیک، منیپوالسیون ستون فقرات است. در این روش، کایروپراکتور از دست‌های خود برای اعمال فشار بر روی عضلات، استخوان‌ها و مفاصل درون و اطراف ستون فقرات استفاده می‌کند.

در طول این جلسه، از شما خواسته می‌شود تا نشسته و یا دراز بکشید و معمولاً از شما می‌خواهند تا لباس‌های بالاتنه خود را دربیاورید تا کایروپراکتور بتواند به ستون فقرات شما دسترسی داشته باشد. در این صورت به شما یک روپوش داده می‌شود.

کایروپراکتور‌ها از طیف وسیعی از درمان‌های دستی استفاده می‌کنند. ازجمله:

  • فشار ناگهانی و شدید بر روی ستون فقرات باهدف کاهش محدودیت در مفاصل و بهبود دامنه حرکتی
  • حرکت دادن آرام مفاصل در موقعیت‌های مختلف(باهدف کاهش گرفتگی مفصل
  • کشیدن و یا فشار دادن عضلات در جهت‌های خاص باهدف تقویت عضلات و بهبود دامنه حرکتی آن‌ها

درمان کایروپراکتیک معمولاً بدون درد بوده ولی درصورتی‌که کایروپراکتور به درمان یک عارضه دردناک و ملتهب بپردازد، ممکن است اندکی ناراحتی و درد خفیف احساس شود. درصورتی‌که در طی جلسه درمانی کایروپراکتیک خود هرگونه درد و ناراحتی را تجربه کردید، بلافاصله با کایروپراکتور خود در میان بگذارید. در طول منیپوالسیون ستون فقرات، ممکن است درون ستون مهره خود احساس فرسایش کرده و صدا‌هایی به گوش شما برسد. باور بر این است که این امر به دلیل وجود حباب‌های گاز در مایع احاطه کننده مفصل است. این بخشی طبیعی از منیپوالسیون ستون فقرات و دیگر درمان‌های دستی است.

عارضه‌هایی که عموماً توسط کایروپراکتور‌ها درمان می‌شوند درمان‌های کایروپراکتیک معمولاً برای عارضه‌های اسکلتی عضلانی استفاده می‌شوند )عارضه‌هایی که عضلات، استخوان‌ها و مفاصل را درگیر می‌کنند.)

عارضه‌های قابل درمان با کایروپراکتیک

  • کمردرد
  • درد گردن
  • مشکلات و درد شانه
  • لغزندگی دیسک‌های کمر
  • پادرد و سیاتیک
  • درد و مشکلات مربوط به مفاصل ران، زانو، مچ پا و کف پا
  • درد و مشکلات مربوط به آرنج، مچ دست و مفاصل کف دست

بااین‌حال برخی از کایروپراکتور‌ها ادعا می‌کنند که می‌توانند طیف وسیعی از عارضه‌های نامربوط به عضلات، استخوان‌ها و مفاصل را نیز درمان کنند.

ازجمله:

  • آسم
  • حساسیت‌ها
  • قاعدگی‌های دردناک
  • قولنج در نوزادان
  • سردرد و میگرن
  • فشارخون بالا
  • عارضه‌های سلامت روانی – مانند افسردگی، فوبیا و اضطراب
  • اختلالات گوارشی روده و معده

همچنین ممکن است از درمان‌های کایروپراکتیک برای بهبود وضعیت سلامت عمومی استفاده شود.

روش‌های درمانی کایروپراکتیک چگونه اجرا می‌شوند؟

روش‌های درمانی کایروپراکتیک معمولاً شامل تکنیک منیپوالسیون به کمک دست بوده که بیشتر بر روی ستون فقرات تمرکز دارند.همچنین ممکن است از روش‌های درمانی دیگری برای شما استفاده شده و توصیه‌هایی در مورد ورزش، تغذیه و سبک زندگی به شما ارائه شوند. جلسات درمان کایروپراکتیک معمولاً بین 15 تا 30 دقیقه زمان می‌برند.

