ماساژ ریلکسی: هر آنچه باید بدانید

آیا به دنبال کاهش استرس خود هستید؟ پس درباره ماساژ ریلکسی به‌عنوان بهترین راه برای کاهش سردردهای ‏تنشی و سایر علائم استرس بیشتر بیاموزید.‏

زن جوان بدون لباس بر روی تخت ماساژ دراز کشیده، ماسور اقا با دو دست خود پشت ران او را ماساژ میدهد

ماساژ ریلکسی چیست؟

همانطور که میدانیم ماساژ به انجام کار بر روی کل یا قسمتی از بدن گفته می‌شود که طی آن ماساژتراپیست از دستان خود برای انجام فشار، نوازش، ورز دادن و مالش بر روی پوست استفاده می‌کند. انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد که فرد می‌تواند بسته به نیاز خود تجربه کند. ماساژ ورزشی، ماساژ تخلیه لنفاوی و ماساژ ریلکسی از ماساژهایی هستند که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و فواید زیادی برای بدن و بهبود عملکرد آن دارند.

ماساژ ریلکسی یا ماساژ آرامش‌بخش، همان‌طور که از نامش پیداست، نوعی ماساژ است که بر ایجاد آرامش عمومی، تسکین تنش عضلانی و بهبود گردش خون تمرکز دارد. هدف اصلی آن کمک به مشتری در فرار از فشارهای کاری روزمره و داشتن زمانی برای آرامش یافتن از استرس‌های زندگی روزمره است.

این ماساژ آرامش بخش با استفاده از حرکت دستان درمانگر به شیوه‌ای ملایم بر روی پوست درامتداد خطوط عضلانی (بافت‌های نرم) بدن به دست می‌آید. در طول این نوع ماساژ معمولاً کل بدن ماساژ داده می‌شود. در حین ماساژ ریلکسی نباید دردی وجود داشته باشد، در واقع باید تجربه‌ای بسیار لذت بخش باشد. ورز دادن ملایم و حرکات ریتمیک صاف و طولانی مدت فواید زیادی برای سلامتی و تندرستی کلی مشتری دارد. ماساژی که برای آرامش و تسکین شما طراحی شده است، نه برای تسکین درد مزمن یا درمان سایر بیماری‌های شما.

ماساژ ریلکسی شامل فشار ملایم تا متوسط بر روی بدن و کار بر روی بافت‌های نرم برای تقویت حس آرامش است و نتیجه آن آرام سازی وضعیت قلب و کاهش تعداد تنفس است. هنگامی که بدن شروع به آرام شدن می‌کند، هورمون‌های استرس کاهش می‌یابد و عضلات شل می‌شوند. در طول ماساژ بدن هورمون‌های مختلفی ترشح می‌کند که اثر درمانی بر بدن دارند. ماساژ باعث افزایش اندورفین، سروتونین و دوپامین می‌شود که مواد شیمیایی طبیعی تولید شده توسط بدن هستن که ایجاد احساس خوب می‌کنند. ماساژ باعث کاهش میزان کورتیزول و آدرنالین یا همان هورمون‌های استرس می‌شود که باعث افسردگی و اضطراب می‌شوند. ماساژتراپیست ها خدمات ماساژ آرامش بخش را برای درمان طیف وسیعی از شرایط ارائه می‌دهند.

چرا آرامش بخش است؟

ماساژ به دلیل ماهیت ملایم حرکات درمانگر بر روی بافت‌های نرم بدن آرامش بخش است. اثر آرام بخشی بر روی سیستم عصبی دارد، استرس و درد را کاهش می‌دهد و احساسی شفابخش را در بدن ایجاد می‌کند.

هنگامی‌که می‌خواهید یک ماساژ ریلکسی دریافت کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که جلسه ماساژ شامل موارد زیر باشد:

  • ضربات بلند، صاف و سرخورده که هم ریتمیک و هم روان هستند
  • فشاری که عمیقاً آرامش‌بخش است، اما دردناک نیست
  • ماساژی که برای آرامش و تسکین شما طراحی‌شده است، نه برای تسکین درد مزمن یا درمان سایر بیماری‌ها
  • ماساژتراپیستی که فضای مکان ماساژ را نیز در نظر می‌گیرد – از موسیقی آرام‌بخش، حوله‌های گرم و گاهی از اسانس‌های خوشبو برای بهبود فضا و افزایش تأثیرات ماساژ استفاده می‌کند.