مزایا و فواید تکنیک کایروپراکتیک

کایروپراکتیک تسکین درد را تسریع می‌کند

کایروپراکتور‌ها معمولاً می‌توانند به‌سرعت مشکلات مکانیکی که علت ایجاد درد مربوط به ستون فقرات فردند را تشخیص داده و با انجام روش‌های کایروپراکتیک به‌سرعت درد را تسکین دهند. بیماران معمولاً در حالی از جلسه‌های درمانی کایروپراکتیک خارج می‌شوند که به‌وضوح احساس بهتری داشته و می‌گویند علائم آن‌ها سریع‌تر از زمان انجام دیگر روش‌های درمانی از بین  می‌روند.

کایروپراکتیک تحرک پذیری مفاصل را افزایش می‌دهد

یکی از علل کارآمد بودن روش‌های درمانی کایروپراکتیک، توانایی آن‌ها در بازگرداندن تحرک به مفاصل قفل شده است که ممکن است در حال فشار آوردن به اعصاب باشند. زمانی که کایروپراکتور روش‌های درمان دستی را انجام می‌دهد، درواقع در حال متقاعد کردن عضلات اطراف مفاصل دچار گرفتگی، برای شل شدن است. این کار برای بازگرداندن تحرک به حالت طبیعی ضروری است.

کایروپراکتیک توانایی‌های بدن را به حداکثر میزان می‌رساند

روش‌های درمانی کایروپراکتیک تنها برای درمان درد موضعی نیستند. با کمک به باز‌یابی عملکرد و تحرک پذیری کامل در تمامی مناطق بدن، این روش‌ها می‌توانند بر روی توانایی‌های کلی بدن تأثیرگذار باشند.

کایروپراکتیک به کاهش استرس کمک کرده و حال فرد را بهتر می‌کنند

زمانی که شما درد داشته و نتوانید فعالیت‌های روزمره و موردعلاقه خود را انجام دهید، این امر می‌تواند بر روی بدن و ذهن شما اثر منفی بگذارد. برای مثال استرس برای عدم توانایی انجام کار‌های خود، می‌تواند منجر به افزایش فشارخون شود. ناراحتی می‌تواند موجب بی‌خوابی شود. لازم به ذکر نیست که شاید نتوانید برنامه ورزشی منظم خود را انجام دهید. این روش‌ها می‌توانند با کمک به تسریع فرایند بهبودی، در سلامت عمومی شما مؤثر باشند.

روش‌های کایروپراکتیک برای درمان آسیب‌های قدیمی و جدید مؤثرند

فرقی نمی‌کند که شما اخیراً به گردن یا کمر خود آسیب رسانده‌اید و یا چند وقتی هست که با درد مزمن دست و پنجه نرم می‌کنید، روش‌های درمانی کایروپراکتیک می‌توانند به‌سرعت و با کارایی بالا شما را از شر این علائم خالص کنند. این روش‌ها همچنین می‌توانند به شما در باز‌یابی تحرک شانه، آرنج، مچ دست، مفصل ران، زانو و کف پا کمک کنند؛ بنابراین اگر شانه یا مچ پای شما دچار پیچ خوردگی شده، از سندرم تونل کارپال رنج می‌برید و یا با مشکلات دیگری در دست و پا‌های خود سروکله می‌زنید، روش‌های درمانی کایروپراکتیک را به‌عنوان راهی غیرتهاجمی برای کاهش درد و بازگشت هر چه سریع‌تر به قدرت قبلی خود در نظر بگیرید.

حرکت دادن مفصل و ماهیچه

حرکات آهسته و دقیقی که با پیچ و تاپ دادن، کشش و یا ایجاد فشار بر روی استخوان‌ها و مفاصل بدن انجام می‌گردد را موبیلیزیشن Mobilization می‌نامند. این تکنیک در شل کردن عضلات سفت شده و افزایش انعطاف‌پذیری و تعادل تأثیر بسزایی دارد. تکنیک موبیلیزیشن سبب کشش مفاصل، بازسازی و کاهش درد با استفاده از تکنیک‌های خاصی می‌شود.