فواید ماساژ ریلکسی

درست مانند سایر سبک‌های ماساژ، تأثیرات مثبت ماساژ ریلکسی معمولاً چند روز پس از دریافت ماساژ باقی می‌مانند. ممکن است ماساژ برای رفع هیچ مشکل سلامتی نباشد، اما ماساژ منظم، به‌ویژه ماساژ ریلکسی، می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  • درد کمر و گردن را تسکین خواهد داد
  • فشارخون را حداقل برای مدتی کاهش می‌دهد
  • گردش خون را بهتر می‌کند
  • رنگ و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد
  • حرکت دستگاه گوارش را روان و درنتیجه حرکت روده و هضم کلی را بهبود می‌بخشد
  • تنش عضلانی مانند سردرد ناشی از تنش عضلانی را کاهش می‌دهد
  • هرگونه علائم مرتبط با استرس را تسکین می‌دهد. این می‌تواند شامل تقویت سیستم ایمنی پس از انجام ماساژهای منظم باشد
  • خواب را بهبود می‌بخشد
  • ترمیم خراش‌های جزئی پوست را سرعت می‌بخشد
  • بهبود آسیب‌های بافت نرم را تسریع می‌کند
  • دامنه حرکت بدن را افزایش می‌دهد
  • حس آرامش را القا می‌کند

اثرات ماساژ ریلکسی بر انسان

ماساژ برای تمدد اعصاب فواید بسیاری دارد و می‌تواند به عنوان یک درمان مؤثر برای آرامش، کاهش استرس، کاهش درد و تنش عضلانی مورد استفاده قرار گیرد.

ماساژ، درمانی مفید برای آرامش روحی و جسمی است. ماساژ آرامش بخش حالتی را در بدن ایجاد می‌کند که در آن ضربان قلب و تنفس کند می‌شوند. ماساژ برای بهبود خلق و خو و افزایش آرامش عضلات مؤثر است.

ماساژ همچنین می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. ماساژ آرامش بخش باعث افزایش ترشح مواد شیمیایی احساس خوب در بدن مانند اندورفین، سروتونین و دوپامین می‌شود. اندورفین، سروتونین و دوپامین انتقال دهنده‌های عصبی هستند که در مغز یافت می‌شوند. هنگامی که این مواد شیمیایی آزاد می‌شوند، تأثیر مثبتی بر بدن دارند و وضعیت روانی را بهبود می‌بخشند.

یکی از مزایای ماساژ ریلکسی کاهش درد است. هنگامی که بدن آرام می‌شود، درد کاهش می‌یابد. ماساژ با افزایش دما در بافت‌های نرم، ترشح اندورفین و قطع چرخه درد به کاهش درد کمک می‌کند. ماساژ ترشح اندورفین را تحریک می‌کند. اندورفین همچنین به عنوان مسکن طبیعی بدن عمل می‌کند. اندورفین‌ها با مسدود کردن طبیعی سیگنال‌های تولید شده توسط سیستم عصبی، شدت درد را در بدن کاهش می‌دهند.

ماساژ همچنین به کاهش تنش عضلانی کمک می‌کند. در کنار آرامش، ماساژ نیز موجب تاثیرات مکانیکی نیز می‌شود. ماساژ گردش خون و لنف را افزایش می‌دهد و بافت عضلانی را شل می‌کند. شل کردن بافت‌های عضلانی می‌تواند انقباضات دردناک، اسپاسم و تنش را کاهش دهد.

بهبود گردش خون

حرکات ملایم نوازش و ورز دادن روی پوست می‌تواند جریان گردش خون را بهبود بخشد و خون تازه را به منطقه مورد نظر برساند و بافت تغذیه بهتری داشته باشد و درعین حال دفع سموم و مواد زائد را تسریع کند. این به نوبه خود باعث‌ترمیم موضعی آسیب‌های بافت نرم و بهبود رنگ پوست می‌شود.

کاهش تنش عضلانی

تنش عضلانی که می‌تواند به دلیل یک مشکل وضعیتی باشد (مانند نشستن ساعت‌های طولانی پشت میز) را می‌توان با انجام منظم ماساژ ریلکسی کاهش داد. برای مثال فشار ملایم اما محکم به عضلات خاص شانه به پراکندگی هرگونه تنش و سفتی در این ناحیه کمک می‌کند. مشکلات وضعیتی انباشته می‌شوند و ماساژ یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن آن در نقطه آغازین است.

خستگی عضلانی ناشی از استفاده بیش از حد از عضلات در حین ورزش نیز می‌تواند با انجام ماساژهای ریلکسی به میزان زیادی کاهش یابد. اثرات حرکات ورز دادن و نوازش بر روی فیبرهای عضلانی به پراکندگی/حذف تجمع اسید لاکتیک کمک می‌کند و باعث کاهش خستگی، ناراحتی و کاهش زمان بهبودی می‌شود.

کاهش درد عضلانی

یک ماساژتراپیست آموزش دیده می‌تواند عضلات یا گروه‌های عضلانی خاصی را برای درمان درد موضعی هدف قرار دهد. با تحریک لایه‌های مختلف ماهیچه‌ای و درمان کامل اندام‌های بدن، بدن آزادانه شروع به باز شدن می‌کند و آرام می‌شود. گردش خون بهبود می‌یابد، که در نتیجه التهاب موضعی را بهبود می‌بخشد و همچنین خستگی و درد را کاهش و سطح انرژی را بهبود می‌بخشد.

کاهش اضطراب و افسردگی

اضطراب و افسردگی به یک مشکل قرن بیست و یکم در جهان غرب تبدیل شده است. منصفانه است که بگوییم این شرایط مسئول اکثریت قریب به اتفاق بیماری‌های روانی در بیشتر افراد است. این ماساژ با ایجاد فضایی آرام و با فواید شفابخش تماس پوست با پوست و همچنین اثرات ضد درد خود می‌تواند برخی از علائم موارد اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. سلامت کلی افراد را می‌تواند بهبود ببخشد.

بهبود خواب

ماساژ ریلکسی مشتری را آرام می‌کند و استرس را تسکین و به او احساس آرامش می‌دهد، که می‌تواند به فرد کمک کند تا سریعتر به خواب رود، عمیق‌تر بخوابد و در هنگام خواب کمتر دچار اختلال شود. ماساژ درمانی همچنین استرس ناشی از وضعیت نادرست و درد موضعی را تسکین می‌دهد تا فرد راحت‌تر بخوابد.

بهبود ایمنی

با کاهش هورمون‌های استرس و کاهش فشار خون، بدن می‌تواند پاسخ ایمنی بهتری از خود برای دفع موثرتر بیماری یا عفونت نشان دهد.

انواع مختلف ماساژ ریلکسی کدام اند؟

در یک جلسه ماساژ ریلکسی، ماساژ درمانگر از تکنیک‌های ملایم تا متوسط در لایه‌های سطحی بافت بدن استفاده می‌کند. برخلاف ماساژ بافت عمیق یا ماساژ نقطه ماشه‌ای، این ماساژ به بافت همبند ماهیچه‌ها نمی‌پردازد، اگرچه تأثیر بسیار خوبی در کاهش خستگی عضلات دارد. ماساژتراپیست معمولاً با استفاده از حرکات ورز دادن ملایم و ضربات طولانی روی پشت، گردن، بازوها و پاهای مشتری کار می‌کند.

مانند سایر خدمات، چیزی به‌عنوان ماساژ ریلکسی افزوده وجود دارد که در آن مشتری می‌تواند علاوه بر ماساژ استاندارد، از ماساژهای دیگری نیز استفاده کند. در اینجا لیستی از ماساژهای آرامش‌بخش وجود دارد که حتماً باید آن‌ها را امتحان کنید:

  • ماساژ سوئدی که وقتی می‌گویید ماساژ آرامش‌بخش بلافاصله به ذهن انسان خطور می‌کند. این یک ماساژ تمام بدن است که ترکیبی از ورز دادن ملایم، ضربه زدن و ضربات طولانی به سمت قلب برای بهبود گردش خون و جریان لنفاوی است. این نوع ماساژ برای افرادی که تازه ماساژ دریافت می‌کنند یا افرادی که فقط به دنبال کاهش سطح استرس خود را بعد از یک روز طولانی و خسته‌کننده هستند، ایده آل است.
  • ماساژ سنگ داغ شامل قرار دادن سنگ‌های گرم بر روی قسمت‌های خاصی از بدن مانند پشت، شانه‌ها، ساق‌ها و پاها برای گرم کردن و شل نمودن عضلات است. هنگامی‌که سنگ‌ها به‌اندازه کافی گرم شدند، ماساژ درمانگر می‌تواند شروع به اعمال ضربات آرام و آهسته بر روی بدن مشتری کند. آن‌ها همچنین ممکن است سنگ‌های گرم شده را به پشت، شانه‌ها و پاها بمالند تا درد، استرس و همچنین سموم ذخیره‌شده در بدن را تسکین دهند.
  • ماساژ آروماتراپی به داشتن افکار و احساسات مثبت کمک می‌کند. این یک نوع ماساژ است که به‌طور هم‌زمان هم برای بدن و هم برای احساسات مفید است. در طول ماساژ آروماتراپی، ماساژتراپیست از تکنیک‌های ماساژ ملایم سوئدی روی بافت نرم بدن مشتری استفاده می‌کند درحالی‌که رایحه آرام‌بخش اسانس‌ها در هوا پخش می‌شود تا سفر ماساژ گیرنده به سمت آرامش را شدت ببخشد. روغن‌های ماساژ را نیز به درخواست مشتری به بدن او مالیده می‌شود.
ماساشور خان در حال ماساژ ریلکسی آقایی که بر روی تخت ماساژ دراز کشیده
ماساژ ریلکسی آقا