به‌طور مثال در بهبود التهاب مفاصل بسیار مؤثر است. درجه بندی‌هایی برای این تکنیک در نظر گرفته شده است. درجه mobes ملایم که برای بیماران حساس و دارای وضعیت حاد جهت شروع حرکت طبیعی استفاده شده و mobes درجه یک نامیده می‌شود. همچنین mobes درجه دو برای تسکین درد، تجویزشده و کمی قوی‌تر از نوع درجه یک است و mobes درجه سه بر روی کاهش درد و بهبود دامنه حرکت مفاصل سفت شده تأثیر بسزایی دارد.

درجه چهار این تکنیک نیز جهت کشش بافت سفت شده و بازگرداندن وضعیت‌های مزمن به حالت طبیعی انجام می‌شود. موبیلیزیشن روشی ایمن و مطمئن است، زیرا به‌آرامی انجام شده و درصورتی‌که بیمار احساس درد و ناراحتی داشته باشد، توقف حرکات به‌راحتی امکان‌پذیر است. این روش به‌ویژه برای اشخاص مسن که استخوان‌هایی شکننده دارند و به پوکی استخوان مبتلا هستند، مناسب و مطمئن است.

آزادسازی میوفاشیال

آزادسازی میوفاشیال Release Myofascial تکنیک دستی اختصاصی درمانگر است که با حفظ فشار روی محدودیت‌های میوفاشیال (بافت همبندی -عضلانی)، درد را برطرف می‌کند و حرکت را برمی‌گرداند. برای درک تکنیک‌های MFR ابتدا نیاز است که سیستم فاشیا را خوب بشناسیم. فاشیا مثل پرده‌ای است که عضلات، استخوان، عصب، شریان، ورید، ارگان‌های داخلی شامل قلب، ریه، مغز و نخاع را می‌پوشاند. یک نکته جالب راجع به فاشیا این است که تنها به‌صورت جداگانه در جا‌های مختلف نیست بلکه ساختاری است که از سرتاپا بدون انفصال وجود دارد.

هر قسمت بدن به‌وسیله فاشیا به قسمت دیگر متصل می‌شود فاشیا به علت اتصال به تمام ساختار‌های بدن نقش مهمی در ساپورت بدن دارد. فاشیا بدون محدودیت می‌تواند حرکت کند یا کشش پیدا کند. هرگاه صدمه یا التهاب به وجود آید، فاشیا خاصیت انعطاف پذیری‌اش را از دست می‌دهد. درنتیجه سفت و محدودشده و منبع ایجاد فشار در سایر قسمت‌های بدن می‌گردد.

این تکنیک به افرادی با پوسچر بد و افراد استرسی و آسیب‌های فیزیکی کمک می‌کند با اجرای این تکنیک MFR شبکه فاشیایی شل می‌گردد و تنشن عضلات و استخوان‌ها و مفاصل و اعصاب کاهش می‌یابد. این تکنیک بالانس را به حالت نرمال برمی‌گرداند و آبرسانی به بافت‌ها و سلول‌ها افزایش می‌یابد چون گردش خون بهتر می‌شود. نحوه انجام به‌صورت دستی است ولی گاهی ممکن است تراپیست از یک پروب هم برای فشار روی نقاط ماشه‌ای استفاده کند. بعد از کاربرد این نوع از تکنیک‌ها توسط تراپیست: کاهش درد بلافاصله بیمار همراه بااحساس راحتی؛ اگر برای بیمار خیلی محسوس نباشد بعد از چند روز کاهش درد و راحتی را اظهار می‌کند.

دست کاری مفصل و ماهیچه

بر اساس مجموعه یافته‌ها، اصطلاح تشخیصی اختلال عملکرد کوچک بین مهر‌ه ای دردناک بکار می‌رود. این اختلال غالباً درنتیجه ضربه، فشار، حرکات نادرست، وضعیت‌های بدنی غلط حین کار و حتی نشستن و ایستادن و خوابیدن غلط ایجاد می‌گردند. اصطلاح کوچک برای این اختلال ازاین‌جهت بکار برده می‌شود که در رادیوگرافی معمولاً نشان‌های دیده نمی‌شود. در خیلی موارد نیز اختلالت متعدد و شدید جداگانه‌های همچون بیرون‌زدگی دیسک مابین مهره‌ها وجود دارد که در این مورد قطعاً اختلال عملکرد مابین مهره‌ها نیز رخ داده است.