بیشتر چه نوع تکنیک‌هایی در ماساژ ریلکسی استفاده می‌شود؟

ماساژدرمانگران از تکنیک‌های مختلفی برای این نوع ماساژ استفاده می‌کنند. تکنیک‌های رایج مورد استفاده برای ماساژ ریلکسی عبارتند از:

  • افلوراژ
  • خمیرکردن
  • بادکش کردن
  • غلتک‌زدن
  • پتریساژ

ماساژ آرامش بخش از طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های ماساژ استفاده می‌کند. بسیاری از تکنیک‌های آرامش‌بخش با فشار سبک انجام می‌شوند که هدف آن افزایش دما و جریان خون، دستکاری بافت‌های نرم و ترشح مواد شیمیایی مثبت در بدن است. افلوراژ یک تکنیک ماساژ رایج برای گرم کردن عضلات و تشویق بازگشت وریدی و لنفاوی است. افزایش بازگشت وریدی باعث افزایش خون در عضلات می‌شود و به آنها اجازه می‌دهد تا آرام شوند.

یکی دیگر از تکنیک‌های مورد استفاده برای آرامش، ورز دادن است. ورز دادن را می‌توان به آرامی یا با شدت بیشتری بسته به لذتبخش بودن انجام داد. ورز دادن دما را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث افزایش خون در عضلات شود. ورز دادن همچنین برای فشرده کردن، بلند کردن و فشار دادن بافت‌های سطحی، ماهیچه‌ها یا رباط‌ها برای افزایش خاصیت ارتجاعی آنها استفاده می‌شود. سایر تکنیک‌های مورد استفاده مانند بادکش کردن، غلتاندن و پتریساژ نیز با افزایش دما و جریان ماهیچه‌ها اثر درمانی بر بدن دارند.

انجام ماساژ ریلکسی برای خانمی که روی تخت ماساژ به پشت دراز کشیده توسط ماساژتراپیست خانم
ماساژ ریلکسی خانم

هزینه ماساژ ریلکسی چقدر هست؟

قیمت ماساژ ریلکسی بسته به مکان شما، تجربه ماساژتراپیست، مدت ماساژ و همچنین ماساژهای اضافی که ممکن است همراه با آن باشد، متفاوت است. نوع ماساژ، چه کل بدن را هدف قرار دهد و چه بر روی نواحی خاصی تمرکز کند، نیز در محاسبه هزینه اهمیت دارد.

صلاحیت ماساژ درمانگر علاوه بر محیط ماساژ، در هزینه آن نیز مؤثر است. به این معنا که اگر قصد دارید یک ماساژ در یک اسپا یا مرکز سلامتی تخصصی و معروف دریافت کنید، باید انتظار داشته باشید تا بیشتر از یک مرکز ماساژ معمولی پرداخت کنید.

آیا می‌توانم از خدمات بیمه درمانی برای ماساژ ریلکسی استفاده کنم؟

اینکه آیا می‌توانید برای ماساژ ریلکسی درخواست تخفیف بیمه کنید یا نه، بستگی به آنچه در بیمه‌نامه درمانی شما قیدشده است دارد. برخی از شرکت‌های بیمه خدمات ماساژ درمانی را تا زمانی که به‌عنوان بخشی از درمان توسط پزشک برای شرایط پزشکی شما تجویز شده ارائه می‌شوند را پوشش می‌دهند. در بیشتر موارد، از شما و ماساژورتان خواسته می‌شود تا ثابت کنید که ماساژ دریافتی تفاوت قابل‌توجه و معناداری در شرایط سلامتی شما ایجاد کرده است. بهتر است با ارائه‌دهنده بیمه درمانی خود میزان پوشش بیمه را بررسی کنید.

چگونه یک ماساژتراپیست ریلکسی انتخاب کنم؟

تعریف آرامش از فردی به فرد دیگر متفاوت است. یکی ممکن است آن را با ماساژ ملایم سوئدی مرتبط بداند، درحالی‌که دیگری ممکن است اعمال فشار بیشتری به لایه‌های عضلانی خود را ترجیح دهد. بااین‌حال، مهم است که با ماساژ دهنده‌ای کار کنید که سبک او مطابق با نوع ماساژ موردنیاز شما باشد.

ماساژ دهنده ریلکسی برای انجام وقفه‌های ضروری ماساژ که به‌طور خاص برای تکنیک ماساژ سوئدی استفاده می‌شود، آموزش‌دیده است، ازجمله افلوراژ، ماساژ اصطکاکی دایره‌ای، لرزش، ضربه زدن و ورز دادن. آن‌ها جدای از مهارت بالایی که دارند، می‌دانند که چگونه در محل کار به‌صورت حرفه‌ای رفتار کنند. آن‌ها این واقعیت را می‌دانند که هر مشتری ترجیحات و نیازهای خاص خود را دارد، بنابراین آنچه برای یکی کار می‌کند ممکن است برای دیگری جواب ندهد. این طرز فکر هرگز آن‌ها را در برآوردن انتظارات مشتریان ناکام نمی‌گذارد.

زمانی که به دنبال ماساژتراپیستی هستید که بتواند یک ماساژ ریلکسی فراموش‌نشدنی را به شما ارائه دهد، داشتن صلاحیت بسیار مهم است. شما می‌خواهید که فرد حداقل یک گواهی‌نامه در ماساژ درمانی داشته باشد. همچنین، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها ویژگی‌های کلیدی زیر را از خود نشان می‌دهند:

  • دوستانه بودن
  • شنونده خوب بودن
  • همدل بودن
  • مرتب و منظم بودن
  • رعایت بهداشت فردی
خانمی که روی تخت ماساژ به پهلو دراز کشیده و ماشاژتراپیست خانم درحال ماساژ پشت ران پای او است
ماساژ ریلکسی خانم


ماساژ ریلکسی چگونه کمک می‌کند؟

ماساژ یک اثر درمانی بر روی بدن ایجاد می‌کند و می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. ماساژ با افزایش ترشح هورمون‌ها و افزایش دمای بافت‌های نرم به آرامش بدن کمک می‌کند.


ماساژ با تحریک ترشح هورمون‌ها در بدن کمک می‌کند. فشار سبک ماساژ باعث تحریک سیستم عصبی می‌شود که باعث افزایش هورمون‌های مختلف در بدن می‌شود. مواد شیمیایی خوب مانند اندورفین، سروتونین و دوپامین از مغز ترشح می‌شود که باعث بهبود خلق و خو و افزایش حس خوب می‌شود. اندورفین همچنین به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می‌کند و به تسکین دردهای جزئی کمک می‌کند. سروتونین می‌تواند به کاهش افسردگی، استرس و اضطراب کمک کند.


ماساژ همچنین با افزایش دمای بافت‌های نرم به ایجاد آرامش کمک می‌کند. ماساژ باعث افزایش دمای پوست و افزایش جریان در مویرگ‌ها می‌شود. در نتیجه تبادل سلولی را افزایش بیشتری می‌دهد. تبادل سلولی باعث انتقال بیشتر اکسیژن و مواد مغذی در ماهیچه‌ها می‌شود. افزایش دما و جریان خون باعث تحریک واکنش آرامش عمیق در بدن می‌شوند. اثر فیزیولوژیکی تنفس را کند و ضربان قلب را کاهش می‌دهد و به بدن و عضلات اجازه می‌دهد تا آرام شوند.

خلاصه

ماساژ ریلکسی از ترکیبی از تکنیک‌های ماساژ برای آرامش بدن استفاده می‌کند. ماساژ شامل فشار ملایم تا متوسط به بدن، دستکاری بافت‌های نرم و ایجاد یک اثر درمانی است. ماساژ با تحریک پوست، باعث افزایش دما و گردش خون می‌شود. ماساژ همچنین هورمون‌های احساس خوب را ترشح می‌کند که باعث ایجاد حس خوب و بهبود خلق و خو می‌شود. ماساژ را می‌توان برای کاهش درد، کاهش تنش عضلانی و کمک به حفظ سلامت عضلات استفاده کرد. ماساژتراپیست ها خدمات ماساژ آرامش بخش را برای درمان طیف وسیعی از شرایط ارائه می‌دهند.


مطالب زیر برای افزایش دانش و آگاهی شما مفید خواهند بود:

دیدگاهتان را بنویسید