تجربیات نشان می‌دهند که اکثر درد‌های ستون فقرات ناشی از اختلال عملکرد کوچک بین مهر‌های است. سایر علائم یا نشانه‌های همراه با درد در این اختلال عبارت‌اند از:

  • افزایش ضخامت پوست که توأم با درد در هنگام گرفتن و غلتاندن پوست به وجود می‌آید (عصب دهی این ناحیه از پوست باید از همان قطعه مهره‌های
  • دچار اختلال عملکرد باشد)
  • افزایش تونیسیته عضلانی موضعی (در عضلاتی که عصب‌گیری آن‌ها از همان قطعه مهر‌های دچار اختلال است)
  • درد یا افزایش حساسیت موضعی در لمس محل اتصال رباط یا تاندون به عضله یا به استخوان

سندرم پوستی رباطی ضریعی عضلانی

مجموعه نشانه‌های مذکور تحت نام دیگری به‌صورت سندرم پوستی رباطی ضریعی عضلانی دردناک قطع‌های یا Segmental Cellulo-Teno-Periosteo-Myalgia Syndrome نیز گفته می‌شود. بنابراین می‌تواند همه یا بخشی از علائم مربوطه به‌صورت علائم پوستی، علائم تاندونی، علائم ضریع استخوان یعنی درد یا حساسیت موضعی روی استخوان (ضریع یعنی هر پوست یا همان پرده پوشاننده استخوان) و علائم عضلانی به‌صورت ضعف یا خستگی یا درد عضلانی را دارا باشند و عامل ایجاد درد‌های کاذب عصبی مفصلی و یا احشایی به‌حساب آیند.

تظاهر درد‌های پوستی یا بی‌حسی و سوزن سوزن شدن پوستی در منطقه بخصوصی از پوست متعلق به همان قطعه ستون فقرات نشان‌های از آزار یا آسیب ریشه عصب نخاعی است و می‌تواند توجیه کننده درد‌های پشتی با منشاء گردنی و یا کمردرد با منشاء ستون فقرات پشتی باشد. از این روست که در بسیاری از مردم که نشانه‌های درد واقعی و علائم آزاردهنده همراه با درد را اظهار می‌کنند تصویربرداری ستون فقرات آن‌ها کامل نرمال است و نشان دهنده ضایعاتی نیست که با درد بیمار مطابقت کند.

محدودیت حرکتی در یک منطقه از ستون فقرات

علامت شایع دوم بعد از درد، محدودیت حرکتی در آن منطقه از ستون فقرات است. به عبارتی دامنه حرکتی قطعات درگیر ستون فقرات در اثر بهم خوردگی نظم مابین آن‌ها از بین می‌رود و در بررسی بالینی متوجه علائم یا یافته‌هایی می‌شویم که دلالت کامل بر این تشخیص می‌کند و بعد از انجام مانیپیولاسیون یا منیپولیشن موفق این علائم برطرف می‌شوند. مهم‌ترین این علائم وجود درد یا حساسیت موضعی در فشار مستقیم بر قطعه درگیر ستون فقرات است و نکته مهم همین دردناک بودن قطعه حرکتی ستون فقرات است) قطعه حرکتی مجموعه ۲ مهره ستون فقرات به همراه تمامی عناصر و ساختمان‌های وابسته به آن دو مهره است) و در مرحله بعد و با درجه اهمیت کمتر، محدودیت حرکتی مربوط به آن قطعه حرکتی است.

در این روش، با استفاده از ماساژ، کشیدن و حرکت دادن رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها وضعیت حرکتی بیمار را بهبود و درد وی را تسکین می‌دهند. این روش را غالباً به همراه روش‌های فیزیوتراپی انجام می‌دهند.


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید